Komisja, którą tworzyli: Sławomir Idziak, Agnieszka Holland, Jacek Bromski, Paweł Mykietyn, Jakub Duszyński, Magdalena Sroka, Katarzyna Mazurkiewicz, Ola Maślik i Anna Biedrzycka-Sheppard, wyraża nadzieję, że film „ma dużą szansę zyskać przychylność Amerykańskiej Akademii Filmowej, której członkom tak bliskie są ideały obywatelskiej wolności i swobody”. „Powidoki” to bowiem opowieść o Władysławie Strzemińskim, awangardowym malarzu i teoretyku sztuki, współtwórcy przedwojennej grupy „a.r.”, która zgromadziła kolekcję sztuki XX wieku zaprezentowaną w roku 1931 w Muzeum Historii i Sztuki im. Juliana i Kazimierza Bartoszewiczów w Łodzi, stając się pretekstem do przekształcenia placówki w Muzeum Sztuki.
Łódź miastem meneli według Bogusława Lindy
Wajda skupia się w filmie na powojennym życiu Strzemińskiego, jego działalności w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, mierzeniu się z narzuconą sztuce doktryną socrealizmu. Tytuł filmu został zaczerpnięty z powojennych solarystycznych obrazów Strzemińskiego „Powidoki słońca”. Film przedstawiany jest jako uniwersalna historia niszczenia jednostki przez system polityczny. W roli malarza Wajda obsadził, zaskakująco, Bogusława Lindę, który niespodziewanie na spotkaniu z dziennikarzami w skrócie myślowym („miasto meneli”) odniósł się do niekorzystnych procesów zaobserwowanych w Łodzi, wywołując żywe reakcje.
CZYTAJ TEŻ: Andrzej Wajda na planie filmowym w Łodzi, Bogusław Linda widzi Łódź umarłą
„Powidoki” miały premierę na 41. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto, na niedawnym 41. Festiwalu Filmów w Gdyni Wajda dostał za nie Nagrodę specjalną.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?