Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Witold Stępień: Musimy nadrobić zapóźnienia cywilizacyjne

rozm. Piotr Brzózka
Witold Stępień
Witold Stępień Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego
Z Witoldem Stępniem, marszałkiem województwa (PO), rozmawia Piotr Brzózka.

Opozycja od dawna grzmi: Platforma leje beton, zamiast inwestować w ludzi...
Nie zgodziłbym się z tą opinią. Od 10 lat korzystamy z funduszy unijnych, by nadrabiać zaległości cywilizacyjne, a jednym z tych działań jest budowa infrastruktury, której niewątpliwie brakowało. Jeśli mówimy o opozycji, to proponowałbym zrobić rachunek sumienia - jak ta infrastruktura była budowana w ubiegłych latach. Autostrady, trasy ekspresowe, drogi lokalne - to był temat zaniedbany. A szczególnie zaniedbana była kolej, która inwestycyjnie rusza w ostatnich latach, choć wolniej, niż byśmy sobie tego życzyli. Natomiast jeśli chodzi o inwestowanie w ludzi - najlepszą ilustracją jest wygląd łódzkich uczelni. To są nowe budynki, laboratoria...

Znów beton...
To są studenci, którzy wypełniają te miejsca. Czasy, gdy można było spotkać się na łące z Sokratesem, niestety minęły, do nauki również jest potrzebna infrastruktura. Mógłbym podawać inne przykłady, choćby ze służby zdrowia, która wychodzi naprzeciw pacjentom. Można mówić o programie unijnym "Kapitał ludzki", który stanowił w ostatnich latach jedną trzecią wydawanych przez województwo pieniędzy unijnych...

Wiele wskazuje na to, że PO może przegrać wybory do sejmiku województwa, możemy mieć nową koalicję, nowego marszałka z PiS. Tymczasem negocjujecie z rządem Kontrakt Terytorialny, czyli wartą ok. 20 mln zł listę kluczowych inwestycji. Nie boi się Pan, że jeśli negocjacje przeciągną się do końca roku, rząd PO da mniej pieniędzy na województwa rządzone przez PiS?
Ja myślę, że negocjacje zostaną sfinalizowane wcześniej. Zresztą nie obawiam się, bo program, który przygotowujemy, ma służyć regionowi, jest spójny ze strategią rozwoju województwa, to są przedsięwzięcia inwestycyjne proponowane przez samorządy , także powiatowe, gminne. Poza tym tworzymy listę inwestycji, które powinny być realizowane w ciągu 15-20 lat. Dlatego nie bałbym się zmiany władzy w samorządzie.

Wpisaliście na listę trasy S14, S12, S74, tunel pod Łodzią, linię kolejową w śladzie KDP. Nie za dużo marzeń?
To jest plan, który powinien być realizowany w ciągu 20 lat. Pewne rzeczy będą do realizacji już w tej perspektywie unijnej, do roku 2020. Wspomniany tunel kolejowy jest wpisany na listę implementacyjną priorytetowych inwestycji na wysokim miejscu, zresztą lada chwila będzie podjęte do realizacji studium wykonalności tego przedsięwzięcia, łącznie z projektem umożliwiającym fizyczną realizację. W przypadku S14 kończą się prace nad projektem, w ciągu kilku miesięcy będzie on leżał na stole, dając przewagę wobec inwestycji, dla których nie ma nawet decyzji środowiskowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki