Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naprawa poza autoryzowaną stacją ale bez utraty gwarancji

Idczak
Już cztery lata obowiązuje w Polsce rozporządzenie Komisji Europejskiej, popularnie zwane GVO, które umożliwia naprawę i serwisowanie samochodu poza siecią autoryzowanych stacji obsługi bez utraty gwarancji. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Allegro.pl, zaledwie jedna piąta właścicieli pojazdów korzysta z tej możliwości.

- Zapis tego rozporządzenia zakazuje uzależniania ważności gwarancji od tego, czy nabywca danego pojazdu dokonuje napraw i przeglądów w autoryzowanej sieci naprawczej - wyjaśnia Wojciech Idczak, właściciel niezależnego warsztatu.
- Warto więc pamiętać, że diler nie może zmusić właściciela pojazdu do serwisowania go w sieci ASO. Może jednak zaoferować pakiety przedłużonej gwarancji, pakiety assistance lub inne ubezpieczenia, które w warunkach szczególnych mają zawartą klauzulę, że konieczne jest serwisowanie w ASO. Jest to działanie w pełni zgodne z prawem, warto więc dokładnie zapoznać się z podpisywanymi dokumentami - dodaje Idczak.

- Zanim wybierzemy się do warsztatu niebędącego w autoryzowanej sieci danego producenta, warto sprawdzić, jakie kryteria jakościowe określił on dla ASO. Jeżeli serwis niezależny spełnia te warunki, nie utracimy gwarancji - wyjaśnia Piotr Ciesielski z serwisu Allegro.pl.- Trzeba więc wybrać taki warsztat, który ma odpowiednie wyposażenie a procedura i technologia napraw jest zgodna z tą, którą jest wykorzystywana w serwisach autoryzowanych - wyjaśnia.

Podczas wizyty w warsztacie niezależnym warto zadbać, aby w książce serwisowej pojazdu znalazły się odpowiednie wpisy, które będą potwierdzone posiadanymi rachunkami, fakturami lub potwierdzeniami wykonania danej usługi. Ważnym elementem całej dokumentacji będą również wydruki z komputera diagnostycznego oraz numery katalogowe części oraz specyfikacje wymienianych płynów.

Skompletowanie całej dokumentacji związanej z serwisowaniem samochodu poza siecią ASO jest o tyle ważne, że jeżeli serwis autoryzowany odmówi naprawy pojazdu w ramach gwarancji, należy niezwłocznie zażądać, aby decyzja i argumenty zostały przedstawione na piśmie. Należy bowiem pamiętać, że producenci mają prawo do takiej odmowy, jeżeli udowodnią, że bezpośrednią przyczyną powstania usterki jest przegląd lub naprawa przeprowadzone wadliwie lub niezgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki