Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

11 osób zginęło, 144 zostało rannych. Czy w 2023 r. na lubelskich ulicach było bezpieczniej?

OPRAC.:
Jakub Sarek
Jakub Sarek
Małgorzata Genca / archiwum
W porównaniu z 2022 r. w Lublinie wzrosła liczba ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach drogowych. Kierowcy i piesi szczególną ostrożność powinni zachować na ul. Jana Pawła II i Diamentowej - wynika z raportu opublikowanego przez lubelską policję.

11 osób zginęło, 144 zostało rannych w 137 wypadków drogowych, do których doszło na ulicach Lublina - czytamy w raporcie z działalności Komendanta Miejskiego Policji w Lublinie. Na czwartkowej (21 marca) sesji Rady Miasta Lublin pochylą się nad nim radni.

Z policyjnych statystyk za 2023 r. wynika, że w porównaniu z 2022 r. na drogach stolicy Lubelszczyzny zginęło więcej osób (w 2022 r. było sześć ofiar, w 2023 - jedenaście). Wzrosła także liczba rannych (o 30) i wypadków (o 23).

Najtragiczniejszy z nich miał miejsce na początku stycznia na ul. Jana Pawła II na prostym odcinku w kierunku al. Kraśnickiej. W jego wyniku życie straciło troje nastolatków - 18-letni kierowca i dwoje pasażerów w wieku 16 i 17 lat. Autem podróżowała także czwarta osoba, która z ciężkimi obrażeniami ciała trafiła do szpitala. Sekcja zwłok ofiar wykluczyła obecność narkotyków i innych substancji psychoaktywnych w ich krwi. Wcześniejsze badania wykazały także, że kierowca był w momencie zdarzenia trzeźwy. Śledztwo prokuratury stwierdziło, że 18-latek umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym i prowadził auto z prędkością przekraczającą dopuszczalną w tym miejscu. Na wysokości ul. Gęsiej stracił panowanie nad rozpędzonym autem, zjechał z drogi, uderzył w barierki, a następnie roztrzaskał się na słupie. Policja ustaliła, że 18-latek posiadał prawo jazdy od kilku tygodni. Tuż po zdarzeniu w sieci pojawiło się nagranie zarejestrowane we wnętrzu samochodu. Jeden z pasażerów pokazuje na nim licznik wskazujący 140 km/h. W tle słychać słowa - Jak zginąć to na dzień przed Trzema Królami, k***a. Nastolatek, który przeżył wypadek, potwierdził później jego autentyczność.

Ul. Jana Pawła II (ex aequo z ul. Diamentową) była zresztą miejscem, gdzie w 2023 r. doszło do największej liczby wypadków - pięciu. To zmiana lidera tej statystyki. Rok wcześniej "numerem jeden" była ul. Andersa.

Najczęstszą przyczyną wypadków było wymuszenie pierwszeństwa przejazdu. W sumie takich zdarzeń było 34. W ich następstwie zginęły dwie osoby, a 37 zostało rannych. Niebezpieczne było też na przejściach. Z powodu nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych doszło do 26 wypadków, w wyniku których śmierć poniosła jedna osoba, a 24 zostało rannych.

- Największe zagrożenie dla tego rodzaju uczestników ruchu odnotowano na ul. Kunickiego i Zana (trzy wypadki) - informuje mł. insp. Tomasz Gil, do lutego 2024 r. Komendant Miejski Policji w Lublinie (obecnie szef lubelskiej komendy wojewódzkiej).

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 r. obowiązuje przepis stanowiący o tym, że pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo w momencie, gdy znajduje się już na pasach.

Dniami, kiedy kierowcy powinni mieć „oczy dookoła głowy” są poniedziałki i czwartki. To wtedy policjanci odnotowali najwięcej wypadków. W minionym roku w poniedziałki doszło łącznie do 25 wypadków (dwie ofiary śmiertelne, 28 rannych). W czwartki – czyli numer dwa na liście – mundurowi otrzymali zgłoszenia o 23 takich zdarzeniach. Podobnie jak w 2022 r. „najbezpieczniejszym” dniem była niedziela - 13 wypadków.

- W 2023 roku wypadki drogowe wystąpiły na 80 ulicach miasta, po pięć miało miejsce na ulicach Jana Pawła II i Diamentowej, cztery wypadki wystąpiły na al. Tysiąclecia, ulicach: Północnej, Kunickiego, Nadbystrzyckiej, Nałęczowskiej, Osmolickiej i Zana - podaje Gil.

W 2023 r. mundurowi odnotowali w Lublinie 4558 kolizji (o 42 mniej niż rok wcześniej).

Miano „skrzyżowania blacharzy” - podobnie jak w 2022 r. - przypadło temu u zbiegu Tysiąclecia z Unii Lubelskiej. Łącznie doszło tam do 31 kolizji. O cztery więcej niż w przypadku „numeru dwa” czyli skrzyżowania Diamentowej z Wrotkowską. Na najniższym stopniu podium ex aequo uplasowało się skrzyżowanie Mazowieckiego z Al. Solidarnośći, czyli tzw. "rondo z pniakiem i skrzyżowanie Witosa z Krańcówą (25 kolizji).

Ranking najbardziej kolizyjnych ulic otwiera al. Tysiąclecia (170), dalsze lokaty zajmują: Spółdzielczości Pracy (149) i Witosa (139).

„Kolizyjnym” rekordzistą był październik 2023 r. Liczba kolizji odnotowanych wówczas przez policję wyniosła 451. Najrzadziej dochodziło do nich w lutym - 323 przypadki.

- Największe zagrożenie kolizjami występuje w środy i wtorki. W dniach od poniedziałku do piątku liczba kolizji utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Znacznie mniejsza liczba tych zdarzeń występuje w soboty i niedziele - wskazuje Gil.

I podsumowuje:

- Minionego 2023 roku nie można zaliczyć do szczególnie bezpiecznych w okresie byłej dekady. Z roku na rok liczbie wypadków drogowych na terenie Lublina sukcesywnie się zmniejszała osiągając w 2022 roku najniższy w przedstawionym czasie poziom. Na szczególną uwagę zasługuje fakt znaczącego, bo 120-procentowego w porównaniu do roku 2022 wzrostu zdarzeń wyjątkowo groźnych. W efekcie których ich uczestnicy ponieśli śmierć.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski