Badania astrofizyków z Uniwersytetu Łódzkiego opublikowano na łamach pisma "Science"

Maciej Kałach
Naukowcy obserwowali galaktykę IC 310 z dwóch teleskopów na wyspie La Palma
Naukowcy obserwowali galaktykę IC 310 z dwóch teleskopów na wyspie La Palma materiały prasowe
Pięcioro naukowców z Uniwersytetu Łódzkiego pracowało w zespole, który opublikował w piśmie "Science" artykuł o czarnej dziurze.

Międzynarodowy zespół badawczy z pięciorgiem naukowców z katedry astrofizyki Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Łódzkiego opublikował artykuł w nowym wydaniu tygodnika "Science", który ukazał się w miniony czwartek.

Łodzianie biorą udział w badaniach nad gwałtownymi rozbłyskami wokół czarnej dziury w centrum galaktyki IC 310.

Przed 10 laty do zespołu, który liczy ponad sto osób, włączyli się z UŁ: prof. Włodzimierz Bednarek, doktorant Wojciech Idec, prof. Andrzej Niedźwiecki, dr Julian Sitarek i prof. Dorota Sobczyńska. Zespół przyglądał się rozbłyskom w jednej z galaktyk w gwiazdozbiorze Perseusza, oddalonej od nas o 260 milionów lat świetlnych - za pomocą dwóch teleskopów na wyspie La Palma w Hiszpanii oraz przez europejską sieć anten radiowych.

Naukowcy skupili się na analizowaniu strugi materii, wypływającej z prędkością bliską światła z okolicy supermasywnej czarnej dziury w centrum obserwowanej galaktyki. Zastanawiali się, dlaczego struga, jak wskazują obserwacje, pochodzi z obszaru mniejszego niż rozmiar czarnej dziury w IC 310.

Jak stwierdzili badacze, struga jest niesłychanie jasna, promieniująca więcej energii niż miliardy Słońc, ale jej źródło jest rozmiarów zaledwie kilkukrotnie większych niż promień orbity Ziemi wokół Słońca. W artykule do tygodnika "Science" zespół z łodzianami w składzie tłumaczy, jak ruch obracającej się czarnej dziury wpływa na obserwowaną strugę.

- Byliśmy obecni i przy obserwacjach, i przy analizowaniu danych - opowiadał wczoraj o roli naukowców z Uniwersytetu Łódzkiego prof. Włodzimierz Bednarek.

Eksperyment MAGIC, o którego efektach można przeczytać w ostatnim wydaniu "Science", jest oparty o pracę dwóch teleskopów, umiejscowionych w obserwatorium Roque de los Muchachos European North Observatory na wysokości 2.200 metrów n.p.m. Teleskopy na hiszpańskiej wyspie analizują błyski promieniowania gamma. Potrzebne dane zbierał też teleskop radiowy z Max-Planck-Institut für Radioastronomie.

Tygodnik "Science" ukazuje się od 1880 roku. O jego prestiżu świadczy już osoba założyciela - pismo stworzył Thomas Alva Edison, jeden z najbardziej znanych wynalazców na świecie.

"Science" to organ prasowy American Association for the Advancement of Science, czyli pierwszej organizacji w Stanach Zjednoczonych, która zajęła się promowaniem nauki. "Science" stawia sobie za cel publikowanie ważnych odkryć w dziedzinie nauk przyrodniczych. Zasięg tygodnika jest oceniany na około milion stałych czytelników na całym świecie. Badania publikowane w tygodniku są starannie dobierane. Zespół z łodzianami w składzie zgłosił artykuł do "Science" w maju 2014 roku, decyzja o publikacji zapadła w październiku.