18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Łodzi można oglądać obrazy wypożyczone z Muzeum Narodowego

Łukasz Kaczyński
mat. prasowe
Od środy w Galerii Sztuki Dawnej w Muzeum Pałac Herbsta można oglądać trzy arcydzieła polskiego malarstwa wypożyczone z Muzeum Narodowego w Warszawie.

W muzeum na Księżym Młynie podziwiać można olejne obrazy Stanisława Wyspiańskiego „Widok na Wawel” (1894) i „Dziewczynka gasząca świecę” (1893) oraz jedno z najbardziej znanych dzieł Edwarda Okunia, "My i wojna".

– Wyspiański namalował niewiele obrazów olejnych i pochodzą one głównie z wczesnego etapu twórczości, do 1894 roku - tłumaczy Maria Milanowska z działu Sztuki Dawnej Muzeum Pałac Herbsta. - Wyspiańskiemu nie do końca odpowiadała ta technika, bo lubił malować szybko. W dodatku okazało się, że jest uczulony na biel ołowiową, która była podstawowym składnikiem farb olejnych. Zrezygnował więc z tej techniki na rzeczy bliższych jego stylowi malowania pasteli.

Artystyczna wymiana

Młodopolski malarz, Edward Okuń, pochodził z bardzo zamożnej rodziny i mógł się poświęcić sztuce. Nauki pobierał w Warszawie, Krakowie i Monachium. Jego prace stylistyką nawiązują do secesji. - Obraz, który trafił do naszej galerii, przedstawia artystę z żoną i w symboliczny sposób odnosi się do doświadczeń pierwszej wojny światowej - mówi Maria Milanowska.

Obrazy Wyspiańskiego i Okunia będą prezentowane w Pałacu Herbsta do 10 sierpnia. Z kolei z łódzkiej Galerii Sztuki Dawnej warszawskie Muzeum Narodowe wypożyczyło pięć obrazów Aleksandra Gierymskiego (m.in. „Bramę na starym mieście” z 1883 r.). Będą one eksponowane podczas monograficznej wystawy tego artysty.

Arcydzieła w dawnej wozowni

W Galerii Sztuki Dawnej, otwartej w zabytkowej pałacowej wozowni, prezentowane są obrazy zaliczane do arcydzieł malarstwa polskiego, będące w kolekcji Muzeum Pałac Herbsta. Są wśród nich „Alchemik Sędziwój i król Zygmunt III” (1867) Jana Matejki, „Portret matki artysty” (1853) Henryka Rodakowskiego, prace Leona Wyczółkowskiego m.in.: „Gra w krokieta” (1895) i „Rybak” (1896), a także Stanisława Wyspiańskiego – „Śpiący Mietek” (1904).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki