Argument nie do odparcia

    Argument nie do odparcia

    Jerzy Witaszczyk

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu mieliśmy w Łodzi eksperyment. Prawdę mówiąc było to powtórzenie w znacznie mniejszej skali tego, co przed rokiem pokazali w Krakowie. Tam na ulicy stanął autobus z miejscami na 161 osób. Obok - 153 auta osobowe, którymi przyjechało 161 osób. Autobus zajął 18 metrów. Samochody - zderzak w zderzak po pięć w rzędzie - 150 metrów.
    Jerzy Witaszczyk

    Jerzy Witaszczyk ©Grzegorz Gałasiński

    To pokazuje, jaki transport jest korzystniejszy dla miasta, środowiska i ludzi. Oczywiście, zbiorowy: mniejszy tłok na jezdniach, jest więc bezpieczniej, mniej spalin, więc zdrowiej.

    To oczywiście teoria. Takie pokazy "przekonują" do podróżowania tramwajami i autobusami już przekonanych - głównie tych, których nie stać na samochód. Żeby ludzie odstawili auta, komunikacja miejska musi być zorganizowana prosto i zrozumiale i funkcjonować niezawodnie, perfekcyjnie i tanio.

    Poza tym do transportu zbiorowego najbardziej przekonaliby panowie prezes łódzkiego MPK Zbigniew Papierski i wiceprezydent Marek Cieślak nie tylko udziałem w akcjach promujących zrównoważony transport, ale osobistym przykładem - dojeżdżając do pracy tramwajem.

    Czytaj także

      Komentarze (9)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Złożony problem

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 4

      Sprawa miejskiej komunikacji zbiorowej to złożony problem, pozwolę sobie wygłosić taki truizm. Dobrze jest ją mieć i dobrze żeby była dobra. Tu i ówdzie ludzie zachwycają się rozwiązaniami, jakie...rozwiń całość

      Sprawa miejskiej komunikacji zbiorowej to złożony problem, pozwolę sobie wygłosić taki truizm. Dobrze jest ją mieć i dobrze żeby była dobra. Tu i ówdzie ludzie zachwycają się rozwiązaniami, jakie zastosowano w innych krajach, ale tak naprawdę, nigdzie nie funkcjonuje to do końca ku zadowoleniu wszystkich. Ludzie chcieliby, ze szczególnym uwzględnieniem emerytek starego portfela, aby była tania. Cóż, jak powiada klasyk głosem Daniela O. "**** **** **** bo darmochę każdy woli". Darmocha jak i taniocha psują wolny rynek i konkurencję, której niektórzy są fanatycznymi zwolennikami (KPN) czasami z wyraźną krzywdą dla innych. Żeby było tanio, trzeba dofinansowywać, a wtedy za przyjemności jednych płacą ci, którzy z tych przyjemności w ogóle nie korzystają i słuszne jest ich oburzenie na taki system. Wołają więc, żeby każdy płacił "realną stawkę". Pytanie, czy takie stawki istnieją? Odpowiedź brzmi: nie. A przykładem tego są chociażby wodociągi, które podwyższają ceny za wodę, gdy jej zużycie spada, żeby sobie wyrównać, a i na podwyżki zarobić. Teoretycznym rozwiązaniem tego problemu zadowalającym tych, których nie stać, byłby komunizm, który jednakże nie cieszy się wzięciem. No i jest to rozwiązanie tylko teoretyczne, w praktyce wychodzi inaczej. W codziennym zmaganiu się z trudnościami życia w społeczeństwie mamy skłonność do nadmiernego, przesadnego narzekania, co nieco szkodzi zdrowiu. Namówić ludzi do porzucenia takiego podejścia jednak się nie da. Jakimś rozwiązaniem byłoby zastosowanie rozwiązania, jakie doradził w dowcipie żydowskim pewien rabin, aby kupić kozę. Chwilami mam wrażenie, że to właśnie stosują nasze obecne władze miejskie. I ja osobiście nie mam im tego za złe. Współczuję im tylko, bo i tak nie odniesie to skutku, ani nie doczekają się zrozumienia.
      P.S. Dziwi mnie tylko, dlaczego niektórzy stali dyskutanci tego forum, nie próbują ubiegać się o stanowisko prezydenta miasta? Aha, wiem, bo najłatwiej jest się mądrzyć.zwiń

      Zdjęcie autora komentarza
      Prawda objawiona.

      ksantypa_222

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 1

      To jest (cytując klasyka) oczywista oczywistość. Transport zbiorowy ma ogromną przewagę nad transportem indywidualnym. Sprawa kosztów i zatrucia środowiska naturalnego przez indywidualnych...rozwiń całość

      To jest (cytując klasyka) oczywista oczywistość. Transport zbiorowy ma ogromną przewagę nad transportem indywidualnym. Sprawa kosztów i zatrucia środowiska naturalnego przez indywidualnych kierowców jest bezdyskusyjna. Kupienie samochodowego rzęcha lub nawet nowego pojazdu to duży koszt, koszty eksploatacji takiego „cacka” mogą doprowadzić poniektórych do ruiny. Zatruwanie środowiska spalinami, to też rzecz obok, której nie można przejść obojętnie. Wyjściem jest maksymalne wprowadzenie transportu zbiorowego. Same plusy „dodatnie” Z jednym wyjątkiem: ceny biletów ustalane są przez Urząd Miasta Łodzi. Uważam, że obecne ceny biletów to totalne szczytowanie. Trzeba wszak łatać dziurę budżetową miasta na różne sposoby. Swobodnie ustalane ceny biletów MPK, ceny dostarczenia wody i odprowadzania ścieków, ceny usuwania odpadów komunalnych (śmieci) to główne źródło dochodów budżetu miasta. Z drugiej strony, miasto podobno jeszcze zasila MPK solidną kroplówką, tak by je utrzymać przy życiu. Widoczny jest brak właściwego gospodarza, który zadbałby o obniżenie kosztów własnych tego zbiorowego przewoźnika. Ciekawam okrutnie, ile związków zawodowych działa w łódzkim MPK? Ile zarabia prezes spółki, zarząd i rada nadzorcza? Tu należy ciąć koszty!
      Ale, kto by się tym przejmował i realizował perspektywiczny plan uzdrowienia transportu zbiorowego? Żyją z dnia na dzień, aby to się jakoś toczyło. A pieniążki wartko wpływają na konto!
      Łatwiej wydać kilkaset milionów złotych na budowę dwu stadionów piłkarskich (Widzew Łódź –I liga oraz ŁKS – III liga) Ostatnio wyczytałam, że p. Cacek planuje wycofanie Widzewa z I ligi, ŁKS jest bez większych szans na awans do II ligi. I dla takich kopaczy pieniądze na budowę stadionów są, a na modernizację komunikacji zbiorowej zabrakło!
      Ponad dwumiliardowe zadłużenie Łodzi! Bieda panie, bieda!

      „Każda gospodarka opiera się na systemie kredytowym, to znaczy na błędnym mniemaniu, że inny spłaci zaciągnięty dług.”
      Autor: Kurt Tucholsky

      „Obraz gospodarki jest lepiej widoczny przez tylną, zakurzoną szybę, niż przez czysto umytą szybę przednią.”
      Autor: Warren Buffett
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Komunistyczny tłumok

      A głosuje na KLP (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Chciałabyś MPK za darmo? Wodociągów za "godziwą cenę"?
      Toż to czysty komunizm.

      Ja tam wolę, aby każdy płacił za to z czego korzysta, realną stawkę.
      I kto tu jest korwinistą?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Uprzejmie proszę!

      Marian P. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Człowiek kulturalny potrafi przedstawić swoje argumenty nie obrażając innych. Tutaj dyskutujemy kulturalnie.

      Zdjęcie autora komentarza
      Nie odpowiadam na inwektywy!

      ksantypa_222

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      Dla Ciebie uczynię wyjątek. Wyjaśnij mi proszę, co oznacza Twój skrót KLP. Jeśli już to KNP - Kongres Nowej Prawicy. Tenże KNP wyłącznie POPIERA działania Pani Agnieszki Wojciechowskiej. Pani...rozwiń całość

      Dla Ciebie uczynię wyjątek. Wyjaśnij mi proszę, co oznacza Twój skrót KLP. Jeśli już to KNP - Kongres Nowej Prawicy. Tenże KNP wyłącznie POPIERA działania Pani Agnieszki Wojciechowskiej. Pani Agnieszka Wojciechowska NIE JEST CZŁONKIEM KNP! Głosowała będę wyłącznie na Panią Agnieszkę Wojciechowską, jako osobę, której działania bardzo mi zaimponowały. Będąc wieloletnią członkinią spółdzielni mieszkaniowej i mając wielokrotnie doświadczenia na polu walki z nieprawidłowościami w działaniach władz mojej Spółdzielni, tym bardziej doceniam Jej działania. Poznałam mechanizmy rządzące w zdegenerowanej spółdzielczości mieszkaniowej. I to jest moja przewaga nad Tobą. Uważam, ze wszyscy spółdzielcy z terenu Łodzi powinni zagłosować na Panią Agnieszkę Wojciechowską. Oczywistym dla mnie jest to, że jesteś człowiekiem z wyższej półki i musisz uważać, aby Ci stołka nie wyciągnięto spod tyłka. Zostanie Ci wyłącznie ustawienie się w kolejce do pośredniaka. Przykre to, ale prawdziwe.
      O jakich godziwych cenach Ty piszesz? To jest typowa sufitologia. Przypomnę Ci ceny za wywózkę śmieci zaproponowane przez wiceprezydenta Radosława Stępnia - 18 i 36 złotych na osobę!!! Ceny za dostawę wody i odprowadzenie ścieków, biletów MPK, wywózki śmieci mają wyłącznie łatać bardzo cherlawy budżet Łodzi. Obecna zadłużenie Łodzi to ponad 2 miliardy złotych. Wszystko to dzięki chybionym inwestycjom, które przeprowadzają obecne władze Łodzi. Zadłużenie na pokolenia. Dość rządów PO - POPISÓW. Pora na zmiany.
      Moje marzenia jako biedaemerytki nie mają szans na spełnienie. Ale pomarzyć zawsze można, szczególnie w sobotnie popołudnie. I jeszcze : trzymaj Waćpan poziom w dyskusji i nie posługuj się epitetami, niezbyt dobrze to o Tobie świadczy. I to byłoby na tyle.
      Pozdrawiam
      ksantypa_222
      PS Masz wolną wolę i możesz głosować na kogo chcesz, nawet na Tolka Banana!zwiń

      Zdjęcie autora komentarza
      Taki obrazek.

      ksantypa_222

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      Z łódzkiego tramwaju wysiada mocno pokrwawiona kangurzyca. Ludzie na przystanku pytają:
      - Co ci się stało?
      - torbę chcieli mi wyrwać!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Chwila, moment

      andrzej 123 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      Ceny biletów MPK po wydłużeniu czasu ważności biletów są chyba najniższe w kraju. Jeżeli ktoś uważa je za "szczytowanie" to niech domaga się "darmowej" komunikacji. zapłacimy z podatków. Mimo, że...rozwiń całość

      Ceny biletów MPK po wydłużeniu czasu ważności biletów są chyba najniższe w kraju. Jeżeli ktoś uważa je za "szczytowanie" to niech domaga się "darmowej" komunikacji. zapłacimy z podatków. Mimo, że sam posiadam samochód, jestem za wprowadzeniem podatku 100 PLN/rok od samochodu na dopłaty do MPK.
      Mniemanie, że inny spłaci zaciągnięty dług przestało być błędne od momentu gdy płacimy za długi Greków. :)zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Komu to przeszkadzało?

      Jan I. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Nie rozumiem, dlaczego taryfa opłat została tak skomplikowana. Kiedyś kupowało się bilet i jechało całą trasę. Cena biletu była jedna i jakoś wszystko się kręciło. Po co te bilety czasowe?

      Zdjęcie autora komentarza
      To jest moje marzenie!

      ksantypa_222

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

      Jako emerytka z bardzo starego portfela marzę o bezpłatnej komunikacji miejskiej. Obecnie za bilet płacę 1,30 złotego. A i to jest dla mnie zbyt wysoką ceną. Budżet Miasta Łodzi i tak dopłaca...rozwiń całość

      Jako emerytka z bardzo starego portfela marzę o bezpłatnej komunikacji miejskiej. Obecnie za bilet płacę 1,30 złotego. A i to jest dla mnie zbyt wysoką ceną. Budżet Miasta Łodzi i tak dopłaca kilkaset milionów złotych rocznie, by utrzymać MPK przy życiu!
      Ale cóż tam - budujemy dwa stadiony dla pseudo kopaczy. To się bardziej opłaca. Tylko komu?zwiń

      Polecamy

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Prenumerata cyfrowa Dziennika Łódzkiego. Kup już teraz >>

      Prenumerata cyfrowa Dziennika Łódzkiego. Kup już teraz >>

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Przytulna sypialnia na poddaszu

      Przytulna sypialnia na poddaszu

      Gry On Line - Zagraj Reklama