Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

KNF chce dokręcić śrubę ubezpieczycielom. Wzrosną ceny polis OC?

Piotr Brzózka
KNF przekonuje, że usprawiedliwieniem dla zaniżania wycen przy naprawie auta nie może być zbyt nisko skalkulowana składka
KNF przekonuje, że usprawiedliwieniem dla zaniżania wycen przy naprawie auta nie może być zbyt nisko skalkulowana składka Krzysztof Szymczak
Tysiące kierowców znają to z praktyki. Po odstawieniu auta do warsztatu okazuje się, że ich wychuchany i wypieszczony pojazd był zużytym i nic nie wartym wrakiem. Tak przynajmniej twierdzi ubezpieczyciel, który ani myśli płacić za nowe części. Komisja Nadzoru Finansowego chce ukrócić takie praktyki towarzystw ubezpieczeniowych, kierowców szczególnie powinny ucieszyć postulaty dotyczące amortyzacji części.

Pan Jan z Łodzi miał pecha. Sprawca wypadku, który wjechał w jego samochód, miał polisę OC wykupioną w jednym z najtańszych towarzystw.

- W warsztacie na samym początku postawiono sprawę jasno: będą problemy - mówi łodzian.

Była to trafna diagnoza. Samochód udało się odebrać z warsztatu dopiero po dwóch miesiącach. Naprawiony na chińskich zamiennikach i z dopłatą 2 tys. zł. Zakład nie uznał wyceny i nie zgodził się na wymianę części na nowe i oryginalne, powołując się między innymi na amortyzację, czyli zużycie części. Łodzianin mógł oczywiście nie zgodzić się na takie rozwiązanie. Tyle, że sprawa trafiłaby do sądu, a auto zostałoby zabezpieczone jako dowód.

Komisja Nadzoru Finansowego przymierza się do wydania wytycznych dla towarzystw ubezpieczeniowych. Mają dotyczyć między innymi wyceny szkody i wysokości wypłaconego ubezpieczenia.

Krystian Wiercioch z KNF w rozmowie z IAR mówił, że firmy ubezpieczeniowe powinny uwzględniać w kalkulacjach ceny nowych części i nie powinny stosować amortyzacji, która zaniża odszkodowanie. Cięcie ceny miałoby być możliwe jedynie w sytuacji, gdyby wymiana elementów prowadziła do wzrostu wartości samochodu. Obecnie właściciele aut często są skazani na montaż tanich zamienników, lub dopłatę do nowych oryginalnych części z własnej kieszeni.

KNF przekonuje, że usprawiedliwieniem dla zaniżania wycen przy naprawie samochodu nie może być zbyt nisko skalkulowana składka. A tak się często dzieje, bo w ostatnich latach ubezpieczyciel poszli na wojnę cenową. Wielu klientów dało się skusić na na niskie stawki, nie zastanawiając się nad szczegółami oferty. W szczególności dotyczy to osób, które kupują jedynie składkę OC.

Obecnie trwają konsultacje społeczne w sprawie wytycznych, KNF chce, by weszły w życie w marcu 2015 r. Wielu klientów z pewnością im przyklaśnie, zadając jednak kluczowe pytanie - a ile będzie nas to kosztować? Szefowie KNF przekonują, że w przypadku droższych polis nie należy się spodziewać wzrostu stawek. Jeśli ceny wzrosną, to jedynie u najtańszych ubezpieczycieli.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki