Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Premiera kompozycji Marcina Stańczyka otworzy nowy sezon w Centre Pompidou w Paryżu

Łukasz Kaczyński
materiały promocyjne
Napisany na dwóch perkusistów i instrumenty elektroniczne utwór "Aftersounds" Marcina Stańczyka, urodzonego w Łęczycy kompozytora, śpiewaka Chóru Filharmonii Łódzkiej, otworzy 12 września nowy sezon artystyczny ośrodka ICRAM w słynnym paryskim Centrum Pompidou.

ICRAM (Centrum Badawczo-Koordynacyjne Akustyki i Muzyki) to instytut założony z inicjatywy Pierre'a Bouleza, dyrygenta, kompozytora i organizatora życia muzycznego, w którym naukowcy współpracują z kompozytorami i wykonawcami nad sposobami wykorzystywania nowych technologii. Utwór "Aftersounds" powstał podczas rocznego stażu ICRAM "Cursus 2".

Jednocześnie Stańczyk, który w maju 2013 roku utworem "Sighs - hommage a Fryderyk Chopin" pokonał 96 kompozytorów z 28 krajów w konkursie Toru Takemitsu, został laureatem rezydencji Miasta Paryża i dostał do dyspozycji komfortowy apartament w centrum miasta. Jak tłumaczy, utwór to próba odniesienia zjawiska powidoków do materii muzycznej.

- Kiedy jesteśmy wystawieni na mocną emisję słońca i zamkniemy oczy, pod powiekami dostrzeżemy opadające niebieskie plamki. W uproszczeniu, to właśnie powidoki żółtego światła słonecznego- wyjaśnia Marcin Stańczyk.

Inspiracją do pracy były analogiczne próby podejmowane przez artystów innych dziedzin: fragmenty "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza i cykl obrazów "Powidoki słońca" Władysława Strzemiń-skiego z końca lat 40. XX w.

- Od pewnego czasu zajmuję się tym zjawiskiem. Pisałem utwory, gdzie bezpośrednio zestawiałem dźwięki i ich odbicia - mówi Stańczyk. - Teraz chciałem skupić się na ulotnym wrażeniu, które pozostaje po wysłuchaniu utworu. Pomyślałem: czy dałoby się napisać utwór, który brzmi jak "wspomnienie po utworze".

Fragment opowiadań Schulza mówiący o materii, która jest "Pozbawiona własnej inicjatywy, lubieżnie podatna, po kobiecemu plastyczna" nagrał aktor Bruno Tuchszer. Jego głos poddany będzie modulacji kołowej, zniekształcany i jak ludzka pamięć zaburzany przez inne bodźce. Utwór wykonają soliści zespołu Ensemble Intercon-temporain: Samuel Favre i Hervé Trovel pod dyrekcją Matthiasa Pintschera. Do tego celu Stańczyk przygotował hybrydowy instrument, łączący cechy akustycznego i elektronicznego. Dźwięki pobierane będą też z mikrofonów umieszczonych na nadgarstkach perkusistów.

Rytm przesuwania dłoni w przestrzeni "pobiera" szum, który będzie przetworzony elektronicznie w zagadkowe dźwięki.

Koncert zostanie zarejestrowany przez Radio France i wyemitowany an antenie "France Musique" 29 września (g. 20) w audycji "Les lundis de la contemporaine".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki