Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA 2015: BIOLOGIA -poziom podstawowy i rozszerzony [PYTANIA, ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

mred
MATURA 2015: BIOLOGIA -poziom podstawowy i rozszerzony [PYTANIA, ARKUSZE, ODPOWIEDZI]
MATURA 2015: BIOLOGIA -poziom podstawowy i rozszerzony [PYTANIA, ARKUSZE, ODPOWIEDZI] Łukasz Kasprzak
MATURA 2015 z biologii na poziomie podstawowym i rozszerzonym rozpoczyna się w czwartek, 7 maja o godzinie 14. Absolwenci technikum mają możliwość napisania egzaminu maturalnego z biologii na poziomie podstawowym i rozszerzonym, natomiast abiturientom LO pozostaje poziom rozszerzony.

MATURA 2015 z biologii to kolejny dodatkowy egzamin, do którego mogą przystąpić tegoroczni maturzyści. Absolwenci szkół średnich, którzy zdają tegoroczną maturę w starej formule mogą napisać testy z biologii na poziomie podstawowym i rozszerzonym, które potrwają odpowiednio 120 i 150 minut. Maturzyści z "nowej formuły" podchodzą tylko do rozszerzonej wersji egzaminu maturalnego 2015 z biologii, który zakończy się po 180 minutach.

MATURA 2015: Egzamin maturalny 2015 od 4 do 29 maja [TERMINY, ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Po zakończeniu MATURY 2015 Z BIOLOGII opublikujemy PYTANIA, ARKUSZE i ODPOWIEDZI.

MATURA 2015: Biologia dla LO poziom rozszerzony [ARKUSZE] - FORMUŁA NOWA MATURA

MATURA 2015: Biologia dla technikum poziom podstawowy [ARKUSZE]

MATURA 2015: Biologia dla technikum poziom rozszerzony [ARKUSZE]

MATURA 2015: BIOLOGIA - poziom rozszerzony - LICEUM [ODPOWIEDZI]

Zadanie 1
1.1 grupa C: rekin, tuńczyk, salamandra, grupa E: żółw, lampart
1.2 D, E, F
1.3 D

Zadanie 2
Siateczka śródplazmatyczna bierze udział w syntezie białek, a aminokwasy są podstawowym składnikiem budulcowym białek, dlatego tu najpierw pojawiają się aminokwasy i siateczka jako pierwsza wykazuje radioaktywność.

Spadek radioaktywności związany jest z przenoszeniem aminokwasów w białkach do innych struktur komórki.

Aparat Golgiego jest miejscem, gdzie zachodzą modyfikacje białek, tu w następnej kolejności wędrują białka z wbudowanymi radioaktywnymi aminokwasami.

Zadanie 3
1 T, 2 N, 3 T

Zadanie 4
4.1. Za endosymbiotycznym pochodzeniem tych organelli przemawia fakt, iż otoczone są podwójna błoną biologiczną.

4.2. Stwierdzenie jest nieprawdziwe, ponieważ przenośniki łańcucha transportu elektronów, mają na celu wytworzenie różycy stężeń elektronów, a nie syntezę ATP.

4.4. Synteza ATP zachodzi z udziałem enzymu: syntazy ATP. Wysoka temperatura jest czynnikiem ograniczającym prace wielu enzymów, które jako białka są wrażliwe na zmiany temperatury.

4.5. ATP wytwarzany jest w czasie fotosyntezy w fazie zależnej od światła, by potem w fazie niezależnej od światła ATP mógł zostać wykorzystany do przekształcenia CO2 (tlenek węgla IV) w glukozę.

4.6. Podczas fotosyntezy w chloroplastach wytwarzana jest glukoza, która następnie może być wykorzystana w mitochondriach do oddychania komórkowego.

Zadanie 5
5.1.1 P 2 F 3 F

5.2. Bakterie nitryfikacyjne II przekształcają azotany (III), które nie są przyswajalne dla roślin do azotanów (V), które są dla roślin przyswajalne.

5.3. Grupa bakterii: Bakterie nitryfikacyjne (I) Nazwa procesu: chemosynteza

Zadanie 6
6.1. 1 P 2 F 3 F

6.2. Metoda serologiczna, w której wykrywa się we krwi przeciwciała przeciwko antygenom wirusa (II) pozwala stwierdzić, że osoba zdrowa w przeszłości przeszła wirusowe zapalenie wątroby. Dzieje się tak, ponieważ po zakażeniu wirusem, a po jego eliminacji, we krwi zawsze pozostają przeciwciała.

6.3.Metoda (III) jest odpowiednią metodą, która umożliwia jednoczesne zbadanie typu wirusa przy niewielkiej jego ilości w badanej próbce. Metoda PCR jest to metoda polegająca na namnażaniu łańcuchów DNA.

Zadanie 7
7.1. Chloroplast był oświetlony równomiernie światłem białym, z związku z czym fotosynteza również zachodzi równomiernie. Produktem ubocznym fotosyntezy jest tlen, który jest niezbędny bakteriom tlenowym, dlatego bakterie rozmieszczone są równomiernie wokół chloroplastu.

7.2. Problemy badawcze: 1, 3 Wnioski: 2, 5

7.3. Na podstawie przedstawionych doświadczeń nie można stwierdzić, że bakterie wykazują fototaksję dodatnią, ponieważ na przykładzie zestawu B widać, że mimo równomiernego rozłożenia światła, bakterie organizują się niezależnie od niego.

Zadanie 8
8.1. Jemioła jest półpasożytem. Świadczą o tym dwie cechy budowy: zielone liście, w których przeprowadza fotosyntezę oraz ssawki, którymi jemioła czerpie wodę i sole mineralne wprost z tkanek drzewa.\

8.2.Nazwa tkanki: drewno. Nazwa komórek: cewki i naczynia

Zadanie 9
9.3. dyfuzji, wyższe, wyższe

9.4. Prężność tlenu 40 mm HG - w tętnicy płucnej 95 mm HG - w żyle płucnej. Ponieważ nastąpił proces utlenienia hemoglobiny w erytrocytach, a w tkankach następuje oddawanie tlenu.

Zadanie 10
10.1. A Humoralna B Komórkowa C Nieswoista D Swoista

Zadanie 11
11.1. Określenie odnosi się do układu współczulnego. Układ Współczulny - rozszerzenie oskrzeli powoduje dostarczenie tlenu do mięśni szkieletowych

Zadanie 12
12.1 Możliwe pary genotypów: DD DD; DD Dd; DD dd

12.2. Para B (Rh- kobieta, Rh+ mężczyzna). Mężczyzna z czynnikiem Rh+może mieć genotyp DD lub Dd, co oznacza, że może przekazać dziecku allel D, który warunkuje grupę Rh+. Konflikt serologiczny zachodzi w przypadku, kiedy matka ma grupę krwi Rh-, a dziecko Rh+.

Zadanie 13
A

Zadanie 14
14.1. Resynteza barwnika po jego rozłożeniu przez promienie słoneczne - Przy nagłym przejściu do ciemnego pomieszczenia, w fotoreceptorach musi na nowo zostać zsyntetyzowany retinal, tak aby siatkówka znów była wrażliwa nawet na niewielkie ilości promieni świetlnych, co zajmuje trochę czasu.

14.2. Niedobór witaminy A sprawia, że w organizmie nie może być wytwarzana jej pochodna, czyli retinal. W związku z tym komórki pręcikonośne są pozbawione cząsteczek wrażliwych na światło.

Zadanie 15
15.1. To przykład rośliny dwuliściennej. Wskazują na to dwie cechy liści: pierzaste unerwienie i wyraźny ogonek.

15.2. Korzeń batata pełni funkcję magazynującą - na rysunku widać bulwy, w których magazynowane są zapasowe substancje.

Zadanie 16
16.1. Ten proces to transpiracja szparkowa.

16.2. Papierek został umieszczony na statywie, aby upewnić się, że olej zapobiega parowaniu wody z naczynia, a wilgoć która pojawia się w układzie, pochodzi jedynie z liścia.

16.3. II; C

Zadanie 17
Roślina dnia długiego zakwitła w doświadczeniu. Stało się tak, mimo iż poddano ją działaniu niekorzystnego fotoperiodu. Oznacza to, że roślina dnia krótkiego wytworzyła substancję powodującą zakwitanie.

Zadanie 18
18.1. aabb, Aabb, aaBb, _AAbb_, _aaBB_
18.2. Fenotypy w okoleniu F2: różowe i białe, Stosunek liczbowy fenotypów F2: 9 : 7
18.3. 1 F, 2 F, 3 P

Zadanie 19
19.1. Struktura 4-rzędowa: w całej strukturze 3-wymiarowej można wyodrębnić niezależne podjednostki, tworzone przez łańcuchy polipeptydowe.

19.2. Bardziej zmieniona sekwencja będzie miała polipeptyd 1, ponieważ usunięcie 4 nukleotydów powoduje zaburzenie ramki odczytu.

19.3. tryptofan cysteina

19.4. Mutacje opisane nie mogły być spowodowane działaniem kolchinycy, która blokuje działanie wrzeciona kariokinetycznego, które odpowiada za wędrowkę chormosomów do przeciwległych biegunów komórki. Wrzeciono działa więc na całe chromosomy, a nie na pojedyncze geny.

Zadanie 20
20.1. Konkurencja międzygatunkowa powoduje, że nisza ekologiczna badanego gatunku się zmniejsza. Nisza zrealizowana jest o połowę mniejsza niż nisza podstawowa.

20.2. 1 T, 2 N, 3 N​

20.3. Życie w skupiskach sprawia, że w otoczeniu dostępne są osobniki, z którymi może dojść do zapłodnienia krzyżowego.

Zadanie 21
21.1. 1. drapieżnictwo 2. mutualizm

21.2. Opisane pułapki są przykładem konwergencji. Świadczy o tym fakt, że zostały niezależnie wykształcone przez 3 odrębne rodziny roślin.

21.3. Dzbaneczniki żyjące bez mrówek są pozbawione porcji azotu, którą wraz z odchodami zapewniają te owady.

Zadanie 22
22.1. W populacjach o małej liczebności jest niska pula genetyczna, która zapewnia zmienność cech. W przypadku małej puli genetycznej dochodzi do utrwalenia niekorzystnych cech genetycznych.

22.2. Utworzenie korytarzy migracyjnych umożliwia szympansom kontakt i rozmnażanie z obcymi osobnikami z innej puli genetycznej, co warunkuje zwiększenie różnorodności genetycznej.

SZCZEGÓŁY znajdziesz w serwisie Głosu Wielkopolskiego

Matura 2014 z biologii: ustalali barwę kota

MATURA 2015: Maturzysta obowiązkowo przystępuje do:

  • dwóch egzaminów w części ustnej
  • czterech egzaminów w części pisemnej

Obowiązkowe egzaminy w części ustnej:‎

  • egzamin z języka polskiego (bez określania poziomu)‎
  • egzamin z języka obcego nowożytnego (bez określania poziomu)‎

Obowiązkowe egzaminy w części pisemnej:‎

  • egzamin z języka polskiego (na poziomie podstawowym)‎
  • egzamin z matematyki (na poziomie podstawowym)‎
  • egzamin z języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym)‎
  • egzamin z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym)‎

Absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej obowiązkowo przystępują ‎także do egzaminu z języka tej mniejszości zarówno w części ustnej (bez określania poziomu), jak i w ‎części pisemnej (na poziomie podstawowym).‎

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki