Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Które łódzkie technika to szkoły sukcesu? Sprawdź wyniki badań [LISTA]

Maciej Kałach
Instytut Badań Edukacyjnych zmierzył przyrost wiedzy uczniów w łódzkich technikach, cztery z nich to szkoły sukcesu.

Cztery łódzkie technika to szkoły sukcesu - zarówno w nauczaniu przedmiotów humanistycznych, jak i matematyczno-przyrodniczych. Trzy wymagają pomocy w obu tych kategoriach. Tak wynika z danych przedstawionych przez Instytut Badań Edukacyjnych. W grudniu prezentowaliśmy zestawienie dotyczące gimnazjów, we wtorek - liceów, teraz kończymy cykl opisując te szkoły zawodowe, w których nauka, jak w ogólniakach, także kończy się maturą.

CZYTAJ: Sprawdź, jaki jest przyrost wiedzy uczniów w łódzkich liceach

IBE, podległy ministerstwu edukacji, publikuje wykresy Edukacyjnej Wartości Dodanej, na których można odnaleźć każde technikum w kraju. EWD pozwala porównać szkoły inaczej niż tylko przez wyniki końcowych testów jej absolwentów. Badacze porównują przyrost wiedzy, jaki nastąpił od egzaminu gimnazjalnego do matury. Dzięki takiej metodzie sprawiedliwiej można ocenić starania belfrów, ponieważ inaczej pracuje się z orłami, a inaczej ze słabymi uczniami. Przyrost wiedzy dla każdego technikum określa się na tle rezultatów, uzyskanych w kraju w ostatnich trzech latach. Na tej podstawie można ocenić, czy mamy do czynienia ze szkołą: sukcesu, niewykorzystanych szans, wspierającą lub wymagającą pomocy.

CZYTAJ TEŻ: Fatalne wyniki łódzkich gimnazjów

Eksperci porównują technika między nimi - a nie z wynikami uzyskanymi przez licealistów. Do technikum sukcesu idzie zazwyczaj 16-latek z dobrym, jak na przyjętego do szkoły zawodowej, wynikiem egzaminu gimnazjalnego. Nauczyciele w nowej szkole sprawiają, że po czterech latach uczeń ma przyrost wiedzy i wynik matury lepszy niż w przeciętnym technikum w Polsce.

W Łodzi technika sukcesu w dwóch kategoriach prowadzą Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 (kształci m.in. logistyków, gazowników), ZSP nr 9, ZSP nr 10 (w obu uczą się m.in. informatycy i elektrycy) oraz ZSP nr 13 (m.in. technicy drogownictwa, geodeci, także informatycy). Przyrost wiedzy, zwłaszcza ścisłej, bardzo widoczny jest w wymienionych szkołach kształcących informatyków. Z kolei ZSP nr 3 podwójną szkołą sukcesu zostało lekko wznosząc się ponad przeciętność. Ale Janusz Bęben, dyrektor ZSP nr 3, przypomina, że technikum to nie tylko przygotowanie do matury z otwartą drogą na studia, ale i do zawodu.

- Każdy uczeń, idąc do technikum, podejmuje podwójny trud, który trzeba doceniać - mówi Bęben.

Absolwenci technikum niewykorzystanych szans też mają dobry wynik matury, ale przyrost ich wiedzy jest niższy od przeciętnego. W Łodzi takiego technikum nie ma.
**Technikum wymagające pomocy, zazwyczaj przyjmuje słabeuszy i nie potrafi z nimi pracować. Tu niespodzianką jest obecność niezwykle popularnego gastronomika, którego uczniowie brylują na ogólnopolskich konkursach kucharskich. Czasem, jak w przypadku Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystyczno- -Hotelarskich i ZSP nr 2, w jednej kategorii szkoła odnosi sukces, a w drugiej wymaga pomocy.

Wartościowe są szkoły wspierające - nadrabiają zaległości słabeuszy, choć nie czynią z nich orłów. W zakresie przedmiotów humanistycznych "wspierają" Zespół Szkół Przemysłu Spożyczego i ZSP nr 5 (m.in. handlowcy).

Na podstawie wykresów z raportu EWD, każde technikum staraliśmy się przyporządkować do jednej kategorii. Gdy było to niemożliwe, określaliśmy szkołę mianem neutralnej A w przypadku ZSP nr 20 eksperci mieli za mało danych uczniów, aby obliczyć EWD.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki