Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teatr Nowy w Łodzi przygotował na jubileusz cykl "Awangarda i socrealizm"

Łukasz Kaczyński
Michał Zadara, nagrodzony Złotą Maską łódzkich recenzentów za najlepszą reżyserię sezonu, tym razem zbuduje scenografię
Michał Zadara, nagrodzony Złotą Maską łódzkich recenzentów za najlepszą reżyserię sezonu, tym razem zbuduje scenografię Grzegorz Kwolek
Dokładnie 65 lat temu, premierą socrealistycznej sztuki "Brygada szlifierza Karhana" Vaška Káňi, 12 listopada zaczęła się historia Teatru Nowego w Łodzi prowadzonego przez Kazimierza Dejmka. Ten jubileusz TN obchodzić będzie nie na sposób tradycyjny, ale trwającym przez 10 dni (12-22 listopada) cyklem wydarzeń pod tytułem "Awangarda i socrealizm". Przyniesie on refleksję nad relacjami awangardy i socrealizmu - dwóch totalnych i nastawionych na przyszłość ruchów w powojennej Polsce.

Jako kluczowe wybrano dwie daty. Oprócz ufundowania Teatru Nowego, także rok 1950, w którym wyrzucono Władysława Strzemińskiego z Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, gdzie wykładał, i zamalowano Salę Neoplastyczną w Muzeum Sztuki, unikalnie zaaranżowaną z myślą o ekspozycji prac przedwojennej awangardy, w tym dzieł Katarzyny Kobro.

- Uznaliśmy, że można opowiedzieć powojenną historię Łodzi i Polski z perspektywy opozycji między tymi wydarzeniami. Ale ten pomysł szybko się rozpadł. Opozycja okazała się pozorna - mówi dr Piotr Olkusz z Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, jeden z kuratorów programu. - Często awangarda była kontynuowana w obrębie socrealizmu, a socrealizm okazywał się zradykalizowaną formą awangardy.

- Łódź po wojnie była miejscem niesamowitym. Przez kilka lat wydawało się, że będzie kulturalną stolicą Polski. Przyjechało tu wielu ludzi z pomysłami. Ferment intelektualny był porażający - mówi Aleksandra Jach z Muzeum Sztuki, drugiego współorganizatora projektu.

Co w programie projektu? Między innymi współpracujący z TN reżyser Michał Zadara zbuduje instalację nawiązującą do "romansu" socrealizmu z antykiem. W foyer Dużej Sali stanie amfiteatr, w którym odbywać się będzie większość wydarzeń. Do "Wyzysku kolonialnego", jedynej płaskorzeźby Strzemińskiego wpisującej się w wymogi socrealizmu, ale nie zaakceptowanej przez władze, nawiąże Wojtek Ziemilski. Będzie jeździł rykszą ze świecącym tytułem tej pracy. Każdy kto się z nim zabierze, będzie mógł rozmawiać z artystą na wszystkie tematy - poza sytuacją, w jakiej się znajdują.

Łódzkich aktywistów (m.in. Marcina Polaka) zahipnotyzuje Alicja Rogalska i uwalniając od aktualnych problemów zachęci do snucia utopijnych projektów przyszłości. Granice między socrealizmem a awangardą rozmyją w transdyscyplinarnym projekcie Joanna Krakowska, Michał Januszaniec i Michał Kmiecik.

W listopadowym numerze miesięcznika "Dialog" ukaże się zamówiona przez TN sztuka Małgorzaty Sikorska-Miszczuk - "Kobro". Jej realizację przygotowała Iwona Siekierzyńska. Monika Buchowiec zagra Kobro, a w roli córki artystki, Niki Strzemińskiej,

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki