Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szóstoklasiści z Łódzkiego minimalnie słabsi od średniej ogólnopolskiej

Maciej Kałach
Grzegorz Gałasiński
Mają ubogi zasób słów i często nie radzą sobie z wykorzystywaniem podanych informacji w praktyce. Tak Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi podsumowała w swoim raporcie szóstoklasistów z województwa łódzkiego. Przeciętny wynik ucznia z Łódzkiego to 25,78 pkt (na 40). Średnia ogólnopolska - 25,82.

Organizatorzy sprawdzianu szóstoklasistów ogłosili wstępne wyniki ogólnopolskiego testu, który 1 kwietnia w województwie łódzkim zdawało prawie 21 tysięcy uczniów podstawówek. Egzamin ten jest o tyle przyjemny, że zalicza go każdy uczeń. Nawet uzyskanie wyniku 0 punktów jest przepustką do dalszej nauki w rejonowym gimnazjum - sprawdzian ma bowiem dla dyrektora znaczenie informacyjne o tym, jak z dzieckiem pracowali jego nauczyciele. W województwie łódzkim zera nie było (w Polsce owszem). Pojawił się za to uczeń, który uzyskał 1 punkt, ale i szóstoklasiści z maksymalnym wynikiem - 40 punktów.

Przeciętny uczeń w Łódzkiem uzyskał 25,78 pkt. Średnia ogólnopolska jest o 0,04 pkt wyższa, zaś wyniki z ubiegłego roku były o ponad 1,5 pkt niższe (co akurat - według ekspertów - nie ma znaczenia, bo co roku test ma inny stopień trudności). Ponownie widać niepokojącą różnicę między wsiami a większymi ośrodkami: szkoła na wsi wypuszcza do gimnazjum absolwenta ze średnią 24,83 pkt, w Łodzi jest to wynik o prawie 2 punkty wyższy.

Szczegółowe wyniki dla wszystkich gmin Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi ma podać w poniedziałek, a w połowie czerwca średnie dla każdej podstawówki.

Test szóstoklasistów to jeden arkusz, sprawdzający pięć umiejętności: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

- Szóstoklasiści najwyższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań, sprawdzających umiejętność czytania - ogłosił Marcin Smolik, p.o. dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. - Nieco trudniejsze okazały się zadania, sprawdzające umiejętność pisania.

Tę zdolność autorzy arkusza sprawdzali w jego ostatnim poleceniu: zadając uczniom napisanie opowiadania, w którym wykażą się zrozumieniem przysłowia "co dwie głowy, to nie jedna".

"Wiele było prac, których styl, choć poprawny, świadczył o ubóstwie słownictwa (liczne powtórzenia, monotonia składniowa)" - można przeczytać w raporcie OKE w Łodzi. A najtrudniejszym zdaniem dla szóstoklasistów okazało się polecenie z zakresu wykorzystywania wiedzy w praktyce. Uczeń zastanawiał się, ile naklejek o wymiarach 5 cm na 7 cm można wyciąć z karki papieru samoprzylepnego o wymiarach 21 cm na 30 cm. Poprawną odpowiedź z 4 podanych wybrało 41 proc. szóstoklasistów.

Za rok egzamin szóstoklasistów powróci w nowej formie - w związku ze zmienioną podstawą programową, jednak we wtorek "stary" arkusz napiszą uczniowie, którzy w pierwszym terminie sesji 2014 nie przystąpili do testu z powodów losowych. Szczególnym przypadkiem jest dziewięciu szóstoklasistów podstawówki w Brzustowie pod Inowłodzem, której dyrekcja nie zgłosiła swojej najstarszej klasy na podstawowy termin sprawdzianu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki