Każdego roku powiększa się grono mieszkańców, których interesuje tematyka komunikacji miejskiej. Pokazuje to chociażby frekwencja na wydarzeniach organizowanych przez łódzki Klub Miłośników Starych Tramwajów. W tegorocznych imprezach wzięło udział ponad 22 tys. mieszkańców. W tym ponad 8 tys. przejechało się zabytkowym tramwajem podczas uruchomionej w wakacje turystycznej linii z Łodzi do Lutomierska.
- Komunikacja miejska to dla wielu wyłącznie środek przemieszczania się i na dodatek uciążliwy, ale powiększa się grono osób, dla których tramwaje to już hobby - przyznaje Jakub Tarka, prezes łódzkiego Klubu Miłośników Starych Tramwajów. - Ostatni rok pokazuje, że w Łodzi jest coraz więcej zainteresowanych osób.
Przez ostatnie miesiące łodzianie i miłośnicy zabytkowych tramwajów z całego regionu odwiedzali starą zajezdnię na Brusie m.in. podczas Dni Otwartych, Urodzin Łodzi, Nocy Muzeów czy ważnych świąt kalendarzowych. Wielu zwiedzających nie mogło odmówić sobie również przejażdżki Tramwajową Linią Turystyczną. W każdą wakacyjną niedzielę zabytkowy tramwaj pokonywał trasę z Łodzi do Lutomierska.
- Wydarzenia nie doszłyby do skutku, gdyby nie wolontariusze pracujący nad organizacją - mówi Daniel Siwak z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. - Ponad 40 osób oprowadzało łodzian po zajezdni i opowiadało jej historię. A za sterami tramwajów siedziało ponad 20 konduktorów.
Zainteresowanie zabytkowym taborem przejawia się nie tylko w liczbach. Z dużą aprobatą spotkał się projekt budowy parkingu rowerowego przy zajezdni na Brusie, który zakwalifikował się do budżetu obywatelskiego.
- Nie jest to spektakularny wniosek, ale bardzo wielu łodzian dojeżdża tutaj właśnie na rowerze - przyznaje prezes Tarka.
Co takiego mają w sobie tramwaje, że cieszą się coraz większym zainteresowaniem?
- Tramwaje mają swoją duszę. Starsi ludzie mówią na przykład, że wycieczka takim taborem to powrót do ich młodości - przyznaje Siwak.
Ciekawostką jest, że zajezdnia będzie niebawem siedzibą Muzeum Transportu. Mimo tylu sukcesów na swoim koncie, zabytkowy tabor, a co za tym idzie także członkowie klubu, zmagają się z brakiem pieniędzy na konieczne remonty. Pierwszy w kolejce jest najstarszy łódzki tramwaj, który ma ponad 115 lat.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?