Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A1. Czy wschodnią obwodnicę Łodzi uda się skończyć przed terminem?

Marcin Bereszczyński
Jarosław Kosmatka/archiwum Dziennika Łódzkiego
W połowie przyszłego roku ma być gotowy 40-kilometrowy odcinek A1 od Strykowa do Tuszyna. Na razie prace wyprzedzają harmonogram.

Internauci na portalach poświęconych budowie autostrady A1 dostrzegają szybkie tempo prac. Informują o każdym miejscu, gdzie trwa betonowanie konstrukcji nośnych, o zbrojeniach, wykopach i drobniejszych pracach. Z wpisów internautów na temat tempa prac bije optymizmem.

- Jest on w pełni uzasadniony - potwierdza Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Na wszystkich odcinkach prace nieznacznie wyprzedzaja przyjęty harmonogram robót.

40-kilometrowy odcinek autostrady A1 między Strykowem i Tuszynem został podzielony na trzy odcinki. Od północy buduje konsorcjum Strabag (lider) - Budimex, zaś od południa Budimex (lider) - Strabag. Wartość północnego odcinka to 340 mln zł, a południowego 326 mln zł. Środkowy fragment trasy wykonuje Mota-Engil za 360,7 mln zł. Umowy z wykonawcami zostały podpisane na początku października. Termin zakończenia robót upływa po 22 miesiącach od podpisania umów, czyli w połowie przyszłego roku. Czy uda się oddać trasę przed terminem?

- Patrzymy z optymizmem na bardzo dobre tempo prac. Udało się to osiągnąć w dużej mierze dzięki łagodnej zimie. Jednak nie wszystkim lekka zima pozwoliła przyspieszyć prace. Były intensywne opady deszczu, które zamieniły place budowy w ogromne bajora, co uniemożliwiało prowadzenie robót. Wykonawcy narzekali, że dla postępów prac lepszy byłby lekki mróz niż deszcz - mówi Maciej Zalewski, który w środę był na budowie autostrady A1 i potwierdził, że postępy prac są imponujące.

- Harmonogram prac to ogromny wykres. Jeden zakres prac wyprzedza terminy przewidziane w harmonogramie, inny zakres mieści się w terminie, a część pozostaje lekko z tyłu, ale te prace mogą być nadgonione - dodaje rzecznik Maciej Zalewski. - W przypadku wykonawców pracujących na trasie Stryków - Tuszyn, najbardziej zaawansowane prace są na obiektach inżynierskich.

Autostrada A1 pomiędzy Strykowem i Tuszynem będzie miała nawierzchnię betonową, tak samo jak niedawno otwarta droga ekspresowa S8.

Trwałość 40-kilometrowego odcinka A1 ocenia się na 30-40 lat. Trasa ma przejąć tranzyt prowadzony przez Łódź, czyli być wschodnią obwodnicą miasta.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki