Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź wypromowała projektantów. Czy teraz oni wypromują Łódź?

Joanna Barczykowska
W Polsce tworzy się moda na modę. Częściowo wykreowała ją Łódź, dlatego miasto musi teraz zrobić wszystko, by w sławie projektantów się ogrzać. A jest o co walczyć. Polacy coraz bardziej kochają modne ciuchy, dlatego otwiera się bardzo perspektywiczny rynek zbytu.

Od tygodnia Łódź promuje się jako polska stolica mody w telewizji Fox Life za sprawą nowego programu "Projektanci na start". Nie ma jeszcze pierwszych wyników oglądalności, ale już dziś wiadomo, że udział w tym projekcie z pewnością się Łodzi opłaci. Miasto dofinansowało produkcję kwotą zaledwie 50 tys. zł, ale dzięki temu program w całości kręcony był w Łodzi. Wygraną w tym talent show jest także udział w łódzkim tygodniu mody.

Program będzie gościł na ekranach naszych telewizorów aż do zimy. Zmagania kandydatów podzielone są na 12 odcinków. Dzięki temu polscy widzowie zobaczą wiele łódzkich plenerów m.in. Uniontex, Manufakturę, Centrum Promocji Mody ASP, gdzie prowadzone były castingi.

To kolejny raz, kiedy Łódź modowa trafia na ekrany naszych telewizorów. Pierwszy raz stało się to za sprawą Fashion Week, którego pokazy mogliśmy zobaczyć w kultowej stacji Fashion TV. W sierpniu konkurs na najlepszą top modelkę The Look Of The Year doczekał się pierwszej transmisji telewizyjnej w TVP 2. 30 października w stacji Fox Life rozpoczęła się emisja programu "Projektanci na start". Łódź konsekwentnie realizuje swoją strategię, która ma promować miasto jako polską stolicę mody. Okazuje się, że ogólnopolskie stacje telewizyjne coraz chętniej z nami współpracują.

- Jest to część naszej strategii kreowania Łodzi jako miasta przemysłów kreatywnych. Moda jest jego bardzo ważną częścią, dlatego konsekwentnie promujemy projekty z nią związane - mówi Bartłomiej Wojdak, szef biura promocji, turystyki i współpracy z zagranicą w Urzędzie Miasta Łodzi.

Ta konsekwencja wydaje się przynosić Łodzi coraz lepsze efekty. Przez długi czas miasto nie było kojarzone z niczym. Włókiennicze tradycje umarły. Legenda "HollyŁodzi", choć brzmi dobrze nie przełożyła na wielki filmowy biznes. Łódź pomysłów na swój nowy image miała wiele: miasto przemysłowe? nowoczesne? filmowe? innowacyjne?

Nadal zdarzają się wpadki. Na ostatnim zjeździe wyborczym łódzka Platforma Obywatelska pokazała klip promujący Łódź jako piękne miasto. Piękny to jest Kraków i Toruń, ale z pewnością nie Łódź. Łódź jest za to modna i z tym trudno dziś dyskutować. Okazuje się, że konsekwencja w działaniu się opłaca. Dzięki projektowi "Projektanci na start" zyskaliśmy kilkumiesięczną promocję w telewizji.

Przystępując do emisji pierwszego, polskiego, modowego talent show "Projektanci na start", kanał FOX Life we współpracy z agencją badawczą SW Research sprawdził zainteresowanie Polaków tematyką mody. Co się okazało?

Większość badanych ujawniła zainteresowanie modą. To potwierdza tezę, że w polskich realiach moda na modę stała się swego rodzaju zjawiskiem społecznym. Ponad 54 proc. badanych potwierdziło, że bardzo interesuje się modą. Większy odsetek zainteresowanych stanowią - oczywiście - kobiety.

Polki i Polacy wykazują się też dużą znajomością projektantów mody. Tylko jedna piąta nie była w stanie podać nazwiska żadnego polskiego twórcy. Najbardziej znana okazała się Ewa Minge, która w zeszłym miesiącu miała w Łodzi pokaz specjalny podczas FashionPhilosophy Fashion Week Poland. W Łodzi projektantka odebrała prestiżową nagrodę amerykańskiej fundacji.

Co czwarta osoba potwierdziła, że ceni sobie polskie projekty, kupując ubrania. A ten handel kwitnie w internecie. Do powstania wielu sklepów internetowych i marek młodych polskich projektantów przyczynił się także łódzki Fashion Week. Promocja rozpoczęła się w Showroomie, w którym "wystawiają się" młodzi projektanci. Podczas kilku ostatnich edycji liczba wystawców przekroczyła setkę.

Ten projekt cieszy się wśród Polaków niemałym zainteresowaniem. W październiku strefę Showroom odwiedziło 7 tysięcy osób. To gigantyczna liczba jak na tego typu imprezę. Berliński Fashion Week, jeden z największych w Europie odwiedza około 5 tysięcy osób. Na pokazy do Łodzi przyjeżdża średnio o tysiąc więcej. Mamy już sporo pasjonatów mody z Łodzi i innych miasta Polski, m.in. Gdańska i Krakowa.
Łódź w kreowaniu w Polsce mody na modę na zasługi. Teraz miasto musi jednak ugruntować swoją pozycję, jako stolicy polskiej mody. Mimo, że miasto skupia wiele ważnych wydarzeń związanych z tą branżą to w opinii Polaków nadal przegrywa z Warszawą. Agencja SW Research prowadząc badania przed emisją programu "Projektanci na start" zapytała jakie miasto jest polską stolicą mody. Zdaniem większości respondentów polską stolicą mody jest... Warszawa. Tak odpowiedziało ponad 60 proc. badanych. Stolica wyraźnie zdystansowała pozostałe miasta.

Łódź choć znalazła się na drugim miejscu, ale polską stolicą mody pozostaje tylko w opinii 15 proc. Polaków. Na trzecim miejscu znalazł się Kraków, który uzyskał 9,6 proc., a na czwartym Sopot z wynikiem 8,8 proc. 5 proc. badanych podało inne miasta.

Nakłady finansowe i PR-owe, jakie miasto ponosi w związku z promocją Łodzi modowej powoli odpłacają się w jej wizerunku na zewnątrz. A ten jest niezbędny, by przyciągnąć do miasta poważnych inwestorów. Od kilku lat w Łodzi rozwija się modowy biznes projektantów i szwalni. Część z nich szyje pod własną marką, inne pracują na zlecenia dla prestiżowych i często zagranicznych marek.

Inwestycji w Łodzi może być więcej. Miasto potrzebuje jednak do osiągnięcia tego celu odpowiedniego wizerunku.

Władze miasta mają zamiar kontynuować obraną strategię. W przyszłym roku planowana jest kampania reklamowa miasta w mediach elektronicznych. Miasto uzyskało już dotacje na ten cel. Jeden ze spotów ma promować Łódź jako miasto przemysłów kreatywnych.

- Z pewnością będziemy nadal mocno promować wydarzenia związane z Łodzią modową m.in. Fashion Week, Złotą Nitkę, Galę Dyplomową ASP i The Look Of The Year. Na te wydarzenia przeznaczamy jedną trzecią budżetu biura promocji, turystyki i współpracy z zagranicą - mówi Bartłomiej Wojdak.

W badaniach zrobionych przez biuro promocji Urzędu Miasta Łodzi na grupie pięciu tysięcy osób okazało się, że w Polsce Łódź nadal najbardziej kojarzy się z włókiennictwem.

Twórcy badań wskazali, że Łódź jest doskonałym miejscem do rozwoju przemysłu modowego. I dlatego miasto postawiło właśnie na to. W przyszłym roku biuro promocji UMŁ planuje wykonanie kolejnych badań.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki