Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych: kolejarze drżą o...

    Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych: kolejarze drżą o pracę i przyszłość po zmianach w spółce

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych: kolejarze drżą o pracę i przyszłość po zmianach w spółce

    ©Mariusz Kapala/archiwum Polska Press

    Do końca maja ma być znany plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Jeśli zostanie wdrożony, do końca roku spółka zostanie oddłużona.
    Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych: kolejarze drżą o pracę i przyszłość po zmianach w spółce

    ©Mariusz Kapala/archiwum Polska Press

    W Łódzkim Oddziale Przewozów Regionalnych narasta niepokój kolejarzy, oczekujących na plan restrukturyzacji tej spółki. Zdają sobie sprawę z tego, że spółkę dotknie redukcja etatów. W ubiegłym roku zatrudnienie w Przewozach Regionalnych zmniejszyło się o 650 etatów. Obecnie pracuje niespełna 9 tysięcy osób. Rosną obawy, że restrukturyzacja spowoduje jeszcze bardziej drastyczną redukcję zatrudnienia. Władze Przewozów Regionalnych nie chcą zdradzać szczegółów.


    - Cały czas trwają prace nad ostatecznym kształtem planu restrukturyzacji, który ma być gotowy do końca maja. Wtedy będziemy mogli mówić o konkretach z tym związanych - powiedziała Marta Milewska, rzeczniczka PR.

    Plan restrukturyzacji polega na wprowadzeniu do spółki większościowego udziałowca, którym będzie Agencja Rozwoju Przemysłu. ARP zasili spółkę kwotą 750 mln zł i obejmie większość udziałów. Udział województw w spółce będzie mniejszościowy. Obecnie woj. łódzkie ma 5,7 proc. udziałów w PR. Po restrukturyzacji znacznie zmniejszy się ten udział.

    Spośród 750 mln zł najwięcej (600 mln zł) ma być przeznaczone na spłatę historycznego zadłużenia. Pozostałe pieniądze mają pozwolić spółce odzyskać zdolności inwestycyjne, m.in. w nowy tabor i jego modernizację. Spółka ma około 500 składów, z których wiele ma 30 lat. PR uruchamiają w kraju 1,8 tysiąca pociągów każdej doby. Łódzki Oddział PR wozi każdego dnia 11 tysięcy pasażerów, którzy korzystają ze 163 połączeń. Oddział obsługuje osiem tras w regionie 65 składami, z których 21 to nowe lub zmodernizowane pojazdy. Liczba połączeń obsługiwanych przez Łódzki Oddział PR jest niższa o 21 w porównaniu z ubiegłym rokiem.

    - Dzięki restrukturyzacji mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych przez spółkę, które zagwarantują stabilność pracy oraz możliwość zaplanowania przemyślanej długofalowej polityki inwestycyjnej - przekonuje Marta Milewska.

    Łódzki oddział PR ma nadal uzupełniać usługi z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

    - Nie ma planów wchłonięcia Przewozów Regionalnych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną ani łączenia tych podmiotów - mówi Joanna Blewąska-Kołodziejczak, rzeczniczka marszałka woj. łódzkiego.

    ARP chce objąć udziały w PR do końca września, aby do końca tego roku oddłużyć spółkę. W 2014 roku PR przyniosły stratę 5,5 mln zł, czyli 10 razy mniej niż w 2013 roku, gdy było to 54 mln zł.

    Zobacz też:

    W drodze do Berlina utknęli w Rzepinie. To efekt strajku niemieckich kolejarzy. Źródło: TVN24/X-news

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pomysł

      gosc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Trzeba założyć spółkę PKP Restrukturyzowani i luzik :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Restrukturyzacja !

      Beryl (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Może trochę ostro napiszę , ale tak dalej nie może być ! Już chyba nadszedł właściwy moment aby organy ścigania zajęły by się działaniami restrukturyzacyjnymi w PKP . Kto w końcu doprowadził do...rozwiń całość

      Może trochę ostro napiszę , ale tak dalej nie może być ! Już chyba nadszedł właściwy moment aby organy ścigania zajęły by się działaniami restrukturyzacyjnymi w PKP . Kto w końcu doprowadził do zniszczenia transportu kolejowego w kraju . Kto personalnie za to odpowiada i w imię czego dokonał tego rozboju ? Potworzono jakieś spółeczki wyciągające pieniądze z kiesy państwowej nie dając w zamian nic ! Tłumaczenie , że mamy taki klimat nie zwalnia nikogo od odrobiny trzeźwego myślenia ! Prawie w każdej gazecie pisze się " zmiana rozkładu jazdy , remont torów , usuwanie z rozkładu jazdy kolejnych połączeń " to w końcu komu wy jako kolejarze służycie pasażerom czy odwrotnie , pasażerowie służą wam jako przykrywka do dojenia kasy ? Coś tu jest nie tak ! Remont torów z Łodzi do Warszawy można liczyć na dziesięciolecia , co w końcu wam przeszkadza dokończyć tą inwestycję ? Powołany został jakiś tam zespół parlamentarny do czegoś tam składający się z parlamentarzystów łódzkich i co oni zrobili , skoro sam szef tego zespołu twierdzi że tylko się kłócą i przez to nie mogą się zebrać . Nie chcę wypowiadać w sposób nieparlamentarny o takim zespole , ale ludzie umieją czytać i wnioski wyciągać sami . Mogę zrozumieć , że dawne PKP nie działało jak zegarek , wystarczyło to poprawić ale żeby tak niszczyć to już jest gruba przesada ! To samo dotyczy budowy dworca Fabrycznego , komu potrzebne takie " bizancjum " , skoro słyszy się , że pasażerów będzie mało z niego korzystać . Pewnie obiecanki o szybkich kolejach łączących inne duże miasta zostanie tak zrealizowane jak zlikwidowane połączenia np : do Lublina , Krakowa itp . A przy okazji , gdzie są Pesy za które częściowo zapłacił Urząd Marszałkowski , kogo obsługują , czy płacą do urzędu jakieś pieniądze za ich wykorzystywanie , czy zostały komuś przekazane jako darowizna ? Tak jakoś ucichła ta sprawa !zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama