W poniedziałek PKP PLK, Łódzki Zakład Przewozów Regionalnych i Łódzka Kolej Aglomeracyjna oficjalnie otworzyły nowe przystanki kolejowe. Konferencja odbyła się na stacji Łódź Radogoszcz Zachód. Niestety, akurat ten przystanek ma dużą wadę - znajduje się daleko od krańcówki MPK. Podróżni muszą pokonać kilkaset metrów, aby przejść z peronu do autobusu miejskiego. A przecież stacje ŁKA miały być tuż przy przystankach MPK.
Zarząd Dróg i Transportu przekonuje, że do uruchomienia pierwszych pociągów ŁKA, czyli do połowy przyszłego roku, ten problem zniknie. - Wśród możliwych rozwiązań są m.in. wydłużenie tras autobusów lub budowa nowej pętli - tłumaczył Jacek Sarzało, naczelnik wydziału komunikacji społecznej ZDiT.
Na razie osoby wysiadające na krańcówce autobusowej muszą iść za strzałkami, prowadzącymi na przystanek Łódź Radogoszcz Zachód.
Kolejny problem, związany z nowymi przystankami, to likwidacja wielu połączeń kolejowych w rozkładzie jazdy, który wszedł w życie 15 grudnia. Po co otwierać nowe przystanki, skoro niewiele pociągów przy nich staje? Na stacji Łódź Radogoszcz Zachód w ciągu doby zatrzymuje się 16 pociągów. Kłopot w tym, że między godz. 7.33 i 15.43 nie zatrzymuje się tam żaden skład. To efekt zmniejszenia liczby połączeń z Łodzi Kaliskiej do Kutna i Łowicza.
Przyczyny są dwie. Pierwsza to modernizacja torów między Łodzią Żabieńcem i Zgierzem, pomiędzy którymi znajduje się Łódź Radogoszcz Zachód. Druga przyczyna to finanse - za mało pasażerów, więc mniejsze dofinansowanie połączeń z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
- Nie dramatyzujmy. Drastyczne cięcia połączeń zostaną uzupełnione - podsumowała likwidację połączeń kolejowych Elżbieta Nowak, dyrektor Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych. - Od stycznia uruchomimy dodatkowy pociąg z Łodzi do Kutna. Będzie więcej pociągów z Łodzi do Łowicza i z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna.
Otwarcie trzech nowych przystanków kolejowych jest częścią większego projektu, wartego 42 mln zł. Zmodernizowano dziewięć przystanków kolejowych i zbudowano osiem nowych. Niebawem projekt zostanie zakończony. Jego zwieńczeniem ma być otwarcie remontowanych obecnie dworców w Głownie i Strykowie.
Kolejny projekt PKP PLK to modernizacja torów między Łodzią Widzewem i Zgierzem. Na tej trasie zostaną reaktywowane trzy przystanki kolejowe: Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek. Dzięki tej inwestycji pociągi z Widzewa do Zgierza dotrą w 15 minut. Przed modernizacją linii kursowały tam tylko pociągi towarowe.
Maciej Dutkiewicz z PKP PLK przekonywał, że wkrótce powinno poprawić się połączenie między Łodzią i Warszawą. Teraz modernizowana jest linia kolejowa. Wyremontowane zostały już perony w Żyrardowie, a także tory, biegnące przez to miasto. Wcześniej te prace powodowały, że pociągi notowały znaczne opóźnienia. Kolejarzom udało się też oddać 10-kilometrowy odcinek między Żyrardowem i Radziwiłłowem Mazowieckim. Koniec prac torowych między Łodzią i stolicą zaplanowano na 2015 rok.
Więcej o kolei w województwie łódzkim na: www.dzienniklodzki.pl/komunikacja/kolej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?