Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych: kolejarze drżą o pracę i przyszłość po zmianach w spółce

Marcin Bereszczyński
Mariusz Kapala/archiwum Polska Press
Do końca maja ma być znany plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Jeśli zostanie wdrożony, do końca roku spółka zostanie oddłużona.

W Łódzkim Oddziale Przewozów Regionalnych narasta niepokój kolejarzy, oczekujących na plan restrukturyzacji tej spółki. Zdają sobie sprawę z tego, że spółkę dotknie redukcja etatów. W ubiegłym roku zatrudnienie w Przewozach Regionalnych zmniejszyło się o 650 etatów. Obecnie pracuje niespełna 9 tysięcy osób. Rosną obawy, że restrukturyzacja spowoduje jeszcze bardziej drastyczną redukcję zatrudnienia. Władze Przewozów Regionalnych nie chcą zdradzać szczegółów.

- Cały czas trwają prace nad ostatecznym kształtem planu restrukturyzacji, który ma być gotowy do końca maja. Wtedy będziemy mogli mówić o konkretach z tym związanych - powiedziała Marta Milewska, rzeczniczka PR.

Plan restrukturyzacji polega na wprowadzeniu do spółki większościowego udziałowca, którym będzie Agencja Rozwoju Przemysłu. ARP zasili spółkę kwotą 750 mln zł i obejmie większość udziałów. Udział województw w spółce będzie mniejszościowy. Obecnie woj. łódzkie ma 5,7 proc. udziałów w PR. Po restrukturyzacji znacznie zmniejszy się ten udział.

Spośród 750 mln zł najwięcej (600 mln zł) ma być przeznaczone na spłatę historycznego zadłużenia. Pozostałe pieniądze mają pozwolić spółce odzyskać zdolności inwestycyjne, m.in. w nowy tabor i jego modernizację. Spółka ma około 500 składów, z których wiele ma 30 lat. PR uruchamiają w kraju 1,8 tysiąca pociągów każdej doby. Łódzki Oddział PR wozi każdego dnia 11 tysięcy pasażerów, którzy korzystają ze 163 połączeń. Oddział obsługuje osiem tras w regionie 65 składami, z których 21 to nowe lub zmodernizowane pojazdy. Liczba połączeń obsługiwanych przez Łódzki Oddział PR jest niższa o 21 w porównaniu z ubiegłym rokiem.

- Dzięki restrukturyzacji mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych przez spółkę, które zagwarantują stabilność pracy oraz możliwość zaplanowania przemyślanej długofalowej polityki inwestycyjnej - przekonuje Marta Milewska.

Łódzki oddział PR ma nadal uzupełniać usługi z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

- Nie ma planów wchłonięcia Przewozów Regionalnych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną ani łączenia tych podmiotów - mówi Joanna Blewąska-Kołodziejczak, rzeczniczka marszałka woj. łódzkiego.

ARP chce objąć udziały w PR do końca września, aby do końca tego roku oddłużyć spółkę. W 2014 roku PR przyniosły stratę 5,5 mln zł, czyli 10 razy mniej niż w 2013 roku, gdy było to 54 mln zł.

Zobacz też:

W drodze do Berlina utknęli w Rzepinie. To efekt strajku niemieckich kolejarzy. Źródło: TVN24/X-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki