Góral czy retro? Jaki wybrać rower?

    Góral czy retro? Jaki wybrać rower?

    Zuzanna Wierus

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Skoro czeka nas majkomania, to pewnie i liczba kolarzy na polskich ulicach szybko wzrośnie. Dla początkujących rowerzystów przygotowaliśmy przewodnik po typach jednośladów.
    Czy po sukcesach Rafała Majki z ostatnich tygodni czeka nas majkomania? Niewykluczone, pamiętając, jaka gorączka ogarniała Polaków w latach największych sukcesów Adama Małysza lub w okresie startów Roberta Kubicy w Formule 1. Na razie jednak zwycięstwa Majki w Tour de France i Tour de Pologne nie sprawiły, że Polacy uznali kolarstwo za nasz sport narodowy. - Nie dostrzegam bezpośredniego wpływu sukcesów Rafała Majki na wysokość sprzedaży - mówi Karol Popławski, właściciel sklepu Wygodny Rower, prywatnie zapalony rowerzysta. - Oczywiście mam nadzieję, że dzięki temu wzrośnie zainteresowanie kolarstwem - dodaje.

    Jeśli jednak czujemy, że fascynacja osiągnięciami Majki w nas narasta i chcemy dać temu upust, samodzielnie naciskając na pedały, to warto wiedzieć, jak wybrać właściwy model roweru dla siebie. - Powinien być dopasowany do otoczenia, w którym będziemy się poruszać - przekonuje Popławski. Niegdyś na ulicach królowały rowery górskie, obecnie obok "górali" klienci najczęściej wybierają rowery trekkingowe i miejskie.

    Właśnie rower trekkingowy (crossowy) dzierży dziś palmę pierwszeństwa popularności. Z definicji przeznaczony jest do użytku turystycznego, nie sportowego. Dzięki większym kołom i cieńszym oponom dobrze radzi sobie podczas jazdy po piasku i trawie. Rowery trekkingowe wyposażone są w błotniki, bagażnik i częściową osłonę łańcucha - pod tym względem podobny jest do górala. Ale jeździ się na nim dużo wygodniej, gdyż ma bardziej komfortowe siedzisko położone niżej niż kierownica. Ceny rowerów crossowych wynoszą od 800 do 3000 zł.

    Rowery miejskie świetnie nadają się do jazdy po asfalcie i chodnikach. Wizualnie są podobne do roweru trekkingowego, jednak bardziej od nich wygodne. Są wyposażone w pełną osłonę łańcucha, błotniki, bagażnik i wygodne siodełko. Duże koła z cienkimi oponami są stworzone do jazdy po twardej nawierzchni. Bardzo istotną właściwością tych rowerów jest ich stylowy wygląd. Właśnie dzięki rozmaitości wzorów i kolorów cieszą się one coraz większym powodzeniem. W zależności od wzoru koszt zakupu o to od 1000 do nawet 8000 zł.

    Z kolei rower górski to model najpraktyczniejszy - dlatego nadal ma rzeszę wiernych użytkowników. Ma najmniejsze ze wszystkich dostępnych rowerów koła i szerokie opony z głębokimi wyżłobieniami. Dzięki takiej budowie kół z łatwością mknie po każdej trudnej nawierzchni. Małe koła utrudniają jednak rozwinięcie dużej prędkości. Kierownica jest położona na wysokości siedziska, dlatego jazda na góralu nie należy do najwygodniejszych, ale krótka sztywna kierownica ułatwia kontrolę nad rowerem przy stromym zjeździe czy nagłej zmianie kierunku. Takie rowery najczęściej pozbawione są błotników i osłon łańcucha. Najtańszy rower górski to wydatek ok. 600 zł.

    Świat rowerów nie kończy się na tych trzech modelach. Powoli między nimi zaczyna się rozpychać rower szosowy. Jest przeznaczony do jazdy tylko po jednym typie nawierzchni, asfalcie - ale za to pozwala rozwijać całkiem przyzwoite. Koła takich rowerów są cienkie i twarde. Siodełko znajduje się nad linią kierownicy, co pozwala mocniej się rozpędzić, choć obniża komfort jazdy. Najprostszy model kupimy za 800 zł.

    Bez względu na to, jaki model jednośladu wybieramy, warto zwrócić uwagę na kilka uniwersalnych zasad. Przede wszystkim na ramę. Damka dobrze sprawdzi się w warunkach miejskich, ale do jazdy w terenie poleca się (także paniom) rowery z wysoką męską ramą - takie pojazdy są solidniejsze i bardziej wytrzymałe. Innym ważnym elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę, jest siodełko. Odpowiednio dobrane gwarantuje wysoki komfort jazdy i minimalizuje ryzyko odparzeń. Siodełka dla kobiet powinny być szersze od męskich.

    Najnowszą modą miejską jest jazda na używanych rowerach w stylu retro. Niższa cena, solidne wykonanie i nietypowy wygląd - to wszystko przyciąga wielbicieli tych jednośladów. - Wiele osób marzy o rowerze z historią i z duszą - mówi Marek Pędziwiatr, właściciel sklepu Rowery Bajery. - Niektórzy oddają do renowacji wyszukane w piwnicach rowery ojców i dziadków, chcąc przywrócić im dawną świetność - dodaje.

    Jednak jazda na starszych rowerach jest nie dla każdego. Szukając więc własnego bicykla, warto sprawdzić, na jakim czujemy się najwygodniej. Najlepiej kupować rower w sklepie, który swoim klientom proponuje odbycie jazdy próbnej.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Polecamy

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Prenumerata cyfrowa Dziennika Łódzkiego. Kup już teraz >>

      Prenumerata cyfrowa Dziennika Łódzkiego. Kup już teraz >>

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Przytulna sypialnia na poddaszu

      Przytulna sypialnia na poddaszu

      Gry On Line - Zagraj Reklama