W Łódzkim Oddziale Przewozów Regionalnych narasta niepokój kolejarzy, oczekujących na plan restrukturyzacji tej spółki. Zdają sobie sprawę z tego, że spółkę dotknie redukcja etatów. W ubiegłym roku zatrudnienie w Przewozach Regionalnych zmniejszyło się o 650 etatów. Obecnie pracuje niespełna 9 tysięcy osób. Rosną obawy, że restrukturyzacja spowoduje jeszcze bardziej drastyczną redukcję zatrudnienia. Władze Przewozów Regionalnych nie chcą zdradzać szczegółów.
- Cały czas trwają prace nad ostatecznym kształtem planu restrukturyzacji, który ma być gotowy do końca maja. Wtedy będziemy mogli mówić o konkretach z tym związanych - powiedziała Marta Milewska, rzeczniczka PR.
Plan restrukturyzacji polega na wprowadzeniu do spółki większościowego udziałowca, którym będzie Agencja Rozwoju Przemysłu. ARP zasili spółkę kwotą 750 mln zł i obejmie większość udziałów. Udział województw w spółce będzie mniejszościowy. Obecnie woj. łódzkie ma 5,7 proc. udziałów w PR. Po restrukturyzacji znacznie zmniejszy się ten udział.
Spośród 750 mln zł najwięcej (600 mln zł) ma być przeznaczone na spłatę historycznego zadłużenia. Pozostałe pieniądze mają pozwolić spółce odzyskać zdolności inwestycyjne, m.in. w nowy tabor i jego modernizację. Spółka ma około 500 składów, z których wiele ma 30 lat. PR uruchamiają w kraju 1,8 tysiąca pociągów każdej doby. Łódzki Oddział PR wozi każdego dnia 11 tysięcy pasażerów, którzy korzystają ze 163 połączeń. Oddział obsługuje osiem tras w regionie 65 składami, z których 21 to nowe lub zmodernizowane pojazdy. Liczba połączeń obsługiwanych przez Łódzki Oddział PR jest niższa o 21 w porównaniu z ubiegłym rokiem.
- Dzięki restrukturyzacji mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych przez spółkę, które zagwarantują stabilność pracy oraz możliwość zaplanowania przemyślanej długofalowej polityki inwestycyjnej - przekonuje Marta Milewska.
Łódzki oddział PR ma nadal uzupełniać usługi z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.
- Nie ma planów wchłonięcia Przewozów Regionalnych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną ani łączenia tych podmiotów - mówi Joanna Blewąska-Kołodziejczak, rzeczniczka marszałka woj. łódzkiego.
ARP chce objąć udziały w PR do końca września, aby do końca tego roku oddłużyć spółkę. W 2014 roku PR przyniosły stratę 5,5 mln zł, czyli 10 razy mniej niż w 2013 roku, gdy było to 54 mln zł.
Zobacz też:
W drodze do Berlina utknęli w Rzepinie. To efekt strajku niemieckich kolejarzy. Źródło: TVN24/X-news
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?