Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą kary za awarie biletomatów w łódzkich autobusach i tramwajach

Agnieszka Magnuszewska
W weekend część łódzkich biletomatów nie działała
W weekend część łódzkich biletomatów nie działała Paweł Łacheta
Pasażerowie MPK, którzy podczas weekendu chcieli kupić bilety w nowych automatach, mieli spory kłopot. Część biletomatów, zamontowanych w autobusach i tramwajach, nie działała. Kilka osób zgłosiło do MPK skargę, część otrzymała mandaty za jazdę na gapę. Przewoźnik jednak zapewnia, że mandaty anuluje, a jeśli awarie biletomatów będą się powtarzać, nałoży na ich dostawcę karę.

Od początku roku szkolnego łodzianie mogą kupować bilety w 200 nowych biletomatach (178 zamontowano w autobusach, 22 w tramwajach). Niestety, nie zawsze.

- W czwartek po południu doszło do awarii niektórych urządzeń, którą usunięto w niedzielę. Jej przyczyną były problemy z dostawą internetu, za co odpowiada podwykonawca firmy Mera-Serwis, od której biletomaty są dzierżawione - mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK. - Zdajemy sobie sprawę, że sprawiło to dużą uciążliwość dla naszych pasażerów. Jednak ze skargą zgłosiło się tylko kilka osób.

Ci, którzy nie mogli kupić biletu w automacie ze względu na jego awarię i dostali mandat za jazdę na gapę, mogą liczyć na jego anulowanie.

- Wystarczy dostarczyć do nas potwierdzenie próby dokonania transakcji albo podać linię, numer autobusu czy tramwaju, godzinę rozpoczęcia transakcji i opisać czynności, które się wykonywało. System zapisuje każdą z nich. Tak samo było w przypadku awarii biletomatów, w których płacić można tylko monetami. System zapamiętywał, jakie monety były w danym momencie wrzucane do biletomatu - podkreśla Sebastian Grochala.

Potwierdzenie próby zakupu biletu można wydrukować w biletomacie, gdy na jego ekranie wyświetla się informacja, że transakcja nie może zostać zrealizowana. Czy dzięki niemu kontroler nie wypisze mandatu?

- Kontroler jest od sprawdzenia, czy mamy ważny bilet, nie musi wiedzieć o awarii systemu. Dlatego należy umożliwić mu spisanie danych - mówi Grochala.

Potem od mandatu należy się odwołać w dziale obsługi klienta. Taką zasadę stosowano również w przypadku awarii biletomatów tylko na monety, które kilka lat temu zamontowano w 45 autobusach marki Solaris. Jednak ich główną wadą jest to, że nadal nie można płacić kartą, choć zakładała to umowa. Dlatego MPK nałożyło na firmę Solaris karę. Producent autobusów z Poznania zrekompensował "ułomność" urządzeń, dostarczając do MPK Łódź dwa autobusy.

Jak będzie w przypadku dzierżawionych biletomatów? W końcu do lutego 2015 roku dostarczone zostaną kolejne 263 urządzenia.

- Bierzemy pod uwagę, że ostatnia awaria nie była ostatnią, dlatego poinformowaliśmy dostawcę o możliwości nałożenia na niego kary. Nie będziemy jednak podejmować takich działań do czasu, aż wszystkie biletomaty zostaną zamontowane, czyli do lutego 2015 roku. W końcu będzie to okres testowy - mówi Grochala.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki