Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gwarancje i reklamacje – co trzeba wiedzieć. Poradnik Konsumenta odc. 3

Anna Nagel
Gdy robimy zakupy w zwykłym stacjonarnym sklepie, nie mamy wątpliwości, że towar objęty jest gwarancją producenta i że mamy prawo reklamować go, jeżeli jest wadliwy. Takie same prawa przysługują nam w tzw. sprzedaży na odległość. Jedyne, czym różni się procedura to to, że nie składamy reklamacji osobiście przy sklepowej ladzie, lecz na odległość. Warto zatem walczyć o swe prawa.

Zawierając transakcję na odległość powinniśmy wiedzieć jednak o tym, że prawo do złożenia reklamacji przysługuje nam jedynie wtedy, gdy kupimy dany produkt u przedsiębiorcy, nie u osoby prywatnej. Nie obejmuje ono zatem zakupów towarów od osób fizycznych np. poprzez serwisy aukcyjne.

Prawo do reklamacji obejmuje wszystkie towary, także te z wyprzedaży. Jeżeli zatem kupujemy towar w czasie np. sezonowej przeceny, a sprzedawca zaznacza, że na towary przecenione nie przysługuje gwarancja, to powinno to wzbudzić naszą czujność. Klauzula taka jest niezgodna z przepisami i w sytuacji konfliktu ze sprzedawcą prawo będzie po naszej stronie, jednak sam fakt wprowadzania klientów w błąd świadczy o tym, że sprzedawca nie jest uczciwy.

Podobnie ma się rzecz z towarami niepełnowartościowymi, które zostały przecenione ze względu na określoną wadę. Gwarancja w tym przypadku nie obejmuje jedynie tej określonej wady, a nie całego przedmiotu. Sprzedawcy nie mogą również dowolnie określać terminu rozpatrzenia reklamacji, bo jest on określony przepisami i wynosi 14 dni. Co więcej, jeżeli po upływie tego okresu nie dostaniemy odpowiedzi, oznacza to, że sprzedawca uznaje nasze roszczenia. Klient musi jednak zgłosić reklamację w ciągu dwóch miesięcy od pojawienia się wady.

Nieprawdą jest, że reklamacje przyjmowane są tylko na podstawie paragonu (lub jego kopii). To stwierdzenie jest sprzeczne z przepisami, które określają jedynie, że musimy przedstawić „dowód zakupu”, którym równie dobrze może być np. wyciąg z karty kredytowej lub potwierdzenie przelewu. Pamiętajmy jednak, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, poniesiemy koszty transportu reklamowanego towaru w przypadku, w którym reklamacja nie zostanie uznana. W przeciwnym wypadku sprzedawca musi nam je zwrócić.

Zgodnie z nowymi przepisami, które wejdą w życie pod koniec roku, w przypadku reklamacji to klient będzie decydował o tym, jaką formę zadośćuczynienia wybierze. Dziś tylko od woli producenta zależy, czy wadliwy produkt naprawi, czy da nam nowy taki sam, czy odda gotówkę.

W dokonywaniu zakupów na odległość bardzo ważne jest to, z kim zawieramy transakcję. O tym, jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z rzetelną firmą, napiszemy już za tydzień.

Partnerem cyklu jest:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki