Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowowęglowa.Nowa droga nad tunelem kolei

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Skanska wygrała przetarg na budowę ulicy nazwanej roboczo Nowowęglową. Prace zaczną się wkrótce. Ulica połączy al. Grohmanów z ul. Kopcińskiego, Wydawniczą, a w przyszłości z Nowokonstytucyjną.

Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi ogłosił wczoraj, że wybrał wykonawcę ulicy Nowowęglowej od al. Grohmanów do Kopcińskiego. Budowę zrealizować ma Skanska za 15,8 mln zł. Prace powinny zakończyć się w drugiej połowie przyszłego roku. Wstępnie mówi się o zakończeniu robót w sierpniu 2018 r. Później ma nastąpić rozliczenie inwestycji.

Nowowęglowa będzie poprowadzona na trasie dawnych torów kolejowych wiodących do dworca Łódź Fabryczna.

Do budowy Nowowęglowej zgłosiły się cztery firmy. Najtańszą ofertę zaproponowała firma Kral - 13 mln zł. Nie została jednak wybrana na wykonawcę inwestycji.

Ulice NCŁ. Nowotargowa w Łodzi będzie węższa [MAPA]

- Najtańsza oferta była źle wyceniona. Wykonawca przyznał, że zaoferował rażąco niską cenę. Dlatego w przetargu wyłoniono kolejną ofertę, którą złożyła Skanska - powiedział Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Skanska zaoferowała 15,8 mln zł za roboty budowlane. Cała inwestycja związana z budową Nowowęglowej i włączeniem jej do węzła przy ul. Kopcińskiego ma kosztować 36 mln zł, z czego 15 mln zł to dofinansowanie unijne. W koszt całej inwestycji wchodzą dodatkowe zlecenia, nadzór inwestorski, a przede wszystkim wykupy nieruchomości i przejęcie terenów pod inwestycję. Chodzi głównie o teren Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, przez który przechodzić będzie włączenie jezdni z Nowowęglowej na wiadukt na ul. Kopcińskiego.

- Obecnie trwa etap przejmowania tych nieruchomości pod inwestycję - mówi Marcin Dyguda. - Wykup jest prowadzony w oparciu o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Musimy też wygasić prawo użytkowania wieczystego od PKP, bo Nowowęglowa będzie biegła nad tunelem kolejowym. Prawo użytkowania wieczystego tego terenu ma obecnie PKP.

Ul. Tuwima będzie ślepa. Dojazd do Wydawniczej zapewnić ma Nowowęglowa

Nowowęglowa będzie zaczynała się od skrzyżowania al. Grohmanów z Wierzbową. Będzie biegła równolegle do ul. Tuwima. Tuwima będzie ślepa, ale zbudowany zostanie z niej zjazd do Nowowęglowej. Z nowej ulicy będzie można wjechać (przez obecny teren ZWiK) na wiadukt na ul. Kopcińskiego. Nowowęglowa przebiegnie pod tym wiaduktem i będzie prowadziła do ronda, które rozprowadzi ruch na drugą nitkę ul. Kopcińskiego i do Wydawniczej. Rondo będzie miało wyprowadzenie w kierunku planowanej ul. Nowokonstytucyjnej. Budowa drogi w kierunku planowanej Nowokonstytucyjnej zacznie się, gdy miasto zdobędzie unijne fundusze na tę inwestycję i zapewni w budżecie pieniądze na własny wkład do inwestycji. Przy rondzie rozbudowana zostanie krańcówka autobusowa. Ma być sześć stanowisk dla autobusów i pomieszczenia socjalne dla kierowców.

Zburzony będzie wewnętrzny wiadukt tramwajowy na ul. Kopcińskiego. Tramwaje pojadą pod wiaduktem. Tory na ul. Kopcińskiego połączą się z nowym torami wzdłuż Nowowęglowej.

Kolejne ulice w centrum

Budowa Nowowęglowej to nie jedyna inwestycja drogowa, jaka rozpocznie się w najbliższym czasie w Nowym Centrum Łodzi. Powstanie też ul. Nowotargowa, do ruchu dopuszczone będzie przedłużenie Wierzbowej i zaczną się prace przy podziemnej ulicy pod rynkiem Kobro.

W tym roku ma być rozpisany przetarg na budowę Nowotargowej i przebudowa Targowej na odcinku od Tuwima do al. Piłsudskiego. Rozpoczęcie prac zaplanowano na przyszły rok. Zakończenie inwestycji i jej ostatecznie rozliczenie powinno nastąpić w 2020 r. Inwestycja ma mieć dłuższy termin realizacji, bo będzie prowadzona etapami. Osobno realizowany będzie odcinek między al. Piłsudskiego i Nawrotem, a także od Nawrotu do ul. Tuwima.

Wkrótce do ruchu oddany zostanie nowy odcinek Wierzbowej, który pozwoli na swobodny przejazd od ul. Narutowicza do al. Piłsudskiego. Otwarcie nastąpi po decyzji Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

W tym roku ma być zakończona budowa dwóch podwórców (woonerfów) na ul. Lindleya i Knychalskiego. Będzie tam dużo zieleni, ławeczek i ograniczony ruch pojazdów.

W 2018 r. rozpoczną się prace związane z budową podziemnej drogi łączącej ul. Kilińskiego z al. Scheiblerów. Miasto ogłosiło przetarg na opracowanie koncepcji dla tej drogi i rynku Kobro. Obie inwestycje mają skończyć się w 2021 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki