Łódź: zamknięta zajezdnia przy Dąbrowskiego (ZDJĘCIA)

    Łódź: zamknięta zajezdnia przy Dąbrowskiego (ZDJĘCIA)

    Agnieszka Magnuszewska

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    0statni z zajezdni Dąbrowskiego wyjechał skład linii nr 4.
    1/6
    przejdź do galerii

    0statni z zajezdni Dąbrowskiego wyjechał skład linii nr 4. ©Krzysztof Szymczak

    W piątek dokładnie o godz. 13.56 z zajezdni Dąbrowskiego wyjechał ostatni tramwaj. MPK sprzedało bazę prywatnej firmie. Załoga była wyraźnie przejęta tą historyczną chwilą. Przedostatni motorniczy, który opuszczał zajezdnię tramwajem linii nr 14, uwiecznił nawet ten moment aparatem w telefonie komórkowym. Zaraz po nim, jako ostatni z bazy, wyjechał tramwaj linii nr 4.
    Ostatniego dnia z bazy MPK przy ul. Kilińskiego 245 wyruszyło na trasy 150 wagonów, czyli 75 składów. I z porannej, i z popołudniowej zmiany linie nr 2, 4, 14 i 8 zjeżdżały już do zajezdni Telefoniczna i Chocianowice. Do pierwszej z nich trafiło 45 składów (po dwa wagony), a do drugiej 30.

    - 250 pracowników, w tym 175 motorniczych, też zostało podzielonych między te dwie zajezdnie - mówi Wojciech Stańdo, kierownik zajezdni Dąbrowskiego. - Pasażerowie raczej nie odczują zmian, bo wszystkie linie będą kursowały jak do tej pory. Zmieni się tylko trasa wyjazdowa i zjazdowa.

    Zajezdnię Dąbrowskiego, która powstała w 1928 r., MPK sprzedało dwa lata temu firmie Metalpol. Do 15 lutego musi przekazać jej teren. Budynek na pewno nie zostanie zburzony, bo jest wpisany do rejestru zabytków. - To ważna zajezdnia w historii łódzkiego MPK, ale pod względem technicznym jej możliwości się wyczerpały. Żeby z niej korzystać, konieczny były poważny remont. Taka inwestycja kosztowałaby kilkadziesiąt milionów - mówi Radosław Podogrodzki, wiceprezes MPK.

    Zaletą bazy przy ul. Kilińskiego były tory wjazdowe i zjazdowe w kilku kierunkach. Na Telefonicznej jest tylko jeden tor w stronę ulicy Pomorskiej.

    - Miasto miało plany przebudowy ulicy Konstytucyjnej. Gdyby przedłużono ją do Telefonicznej, moglibyśmy dobudować tory i wyjeżdżać również na tę ulicę. Ale nie wiemy, czy te plany są aktualne - zaznacza Podogrodzki.

    O planach odnośnie ulicy Telefonicznej niewiele może powiedzieć Zarząd Dróg i Transportu.
    - Nie ma na razie żadnych koncepcji przebiegu nowej Konstytucyjnej. Ta inwestycja ma być realizowana dopiero po 2012 roku - mówi Aleksandra Kaczorowska z biura prasowego ZDiT.

    Dodatkowe tory powstają natomiast w Chocianowicach. Umożliwią one składom wyjazd w kierunku Portu Łódź. MPK ma też w planach stworzenie jeszcze jednej zajezdni, ale już bez warsztatów.
    - W nowej zajezdni tramwaje byłyby tylko sprzątane i myte. Najlepiej byłoby ją wydzielić na Helenówku, bo stamtąd tramwaje wyjeżdżają prosto na trasę łódzkiego tramwaju regionalnego - mówi Radosław Podogrodzki. - Chociaż zajezdnia przydałaby się też na trasie W-Z, być może na Janowie.

    ***

    454 wagonami tramwajowymi dysponuje MPK, 10 to nowoczesne PESY;

    150 wagonów, czyli 75 składów, stacjonowało w zajezdni Dąbrowskiego;

    2,6 ha powierzchni ma zajezdnia Dąbrowskiego, którą sprzedano dwa lata temu;

    5,4 mln zł to cena wywoławcza zajezdni Dąbrowskiego. MPK nie zdradza, za ile obiekt został sprzedany.


    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czemu nie zdradza

    lukilodz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 54 / 58

    skoro to miejska spółka. Jako łodzianin chce wiedzieć ile zarobili na tym interesie.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo