Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy warto przesiąść się z samochodu do łódzkiego MPK?

Agnieszka Magnuszewska
Na decyzję kierowcy o pozostawieniu auta w garażu i skorzystanie z komunikacji miejskiej wpływa między innymi komfort jazdy. Tymczasem jeżdżące po Łodzi tramwaje mają średnio... 30 - 50 lat
Na decyzję kierowcy o pozostawieniu auta w garażu i skorzystanie z komunikacji miejskiej wpływa między innymi komfort jazdy. Tymczasem jeżdżące po Łodzi tramwaje mają średnio... 30 - 50 lat Krzysztof Szymczak
22 września wszystkie auta powinny zostać w garażach. Powód? Dzień bez Samochodu. Wystarczy dowód rejestracyjny auta, by łódzkimi tramwajami i autobusami jeździć bezpłatnie. Pytanie, czy rzeczywiście warto przesiąść się do MPK?

Do jazdy tramwajami na pewno nie skłoni zielona fala dla pojazdów MPK, bo w Łodzi jeszcze jej nie ma. Niby tramwaje mają pierwszeństwo przejazdu na trasie ŁTR, ale wcale nie podróżuje się po niej szybciej niż przed montażem systemu sterowania ruchem. Znacznie lepszy ma być system, który do jesieni 2015 r. zostanie zainstalowany na 234 łódzkich skrzyżowaniach przy okazji modernizacji trasy W-Z. Będzie to największy system w Polsce. W Warszawie podłączonych jest do niego od dawna 30 skrzyżowań.

System sterowania ruchem działa też w Krakowie i Wrocławiu, Poznań i Trójmiasto są w trakcie jego budowy. Nad morzem czas przejazdu komunikacji miejskiej ma się skrócić dzięki systemowi o 6,5 proc. Z kolei w aglomeracji śląskiej system jest na razie tylko w planach.

Jeśli pasażer autobusu decyduje się na stanie w korkach razem z osobówkami, to na pewno przekonuje go do tego koszt przejazdu. Ceny biletów w Łodzi są konkurencyjne w porównaniu z cenami w innych dużych miastach Polski. Poza tym w końcu można kupić już wspólny bilet uprawniający do przejazdów MPK w Łodzi, komunikacją autobusową w Zgierzu i Pabianicach oraz Łódzką Koleją Aglomeracyjną. Nadal jednak władze Łodzi nie spełniły obietnicy z 2012 r., gdy zapowiadały, że łódzka migawka będzie ważna też w stolicy, gdzie wielu łodzian pracuje.

Bilety aglomeracyjne ma też Trójmiasto, Warszawa, Poznań, Wrocław i Śląsk. W tyle zostaje natomiast Kraków, który wspólny bilet będzie miał dopiero w 2016 roku.

Niestety, w przeciwieństwie do innych dużych miast w Łodzi nie ma systemu park &ride, czyli bezpłatnych parkingów na obrzeżach miasta, na których kierowca mógłby zostawić auto i przesiąść się do MPK. W Warszawie jest ich aż 12 i łącznie oferują 4 tys. miejsc parkingowych. Opłatą za postój jest bilet skasowany w komunikacji miejskiej. W Krakowie system park&ride działa od dwóch lat i oferuje dwa parkingi. Tyle samo jest ich w Trójmieście. We Wrocławiu liczba parkingów jest dwa razy większa niż w stolicy Małopolski i nad morzem, a w Tychach na Śląsku kończy się budowa dwóch parkingów oferujących łącznie 700 miejsc.

A w Łodzi? System park& ride ma powstać w przyszłym roku przy ul. Augustów, ale parking będzie przeznaczony tylko dla... rowerów. Może i dobrze, że dopiero za rok, bo wówczas w Łodzi ma już działać rower miejski. Teraz na miejskie wypożyczalnie rowerów można liczyć w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Sopocie.

Na decyzję o pozostawieniu auta w garażu wpływa też komfort jazdy. W Łodzi średni wiek taboru to 18 lat i 4 miesiące, ale tylko dzięki wielu nowym autobusom. Jeżdżące po Łodzi tramwaje mają średnio... 30 - 50 lat. Natomiast w stolicy średni wiek taboru to zaledwie 8 lat.

Współpraca M. Wroński

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki