Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa W-Z. Dlaczego łódzka spółka zarobiła mniej od firm prywatnych

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Kto najwięcej zarobił na budowie trasy W-Z? Na pewno nie MPK, które prowadziło prace na Retkini. Prywatne spółki lepiej wynegocjowały stawki

Po zakończeniu podstawowego zakresu modernizacji trasy W-Z łódzki Zarząd Dróg i Transportu złożył zamówienie uzupełniające na wymianę asfaltu na alei Wyszyńskiego (Retkinia) i na alei Piłsudskiego na Widzewie (skrzyżowanie marszałków - Wałowa). Za ile wykonano remonty?

Za prace na retkińskim odcinku odpowiadało MPK-Łódź razem ze swoimi konsorcjantami. Jeśli porówna się jego stawki za główne prace, to miejska spółka wypada blado w porównaniu z prywatną - Mostami Infrastrukturą, która odpowiadała za odcinek widzewski.

Czytaj też:Trasa W-Z w Łodzi. Minęło sto dni od otwarcia "wuzetki". Nadal jest sporo niedociągnięć [ZDJĘCIA]

MPK za sfrezowanie 1 mkw. nawierzchni dostało 6,62 zł. Natomiast Mosty Infrastruktura 51,61 zł (wyliczenia dla jezdni południowej). Z położeniem nawierzchni nie było lepiej. Miejska spółka dostała 34,84 za 1 mkw., a prywatna 70,95 zł. Jeszcze większa różnica w stawkach była w przypadku rozebrania tzw. obrzeży betonowych. MPK za metr zarobiło 1,06 zł, a Mosty Infrastruktura 11,89 zł.

W przypadku rozebrania chodników miejska spółka też wypadła kiepsko, bo za mkw. płacono jej 4,06 zł, a prywatnej firmie 13,33 zł. Z kolei za rozebranie krawężników MPK dostało 5,73 za metr, a Mosty - 30,93 zł. Z czego to wynika? Wyjaśnienie od władz miasta chce otrzymać Łukasz Magin, radny PiS, którego dziwi ogromna rozbieżność stawek.

Czytaj też:Na nowej trasie W-Z popękały już tory

ZDiT udzielając wstępnych wyjaśnień podkreśla, że zawsze stara się negocjować z wykonawcami wysokość proponowanych przez nich stawek.

- Stawki na zamówienie uzupełniające są takie same, co w zamówieniu podstawowym. Podanych jest tylko pięć pozycji z kilkudziesięciu, a na podstawie wyrywkowo podanych wycen nie można oceniać kosztów realizacji całego zadania - przekonuje Piotr Grabowski, rzecznik ZDiT.

Przykład ZDiT na poparcie tej tezy: MPK wyceniło demontaż wiat przystankowych na 6.268 zł za sztukę, a Mosty na 3.095,68 zł za szt. Jednak gdy weźmie się pod uwagę roboty, za które płaci się od metra, można domniemywać, że Mosty zarobiły na remoncie jednej jezdni tyle, co MPK za dwie.

Czytaj też:Trasa W-Z. Barierki na przystankach mogą uwięzić pasażerów w tramwajach

- Często różnice między poszczególnymi usługami wynikają z polityki i specjalizacji danej firmy - tłumaczy Grabowski i dodaje, że korzystanie z usług podwykonawców podwyższa stawki. - Po zsumowaniu poszczególnych kosztów okazuje się, że różnice na wszystkich zadaniach nie są już tak znaczne.

Czytaj też:Trasa W-Z. Komunikacja miejska w Łodzi jak gra w lotto. Nie wiadomo, co się trafi

Zobacz filmowy skrót najważniejszych wydarzeń minionego tygodnia
1 - 7 lutego 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki