Ważne
    Koleje Dużych Prędkości. Są szanse na wznowienie projektu

    Koleje Dużych Prędkości. Są szanse na wznowienie projektu

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Projekt Kolei Dużych Prędkości ma szansę powstać przed 2030 rokiem, chociaż rząd trzy lata temu zawiesił pracę nad nim na prawie 20 lat
    Koleje Dużych Prędkości. Są szanse na wznowienie projektu

    ©TGV

    Utworzenie Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych może być szansą na zbudowanie Kolei Dużych Prędkości, czyli szybkiego połączenia kolejowego między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

    Polska zgłosiła do planu inwestycyjnego Komisji Europejskiej 250 projektów o wartości 132 mld euro. Wśród nich znalazł się projekt KDP, czyli tzw. igrek. Koszt budowy oszacowano na 7,5 mld euro. Łącznie państwa członkowskie zgłosiły dwa tysiące projektów, wartych 1,3 biliona euro. Projekty miałyby powstać m.in. dzięki nowemu instrumentowi finansowemu, czyli utworzeniu EFIS. Fundusz miałby po trzech latach wygenerować 315 mld euro z przeznaczeniem na inwestycje.

    Przypomnijmy, że rząd w 2011 roku zawiesił prace nad KDP do 2030 roku. Powody były dwa: konieczność modernizacji istniejących linii kolejowych i brak pieniędzy na nowe przedsięwzięcia, związane z infrastrukturą kolejową. Czy projekt KDP ma szansę zaistnieć wcześniej niż w 2030 roku?

    www.mikolaj.info.pl


    - To inwestycja wyjątkowo kosztowna, ale jeśli pojawi się szansa pozyskania środków zewnętrznych, to zwiększy się szansa na KDP - powiedział minister sprawiedliwości Cezary Grabarczyk, który tworzył projekt KDP, gdy był ministrem infrastruktury. - Wiem, że "igrek" zaakceptowała Komisja Europejska. Projekt znalazł się w europejskiej sieci kolejowej jako kluczowy. Szansę na KDP powiększy wybudowanie podziemnego dworca Łódź Fabryczna i wydrążenie tunelu do Łodzi Kaliskiej.

    Z apelem o wznowienie projektu KDP zwrócili się do rządu w ubiegłym tygodniu przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP. Ich zdaniem "igrek" powinien powstać z unijnych pieniędzy na lata 2014 - 2020.

    Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      i bardzo dobrze

      trol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Ważny to projekt dla Łodzi, dlatego warto zrobić wszystko by prace nad nim zostały wznowione

      Zdjęcie autora komentarza
      na razie Pierdolino jeździ wolniej niż pociągi w latach 90

      Jan Polski

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

      przekrętasy z PO kupiły bubel od firmy która ma wszędzie korupcyjne procesy zamiast zainwestować w polski tabor

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      .

      gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      Niekoniecznie trzeba budować całość. Można i powinno się budować odcinkami, być może początkowo z wyposażeniem dla niższych prędkości (tak było na niektórych liniach w Hiszpanii). Ale bez odcinków...rozwiń całość

      Niekoniecznie trzeba budować całość. Można i powinno się budować odcinkami, być może początkowo z wyposażeniem dla niższych prędkości (tak było na niektórych liniach w Hiszpanii). Ale bez odcinków linii Warszawa -Skierniewice/Łowicz (a optymalnie to jednak dalej do Łodzi i Magistrali Węglowej) oraz Ostrów Wielkopolski - Oleśnica kolej w Łodzi będzie kompletnie niekonkurencyjna wobec transportu drogowego, a wyjazdy z Warszawy będą się zapychać. To akurat nie jest "zabawka", tylko to jedyna metoda, żeby kolej mogła być konkurencyjna. Tylko trzeba to robić z głową, a nie "alleluja i do przodu".zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dobry Cezary dla Łodzi

      Łodzianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 22 / 2

      Min. Grabarczyk z PO znowu ma plany? I dobrze że mamy ministra z naszego miasta który dla tej Łodzi o coś walczy. Powodzenia. Nie zapominajmy o komisji od autostrady a1i drogi s14 którą powołał p....rozwiń całość

      Min. Grabarczyk z PO znowu ma plany? I dobrze że mamy ministra z naszego miasta który dla tej Łodzi o coś walczy. Powodzenia. Nie zapominajmy o komisji od autostrady a1i drogi s14 którą powołał p. Końskie z SLD. Chłopaki dajcie radę. Pozdrozwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama