Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nietypowy tramwaj kursuje po Łodzi. Jak wsiąść do wagonu, gdy nie ma drzwi?

Agnieszka Magnuszewska
Wagony tramwaju Z2 również maja drzwi po dwóch stronach
Wagony tramwaju Z2 również maja drzwi po dwóch stronach fot. Paweł Tomczak
Nietypowy dwukierunkowy skład kursuje po Łodzi. Każdy wagon ma drzwi po innej stronie. Raz jedzie się w jednym, a później w drugim.

Jak wsiąść do tramwaju, gdy nie ma drzwi? Takie pytanie zadają sobie czasem pasażerowie linii Z1, którzy co jakiś czas są wożeni nietypowym tramwajem. Składa się on z dwóch wagonów typu 805N, ale w każdym drzwi są po innej stronie. Na przystanku otwierają się tylko te w pierwszym wagonie.

- Już trzy razy w ciągu miesiąca musiałam jechać takim tramwajem, ostatnio w czwartek. I za każdym razem w pierwszym wagonie był tłok, bo do drugiego nie można było wsiąść ze względu na to, że drzwi znajdowały się po drugiej stronie. Niestety, nie był to niemiecki tramwaj, który zwykle kursuje na linii Z1, tylko tradycyjny łódzki - podkreśla pani Ewa, pasażerka linii Z1. - Najwyraźniej nikt nie zauważył, nawet motorniczy, że drugi wagon został źle doczepiony. To dosyć dziwne, bo taki tramwaj kursuje już od miesiąca - dodaje pasażerka.

Okazuje się, że drugi wagon zamontowany na odwrót, nie jest efektem niedopatrzenia. To celowy zabieg łódzkiego MPK.

- Ze względu na liczne remonty w naszym mieście i konieczność obsługiwania wielu linii komunikacją zastępczą, nie jesteśmy w stanie zapewnić wystarczającej liczby tramwajów dwukierunkowych - tłumaczy Agnieszka Hamankiewicz, kierownik działu promocji i pozyskiwania funduszy w MPK Łódź. - Dlatego na linii Z1 kursuje jeden skład złożony z wagonów typu 805N. Używany jest w wyjątkowych sytuacjach, gdy w rezerwie nie ma już niemieckich tramwajów.

MPK Łódź sprowadziło w ubiegłym roku 18 niemieckich składów, choć wstępnie planowało zakupić aż 40. I chociaż można zarzucić im dojrzały wiek, średnio 30 lat, to drzwi mają po obu stronach tramwaju. A wagony typu 805N z jednej.

- Jeden wagon musi mieć drzwi po innej stronie. Na trasie linii Z1 nie ma pętli, by tramwaj mógł zawracać. Motorniczy przesiada się po prostu do drugiego wagonu - wyjaśnia Agnieszka Hamankiewicz. - I drzwi otwierają się tylko w pierwszym wagonie, w którym siedzi motorniczy.

Dobrze, że linia Z1 ma tylko 11 przystanków i kursuje jedynie po ul. Kilińskiego. Nietypowy skład nie sprawia trudności większości pasażerów MPK. Choć Z1 zatrzymuje się również w pobliżu izby wytrzeźwień. U tych, którzy ją opuszczają, tramwaj bez drzwi może budzić zdumienie.

Wkrótce liczba nietypowych składów może się zwiększyć. Prawdopodobnie będą one kursowały latem po trasie ŁTR. Budowa torowiska na Piotrkowskiej wymaga wyłączenia z użycia szyn na Żwirki. Tramwaje dwukierunkowe mają kursować od pl. Niepodległości do Żwirki - Piotrkowska i od Żwirki - Kościuszki do pl. Wolności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki