Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2017. Sprawdź się! Rozwiąż test z geografii I [TEST, KLUCZ ODPOWIEDZI]

Katarzyna Sklepik, Anastazja Bezduszna
16 maja uczniowie przystąpią do matury 2017 z geografii. Od godziny 14 rozwiązywać będą arkusze maturalne z geografii na poziomie rozszerzonym. Maturę 2017 z geografii na poziomie rozszerzonym rozwiązywać będą przez 150 minut. Żeby ułatwić im powtórki, przygotowaliśmy testy, które pomogą im uporządkować wiedzę potrzebną na maturę 2017 z geografii.

SPRAWDŹ ODPOWIEDZI

TEST Z GEOGRAFII

ZADANIE 1
W dorzeczu Odry w 1997 roku wystąpiła powódź.

Uzupełnij schemat, wpisując w odpowiednie pola litery (B–H), którymi oznaczono różne przyczyny powodzi i ich skutki.
A. Zmniejszenie retencji dorzecza.
B. Zmniejszenie powierzchni lasów.
C. Intensywne opady deszczu.
D. Regulacja doliny Odry.
E. Duża ilość dopływów Odry biorących początek w Sudetach.
F. Rozwój budownictwa na obszarze terasy zalewowej, brak konserwacji wałów przeciwpowodziowych.
G. Wezbranie wody w rzekach i przerwanie wałów przeciwpowodziowych.
H. Mała pojemność zbiorników wodnych na Odrze i jej dopływach.

ZADANIE 2
Podaj dwa przykłady zmian zachodzących w bilansie energetycznym świata, które mają pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze. Uzasadnij odpowiedź.

  1. 2.

ZADANIE 3
Po zakończeniu II wojny światowej wiele konfliktów zbrojnych wybuchło w Afryce. Do najbardziej zaognionych konfliktów doszło w ostatnich latach XX wieku w Rwandzie, Somalii, Sudanie i Demokratycznej Republice Konga. Na przykładzie wymienionych krajów podaj dwie przyczyny występowania konfliktów zbrojnych w Afryce.

  1. 2.

ZADANIE 4
Schemat przedstawia strukturę aglomeracji miejskiej w kraju wysoko rozwiniętym.

C - centrum miasta
M - strefa mieszkaniowa - wielorodzinna
P - strefa podmiejska - zabudowa jednorodzinna

Przeprowadź analizę migracji ludności w obrębie aglomeracji. Wpisz w wykropkowane miejsca literę, oznaczającą strefę, w której obserwuje się:
a) odpływ ludności zamożniejszej i napływ na jej miejsce ludności biednej: .........
b) napływ ludności zamożnej: ..........

ZADANIE 5
Przyporządkuj wymienionym krajom (A-B), po dwie charakterystyczne dla nich cechy gospodarki rolnej (a-e).
A. Korea Północna, Chiny, Wietnam, Filipiny ........., .........
B. Francja, Niemcy, Holandia, Dania ........., .........

Cechy gospodarki rolnej:
a) dominacja produkcji roślinnej w ogólnej produkcji rolnej
b) typ rolnictwa intensywnego o wysokiej towarowości
c) typ rolnictwa intensywnego opartego na dużych nakładach pracy rolników
d) subwencjonowanie rolnictwa
e) typ rolnictwa ekstensywnego, wysoko zmechanizowanego

ZADANIE 6
Wymienione regiony świata: Gobi, Jawa, Grenlandia, Nizina Chińska, Himalaje, Riwiera Francuska (Lazurowe Wybrzeże) podziel na dwie grupy według kryterium gęstości zaludnienia. Do każdego regionu dobierz (z niżej podanych) właściwą barierę lub atrakcję osadniczą, wpisując numer, którym ją oznaczono.

Bariery osadnicze:
1. wodna
2. grawitacyjna
3. termiczna

Atrakcje osadnicze:
4. żyzne gleby powulkaniczne
5. żyzne gleby mady
6. dogodny klimat podzwrotnikowy (śródziemnomorski)

Regiony o dużej koncentracji ludności:
Atrakcje osadnicze:
Regiony o małej koncentracji ludności:
Bariery osadnicze:

ZADANIE 7
Oznacz literą P - zdania prawdziwe, literą B - zdania błędne.

Poniższe zdania dotyczą ludności Polski.
a) Ludność w wieku produkcyjnym stanowi powyżej 30% ogółu ludności. .....
b) W ostatnich latach wzrasta udział zatrudnienia w usługach. .....
c) Największy współczynnik feminizacji jest w grupie wieku 80 i więcej lat. .....
d) Najwięcej bezrobotnych jest wśród ludności z wykształceniem wyższym. .....
e) Rodzi się więcej chłopców niż dziewczynek. .....
f) Więcej ludności mieszka na wsi niż w miastach. .....

ZADANIE 8
Do każdego z niżej podanych narodów dopisz nazwę państwa, w którym walczy on o uzyskanie niepodległości.
a) Kurdowie - .......................................
b) Palestyńczycy - ..................................
c) Baskowie - .......................................

ZADANIE 9

Uzupełnij tabelę obrazującą genezę i wiek wybranych surowców mineralnych Polski.

ZADANIE 10
Na podstawie poniższych informacji podaj nazwę pięter roślinnych występujących w Polsce:
a) Występuje powyżej górnej granicy lasu, a poniżej hal w Tatrach: .........
b) Występuje bezpośrednio powyżej piętra lasów mieszanych jodłowo – bukowych w Sudetach i w Tatrach.: .........
c) Występuje powyżej piętra lasów bukowych (i zarośli olchy kosej) w Bieszczadach: .......

ZADANIE 11
Przyporządkuj wymienionym formom rzeźby odpowiadający im opis procesu, na skutek którego powstały. Wpisz tylko oznaczenie literowe procesu.

A. Nanoszenie i osadzanie przez wody fluwioglacjalne drobnego materiału skalnego na przedpolu lądolodu.
B. Wywiewanie przez wiatr drobnych cząstek i pozostawianie na miejscu większych okruchów skalnych.
C. Pogłębianie przez jęzory lodowcowe dolin rzecznych, a następnie ich zalanie przez morze w trakcie podnoszenia się poziomu oceanu światowego.
Formy rzeźby
Fiordy
Sandry

ZADANIE 12
Poniższy tekst opisuje różne typy zespołów miejskich.
1. Wielki układ osadniczy. Ten typ zespołu miejskiego powstaje w wyniku łączenia się peryferyjnych stref zabudowy jednorodzinnej i związanych z nią usług rozwijających się wokół poszczególnych metropolii i dużych miast.
2. Zespół powiązanych funkcjonalnie jednostek osadniczych, którego centrum stanowi dominujące wielkościowo i funkcjonalnie miasto.
Na podstawie opisu rozpoznaj typy opisanych zespołów miejskich.

ZADANIE 13
Na rysunkach przedstawiono widome drogi Słońca nad horyzontem w pierwszym dniu astronomicznych pór roku w różnych szerokościach geograficznych.

Przyporządkuj każdemu z rysunków właściwy opis widomej drogi Słońca.
a) Widoma droga Słońca na Zwrotniku Raka w dniu przesilenia letniego.
b) Widoma droga Słońca na Zwrotniku Koziorożca w dniu przesilenia letniego.
c) Widoma droga Słońca na Biegunie Południowym w dniu przesilenia letniego.
d) Widoma droga Słońca na Biegunie Północnym w dniu równonocny wiosennej.
Rys. A -…….
Rys. B -…….
Rys. C -…….

ZADANIE 14
Podaj nazwy opisanych poniżej mas powietrza kształtujących pogodę w Polsce.
1. Docierają do Polski z południowego wschodu, najczęściej jesienią. Przynoszą ocieplenie oraz suchą, słoneczną pogodę.
2. Napływają nad Polskę z zachodu i przynoszą w ciągu całego roku wzrost zachmurzenia oraz opady atmosferyczne. Latem powodują ochłodzenie, zimą wzrost temperatury i odwilże.
3. Napływają z północy, wiosną powodują krótkotrwałe ochłodzenia oraz przymrozki.

ZADANIE 15
Na Ziemi obserwowane są zjawiska wskazujące na nasilenie się efektu cieplarnianego.
Wybierz spośród wymienionych poniżej zdarzeń cztery odnoszące się do nasilenia efektu cieplarnianego i jego następstw. Ułóż te zdarzenia w ciągu przyczynowo-skutkowym.

A. Wzrost temperatury przy powierzchni Ziemi.
B. Podnoszenie się poziomu oceanów i mórz.
C. Wzrost zawartości związków siarki i tlenków azotu w atmosferze.
D. Obniżanie się poziomu oceanów i mórz.
E. Wzrost zawartości dwutlenku węgla i metanu w atmosferze.
F. Topnienie lądolodów.

SPRAWDŹ ODPOWIEDZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki