Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

System viaToll w Łódzkiem. Miliony dochodów z dróg w regionie

Piotr Brzózka
Województwo łódzkie jednym z krajowych liderów w... długości płatnych odcinków dróg. Za dwa tygodnie opłaty dla ciężarówek zostaną wprowadzone m.in. na nowych odcinkach S8 i S14

Województwo łódzkie zostało jednym z głównym rejonów tranzytowych w Polsce. Widać to po liczbie kilometrów płatnych dróg. W Łodzi zaprezentowano statystyki, dotyczące systemu opłat dla samochodów ciężarowych viaTOLL. W Łódzkiem opłatami objęto dotąd 303 kilometry dróg, co daje nam drugie miejsce w kraju. Za 12 dni sieć ta zostanie rozszerzona o kolejnych 35 kilometrów. Powodów do zadowolenia w szczególności nie mają mieszkańcy Pabianic.

1 września system viaTOLL zostanie rozszerzony o osiem nowych odcinków: ekspresowę drogę S8 Rzgów - Łask, S8 Syców Wschód - Wieluń, S14 Pabianice Północ - Róża, autostradę A1 Czerniewice - Włocławek Zachód, A1 Świerklany - Gorzyczki, A4 Jarosław Zachód - Korczowa, S19 Rzeszów Zachód - Świlcza, drogę krajową nr 90 Jeleń - Baldram. Miesiąc później opłaty dla ciężarówek zaczną obowiązywać też na odcinkach A1 Włocławek Zachód - Kowal oraz Dębica Wschód - Rzeszów Północ.

Warto w tym miejscu zauważyć, że wymienione odcinki tras S8 i S14 stanowią północną, zachodnią i południową obwodnicę Pabianic, co w mieście tym wzbudziło sporo obaw. Prezydent Zbigniew Dychto zapowiedział nawet interwencję w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych. Bez szans na powodzenie, bo w przypadku samochodów ciężarowych opłatami mają docelowo być objęte wszystkie bez wyjątku odcinki autostrad, dróg ekspresowych i autostrad oraz niektóre fragmenty zwykłych dróg krajowych.

Przedstawiciele projektu viaTOLL przestawili statystyki, podsumowujące trzy lata obowiązywania elektronicznej płatności w Polsce. System przyniósł w tym czasie 3,3 miliarda złotych dochodu - pieniądze te w całości zostały przekazane na Krajowy Fundusz Drogowy.

Pokazano listę najbardziej dochodowych dróg w Polsce w okresie od lutego do lipca 2014 roku. Rekordowe pieniądze przynosi autostrada A4, prowadząca z Krakowa, przez Śląsk, Wrocław, do granicy niemieckiej, a ostatnio rozbudowująca się w stronę Ukrainy. Dochód - 184 mln zł. Przecinająca województwo łódzkie z zachodu na wschód autostrada A2 zarobiła 80 mln zł, a trasa S8, której płatny odcinek wiedzie z Piotrkowa w stronę Warszawy - 79 mln zł. Kolejne pozycje na liście najbardziej dochodowych dróg zajmują: S7 (45 mln zł), A1 (w Łódzkiem prowadzi ze Strykowa na północ, zarobiła 35 mln zł), S3 (26 mln zł), DK 92 (również przecina Łódzkie, jest drogą równoległą do A2 - zarobiła 27 mln zł), S1 (20 mln zł), S6 (13 mln zł), DK7 - (12 mln zł).

- Dane te pokazują, że główne szlaki tranzytowe w Polsce prowadzą z zachodu na wschód i z północy na południe - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik system viaTOLL. Mapa pokazuje, że przecinają się one w Łódzkiem. Krzyżują się tu płatne autostrady A1 i A2, ze wschodu na zachód biegnie też droga nr 92. Do tego należy dodać trasę S8, która jest ważnym szlakiem, łączącym Warszawę z centrami logistycznymi pod Piotrkowem i dalej - ze Śląskiem. W sumie w Łódzkiem są 303 kilometry takich dróg. Więcej dróg płatnych dla ciężarówek jest tylko w województwie wielkopolskim (317 km). Po zaplanowanych na wrzesień rozszerzeniach systemu viaTOLL Łódzkie wciąż będzie na drugim miejscu (z siecią liczącą 338 km płatnych), tyle że za Dolnym Śląskiem (339 km).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki