Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ranking łódzkich liceów. Sprawdź, w których liceach przyrost wiedzy jest największy

Maciej Kałach
Grzegorz Gałasiński
Wiemy, w których publicznych liceach ogólnokształcących w Łodzi przyrost wiedzy jest większy niż przeciętna w Polsce.

13 spośród łódzkich ogólniaków to szkoły sukcesu w nauczaniu przedmiotów humanistycznych i ścisłych, ale tyle samo to szkoły potrzebujące pomocy w obu tych kategoriach.

Pod uwagę braliśmy 31 liceów: 29 miejskich oraz dwa działające przy uczelniach (LO Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego), które także nie wymagają od kandydatów czesnego, głębokiej religijności ani zdolności artystycznych.

Jak powstała nasza tabela?

Podległy ministerstwu edukacji Instytut Badań Edukacyjnych co roku mierzy przyrost wiedzy uczniów w polskich szkołach. Eksperci wyliczają tzw. edukacyjną wartość dodaną (EWD).

W przypadku ogólniaków IBE porównuje wyniki egzaminu gimnazjalnego, z którym do liceum przychodzi pierwszoklasista, z wynikiem matury. Według IBE, dzięki temu można sprawiedliwie ocenić trud nauczycieli, bo inaczej pracuje się z orłami, a inaczej ze słabeuszami. Wskaźnik EWD dla każdego liceum określa się na tle wyników uzyskanych w całym kraju w ostatnich trzech latach (najbardziej aktualne dotyczą lat 2012 - 2014). Na ich podstawie możemy stwierdzić, czy mamy do czynienia ze szkołą: sukcesu, niewykorzystanych szans, wspierającą lub wymagającą pomocy.

Do LO sukcesu najczęściej trafiają wychowankowie gimnazjów z dobrymi wynikami, a po trzech latach uczeń ma przyrost wiedzy i wynik matury lepszy, niż zapewnia to przeciętne gimnazjum w kraju. Eksperci IBE prezentują wyniki EWD szkół na wykresie, na którym można osiągnąć od -15 do +15 punktów. Wśród łódzkich ogólniaków sukcesu są takie, które mają prawie 10 pkt, ale nie brakuje też takich, które nieznacznie przekroczyły zero.

Szkoła wymagająca pomocy zwykle przyjmuje słabeusza i nie potrafi z nim pracować. Tyle teorii związanej z EWD. Ale szukając szkoły w rekrutacji, nie powinniśmy skreślać ogólniaka z wartością ok. -1 czy -2.

Wskaźnik lekko poniżej zera może zmienić na dodatni jeden pracowity rocznik absolwentów na maturze. Przykład? W badaniu z lat 2011 - 2013 ujemne EWD z przedmiotów humanistycznych miało LO PŁ (-1,8). Było wtedy szkołą niewykorzystanych szans, czyli taką, gdzie wyniki egzaminu końcowego są lepsze niż średnia, ale nie tak dobre, jak pozwalałby na to potencjał przyjmowanych pierwszaków. Teraz LO PŁ to szkoła sukcesu w obu kategoriach.

W klasyfikacji IBE są też szkoły wspierające: najczęściej przyjmują słabszych kandydatów. Nie czynią z nich prymusów: wyniki egzaminu końcowego przeważnie są słabsze niż średnia. Ale i tak następuje znaczący przyrost wiedzy.

ZOBACZ RANKING NA NASTĘPNEJ STRONIE
Wysokość edukacyjnej wartości dodanej dla łódzkich liceów ogólnokształcących (nr LO i jego adres, dzielnica, przedmioty humanistyczne (pkt), przedmioty ścisłe (pkt)):

  • I Więckowskiego 41, Polesie, sukcesu (4,8), sukcesu (6,4)
  • II Nowa 11/13, Widzew, wymagające pomocy (-2,5), wymagające pomocy (-1,1)
  • III Sienkiewicza 46, Śródmieście, sukcesu (0,9), sukcesu (3)
  • IV Pomorska 16, Śródmieście, sukcesu (3,5), sukcesu (0,7)
  • VI Podmiejska 21, Górna, wymagające pomocy (-0,5), wymagające pomocy (-2,9)
  • VIII Pomorska 105, Śródmieście, sukcesu (2,9), wymagające pomocy (-0,1)
  • IX Paderewskiego 24, Górna, wymagające pomocy (-2), wymagające pomocy (-0,9)
  • XII Anstadta 7, Bałuty, sukcesu (4,3), sukcesu (7,4)
  • XIII Pacanowskiej 4, Bałuty, sukcesu (9,4), sukcesu (4)
  • XV Traktorowa 77, Bałuty, sukcesu (4,8), wymagające pomocy (-1)
  • XVIII Perla 11, Polesie, wymagające pomocy (-5,8), wymagające pomocy (-1,9)
  • XX Obywatelska 57, Górna, wymagające pomocy (-3,5), wspierające (1)
  • XXI Kopernika 2, Polesie, sukcesu (6,8), sukcesu (3,3)
  • XXIII Piłsudskiego 159, Widzew, wymagające pomocy (-2,3), wymagające pomocy (-2,6)
  • XXIV Marysińska 61/67, Bałuty, sukcesu (1,2), sukcesu (1,1)
  • XXV Podhalańska 2a, Górna, sukcesu (3,4), sukcesu (2,5)
  • XXVI Wileńska 22a, Polesie, niewykorzystanych szans (-0,9), sukcesu (3,0)
  • XXIX Zelwerowicza 38/44, Śródmieście, wymagające pomocy (-1,2), wymagające pomocy (-1,2)
  • XXX Obornicka 11/13, Bałuty, wymagające pomocy (-3,5), wymagające pomocy (-6)
  • XXXI Kruczkowskiego 4, Górna, sukcesu (1,1), sukcesu (3,7)
  • XXXII Czajkowskiego 14, Widzew, sukcesu (0,4), sukcesu (1,1)
  • XXXIII Kusocińskiego 116, Polesie, sukcesu (0,7), sukcesu (2)
  • XXXIV Żeromskiego 26, Polesie, wspierające (0,4), wymagające pomocy (-6,6)
  • XXXV Staszica 1/3, Bałuty, wymagające pomocy (-2,3), wymagające pomocy (-4)
  • XLII Stawowa 28, Bałuty, wymagające pomocy (-1,7), wymagające pomocy (-5)
  • XLIII Królewska 13/15, Górna, wymagające pomocy (-0,7), wymagające pomocy (-7,9)
  • XLIV Wacława 22/24, Górna, wymagające pomocy (-1,4), wymagające pomocy (-8,6)
  • XLV Minerska 1/3, Polesie, wymagające pomocy (-4,5), wymagające pomocy (-7,9)
  • XLVII Czernika 1/3, Widzew, wymagające pomocy (-3,9), wymagające pomocy (-3,6)
  • PŁ Politechniki 6a, Polesie, sukcesu (4,1), sukcesu (9,1)
  • UŁ Pomorska 161, Śródmieście, sukcesu (7,3), sukcesu (3,9)

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ranking łódzkich liceów. Sprawdź, w których liceach przyrost wiedzy jest największy - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki