Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biura podróży zadłużone na ponad 10 mln zł

Alicja Zboińska
Eksperci z branży finansowej i turystycznej sa przekonani, że kondycja biur podróży się poprawia
Eksperci z branży finansowej i turystycznej sa przekonani, że kondycja biur podróży się poprawia 123RF
10,5 mln zł - tyle wynoszą długi biur podróży i agencji turystycznych, które są wpisane do Krajowego Rejestru Długów. Znajduje się w nim w sumie aż 467 firm, ale specjaliści tłumaczą, że sytuacja nie jest dramatyczna. Zadłużenie biur z regionu łódzkiego to niespełna 204 tys. zł.

Najbardziej zadłużone są biura z Mazowsza, ale tam też działa ich najwięcej. Ich łączny dług przekroczył 3 mln 347 tys. zł. Na drugim miejscu znalazły się biura z województwa śląskiego z zadłużeniem blisko 1 mln 668 tys. zł. Niespełna 1 mln 100 tys. zł długu mają biura z Małopolski.

W ciągu ostatnich dwóch lat głośno było o upadkach nawet dużych biur podróży. W tym sezonie sytuacja ma nie być aż tak dramatyczna - wynika z prognoz branży.

- Branża turystyczna podnosi się z kolan - czytamy w raporcie Krajowego Rejestru Długów. - Choć minimalnie wzrosła liczba dłużników, biura i agencje turystyczne mają się coraz lepiej. Na liście zadłużonych w KRD, w listopadzie 2013 roku znalazły się 452 biura i agencje turystyczne, do lutego tego roku przybyło ich zaledwie 15. Najwięcej zadłużonych podmiotów jest w województwie mazowieckim, drugie w kolejności jest śląskie a trzecie małopolskie. Ostatnie 12 miesięcy pokazało, że biura turystyczne odrobiły lekcje. Przestały działać na granicy opłacalności i zaczęły na siebie zarabiać. Nie potwierdziły się też obawy, że napięta sytuacja i odwołanie wyjazdów do Egiptu przez większość organizatorów zachwieją kondycją agentów turystycznych dodają twórcy komunikatu.

Zdaniem Barbary Zabieglik z Dolnośląskiej Izby Turystyki rynek zweryfikował nieuczciwych organizatorów wyjazdów.

Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów zaznacza, że pogłębiają się kłopoty tych biur, które już wcześniej były zadłużone.
Waldemar Sokołowski, prezes rzetelnej Firmy przekonuje natomiast, że klienci biur zbyt mało wiedzą o przysługujących im prawach.

- Tylko co czwarty konsument wie, że prawo do reklamacji nieudanego wyjazdu dotyczy także ofert last i first minute. Tylko co dziesiąty turysta orientuje się ile ma czasu na zgłoszenie zastrzeżeń organizatorowi wyjazdu - twierdzi Sokołowski. - Warto pamiętać o sprawdzeniu wiarygodności touroperatora.

Waldemar Sokołowski podpowiada, by sprawdzić finansową kondycję i wypłacalność biura podróży. Warto dowiedzieć się, czy organizator wyjazdu posiada Certyfikat Rzetelności, świadczący o jego transparentności i wiarygodności finansowej.

- Pamiętajmy, że lepiej korzystać z usług firm, które już długo działają na rynku, bo są doświadczone i bardziej odporne na ewentualne kryzysy - uważa Sokołowski.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki