Michał Marzec: Zamiast pokrywać straty, lepiej zainwestować...

    Michał Marzec: Zamiast pokrywać straty, lepiej zainwestować w rozwój połączeń

    rozm. Agnieszka Jasińska

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Mam pewne zastrzeżenia co do inwestycji na łódzkim lotnisku. Niektóre rzeczy zostały zbudowane niepotrzebnie, za wcześnie. Są też sprawy, które do tej pory kuleją - mówi Michał Marzec, prezes łódzkiego lotniska, w rozmowie z Agnieszką Jasińską.
    Michał Marzec został prezesem Lublinka w listopadzie. To wieloletni pracownik łódzkiego portu. Od 20 lat pracuje w branży lotniczej

    Michał Marzec został prezesem Lublinka w listopadzie. To wieloletni pracownik łódzkiego portu. Od 20 lat pracuje w branży lotniczej ©archiwum

    W ubiegłym tygodniu usłyszeliśmy o nowych połączeniach z Łodzi. Adria zwiększa liczbę lotów do Monachium, zabierze nas też do Amsterdamu. Czekamy na więcej takich wiadomości. Kiedy możemy się ich spodziewać?
    Bardzo dużo zależy od właścicieli lotniska. Potrzebujemy ich dużego wsparcia. Niezrozumiałe jest dla mnie małe zaangażowanie samorządu województwa w rozwój lotniska w Łodzi. To ewenement w skali kraju. Z lotniska w Łodzi korzystają przecież nie tylko łodzianie, ale także mieszkańcy regionu. Pod koniec stycznia mam zamiar przedstawić właścicielom lotniska realne w mojej opinii alternatywy działalności portu.

    Jakie to będą alternatywy?

    Nie chcę o tym jeszcze mówić. Najpierw poznają je właściciele portu. Zaproponuję różne formy rozwoju: jedną mniej, drugą bardziej dynamiczną. Jednak każde lotnisko potrzebuje zaangażowania właścicieli. Nawet województwo lubuskie angażuje się w rozwój swojego lotniska, a nie jest to najsilniejszy region w Polsce. Przekazuje ono środki na stymulowanie siatki połączeń. Nikt nie przekonuje tam mieszkańców, że w 1,5 godziny można dojechać na lotnisko w Berlinie. Tak samo w Łodzi nie powinno być argumentem to, że w półtorej godziny można dojechać do Warszawy. Łodzianie i mieszkańcy województwa powinni latać od siebie. Musimy ich do tego przekonać.

    Tylko jak to zrobić?
    Przed działem PR lotniska bardzo dużo pracy. Trzeba przerwać zamknięty krąg myślenia, że jak nie ma połączeń, to nie ma pasażerów, a jak nie ma pasażerów, to nie ma połączeń. Lotnisko w Łodzi jest w stanie zaspokoić potrzeby tak dużej aglomeracji jak łódzka. Nawet województwo małopolskie wspiera rozwój połączeń z krakowskiego lotniska, które już jest drugim portem w kraju. To inwestycja.

    Prezydent Hanna Zdanowska, po słowach Marka Belki, powiedziała, że lotnisko to źle przeprowadzona inwestycja. Zgadza się Pan z tym?
    Mam pewne zastrzeżenia co do inwestycji na łódzkim lotnisku. Jednak nie chcę o nich teraz opowiadać. Niektóre rzeczy zostały zbudowane niepotrzebnie, za wcześnie, wiele elementów nie zostało dostosowanych do liczby pasażerów jaka lata z Łodzi. Są też sprawy, które do tej pory kuleją i powinny już dawno zostać zrobione. Jako jedyne tej klasy lotnisko w Polsce nie mamy na przykład pełnych świateł podejścia. Nie jest to skomplikowana i droga inwestycja. Ale to też nie powód dlaczego z Łodzi jest mało połączeń. Nie spotkałem się z opinią linii lotniczych, by brak jakichś elementów infrastruktury uniemożliwiał im otwarcie nowych lotów z Łodzi. Najważniejszą sprawą na teraz nie jest jednak lanie betonu, ale przełamanie myślenia mieszkańców Łodzi i województwa o Lublinku.

    Mariusz Jachimek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Lublinka, powiedział kiedyś, że łódzkiemu lotnisku zagrażają autostrady. Pan też tak uważa?
    Autostrady prowadzą w dwie strony. 8-9 lat temu, kiedy pracowałem na łódzkim lotnisku i zaczynał stąd latać Ryanair, ok. 10 proc. pasażerów mieliśmy z Warszawy. Pasażer szuka przede wszystkim kierunku i sprawdza cenę. Dlatego warszawiacy mogą również latać z Łodzi.

    Tanimi biletami kusi lotnisko w Modlinie. Łódź poradzi sobie z taką konkurencją?
    Modlin nie jest dla Łodzi silną konkurencją. To lotnisko położone jest dla nas za daleko.

    CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (12)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      z chęcią bym latał, ale gdzie ?

      noree (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      Michała z nam z czasów, gdy jeszcze marzył o lotnisku w Łodzi. To nie jest ani polityk, ani biznesmen z bożej łaski. To pasjonat który na podstawie liczby ludności w naszej aglomeracji był pewien...rozwiń całość

      Michała z nam z czasów, gdy jeszcze marzył o lotnisku w Łodzi. To nie jest ani polityk, ani biznesmen z bożej łaski. To pasjonat który na podstawie liczby ludności w naszej aglomeracji był pewien że to tak jak na zachodzie, po prostu zadziała samoczynnie. Niestety mieliśmy po drodze ataki na WTC i pana Kropiwnickiego któremu bardzo zależało by z Łodzi usunąć uczelnie, i przemysł. To on wymienił łódzką kadrę na Lublinku zamieniając na krakowską. Oni robili wszystko by zniszczyć połączenia i przenieść je do Krakowa. Jedyne co Kropiwnicki zrobił dla Lublinka to kaplicę. W imię zasady nie ważne czy pasażerowie będą mieć gdzie latać, ważne by mieli się gdzie modlić. Co do małej ilości pasażerów to brak połączeń. Sam z chęcią bym latał do Rzeszowa, z którym Łódź już nie ma żadnego bezpośredniego połączenia. Były busy Łódź - Przemyśl, ale to 9 godzin jazdy. Pociągiem to chyba z 13 godzin. Chętnie bym poleciał z Lublinka na Jasionkę, nad weekend nad morze, czy na narty do Popradu. Dziwię się, że nie ma takiego połączenia. Bo z Popradu kolejką można dostać się w kilka Tatrzańskich dolin z dużą ilością hoteli. Ciągle widzę reklamę Tatrzańskich hoteli, a nie potrafią zrozumieć, że wystarczyłoby umożliwić dotarcie samolotem do Popradu. Brak mi też połączeń z Chorwacją, szczególnie z Dubrownikiem. Przecież tam kwatery i pola namiotowe są w takiej samej cenie jak w Polsce, a może nieco niższe.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ciekawe spostrzezenie

      jasiek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      ciekawe ze autor tego wpisu dostrzegl jedynie kaplice A NIE DOSTRZEGL nowo wybudowanego terminala w ktorej sie ona znajduje? ani nie zauwazyl nowych parkingow, straznicy strazy pozarnej, wiezy...rozwiń całość

      ciekawe ze autor tego wpisu dostrzegl jedynie kaplice A NIE DOSTRZEGL nowo wybudowanego terminala w ktorej sie ona znajduje? ani nie zauwazyl nowych parkingow, straznicy strazy pozarnej, wiezy meteorologow, nowej plyty postojowej, nowoczesnego systemu naprowadzania ILS?
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a w Łodzi 15000

      czy nie wstyd że o wiele mniejsze miasto ma lepsze lotnisko ? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 4

      Prawie 10 proc. wzrostu w Bydgoszczy Port w Bydgoszczy obsłużył w listopadzie ponad 24,2 tys. pasażerów, czyli o 9,8 proc. więcej niż przed rokiem

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czyli by utrzymac sie przy korycie trzeba zaczac od standartowej dawki

      PRLbis (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

      obludy i gruszek na wierzbie.

      Proste pytanie, ktore dziala na lotniskowych oszustow jak woda swiecona na diabla:
      Kiedy zostanie opublikowana niezalezna biznesowa analiza lotniska w Lodzi?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      czy tak trudno ?

      obserwator z daleka - byly lodzianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

      Dlaczego w dobie problemow PKP nie stawia sie wlasnie na polaczenia krajowe z Lodzi . Chetnie Lodzianie beda latali do Szczecina , Rzeszowa , Gdanska zamiast sie tluc pociagami w...rozwiń całość

      Dlaczego w dobie problemow PKP nie stawia sie wlasnie na polaczenia krajowe z Lodzi . Chetnie Lodzianie beda latali do Szczecina , Rzeszowa , Gdanska zamiast sie tluc pociagami w chronicznie chorej i zle zorganizowanej PKP. Nie wiem dlaczego tylko ma sie na uwadze slabiutkie polaczenia internacjonal . Przeciez mozna rownolegle rozwijac polaczenia krajowe . Z najwiekszego lotniska na kontynencie Frankfurt /M mozna latac wszedzie prawie do glownych stolic Europy , czy swiata .Nie zapomina sie takze , ze moge latac z tego miasta do Norymbergi , Lipska , Drezna , Monachium , Kolonii . U nich jakos sie kreci , a u nas wszystko przychodzi z ogromnym trudem jesli wogole sa w stanie cos pozytywnego wymyslec . zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To kolejny "specjalista" który uważa podatników za idiotów.

      gosc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 7

      Jego "pomysłem" na rozwój lotniska, jest dofinansowywanie przewoźników przez właścicieli lotniska. Czyli wyobraża sobie, że za poprawę wyników lotniska i tak zapłaci podatnik, tyle że na przykład w...rozwiń całość

      Jego "pomysłem" na rozwój lotniska, jest dofinansowywanie przewoźników przez właścicieli lotniska. Czyli wyobraża sobie, że za poprawę wyników lotniska i tak zapłaci podatnik, tyle że na przykład w ramach wydatków na "promocję". Bardzo to kreatywne...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zaufanie

      :( (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 4

      Dziekuje za ten wywiad . Wielokrotnie pisałem , ze najtrudniej bedzie przywrócić zaufanie lodzian , którzy z powodu marnego zarządzania lotniskiem i braku połączeń dawno wybrali inne porty . Tam...rozwiń całość

      Dziekuje za ten wywiad . Wielokrotnie pisałem , ze najtrudniej bedzie przywrócić zaufanie lodzian , którzy z powodu marnego zarządzania lotniskiem i braku połączeń dawno wybrali inne porty . Tam znaleźliśmy dobre i stabilne połączenia wiec po co wracać skoro u nas mówiono , ze mniej pasażerów nie oznacza gorszej rentowności promując jednocześnie OLT czy 4You ! Zgadzam sie Panie Prezesie , ze odbudowanie wiarygodności łódzkiego lotniska bedzie bardzo trudne tym bardziej , ze wielu ludzi tego blamażu nadal tam pracuje a przecież to biznes relacyjny . Trzymam jednak kciuki za pozytywna i oczekiwana zmianę . zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      EasyJet

      na przykład (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 4

      jeżeli chce Pan zachęcić warszawiaków do latania z Łodzi to dajcie sobie spokój z FR czy WIZZ które mają nas w d...e i zacznijcie rozmowy np z EasyJet który lata tylko z Krakowa - jest to inny...rozwiń całość

      jeżeli chce Pan zachęcić warszawiaków do latania z Łodzi to dajcie sobie spokój z FR czy WIZZ które mają nas w d...e i zacznijcie rozmowy np z EasyJet który lata tylko z Krakowa - jest to inny poziom niż zmienny i niestabilny FR - jeżeli tanie linie to logiczne jest że warszawiacy wybiorą modlinzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Niech Pan zmieni rzecznika prasowego. Obecny jest tak skompromitowany powtarzaniem kłamstw

      aa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 3

      i zachęcaniem do niekorzystnego rozporządzania majątkiem, że na sam dźwięk nazwiska mamskojarzenie -znowu chce wyciągnąć z kieszeni kasę nie do odzyskania.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      już

      cisza (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

      Jak został Pan prezesem to powiedział Pan że chce podwoić lub potroić liczbę pasażerów - a co z nową linią po 4YOU którą zapowiadał 13 października w radiu Łódź Pan Cieślak - najpóźniej wiosną...rozwiń całość

      Jak został Pan prezesem to powiedział Pan że chce podwoić lub potroić liczbę pasażerów - a co z nową linią po 4YOU którą zapowiadał 13 października w radiu Łódź Pan Cieślak - najpóźniej wiosną pojawią się nowe połączenia z lublinkazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      krajowe bezpośrednie

      .... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

      Połączenia to jest to czego potrzeba. Dwa razy w tygodniu do Gdańska, Wrocławia, Szczecina, Radomia. I bedzie ok.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A po co do Radomia

      AO (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Lepiej Rzeszów, a Wrocław w obecnej sytuacji bez sensu

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama