Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego 13 maja 2015 [PYTANIA]

mred
MATURA USTNA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2015 [PYTANIA - ŚRODA 13 MAJA 2015]
MATURA USTNA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2015 [PYTANIA - ŚRODA 13 MAJA 2015] Łukasz Kasprzak
MATURA 2015: JĘZYK POLSKI USTNY [PYTANIA]. Środa, 13 maja to trzeci dzień ustnych egzaminów z języka polskiego w nowej formule. Maturzyści, którzy po południu zdają w liceach ustną maturę z polskiego, mają większą szansę na dobry wynik od kolegów, którzy zdają rano. Znają już PYTANIA, które znajdziecie również u nas.

MATURA 2015: Matura ustna z języka polskiego [PYTANIA]

Matura 2015. Premiera nowej matury ustnej z języka polskiego w ogólniakach

Od poniedziałku, 11 maja maturzyści zdają ustny egzamin maturalny z języka polskiego w nowej formule. Nie wygłaszają już przed komisją egzaminacyjną przygotowanej wcześniej tzw. prezentacji maturalnej. Zamiast niej absolwenci LO losują sobie pytanie. Mają kwadrans na przygotowanie odpowiedzi, następne 10 minut powinien zająć monolog przed egzaminatorami, a na koniec 5-minutowa rozmowa.

11 maja publikowaliśmy pierwszy zestaw pytań, który zebrali maturzyści: MATURA 2015: Język POLSKI USTNY - Maturzyści zdający po południu mają łatwiej [znają PYTANIA]

Kolejne dni ustnej matury z polskiego 2015:
MATURA USTNA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2015 [PYTANIA - WTOREK 12 MAJA 2015]

MATURA USTNA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2015 [PYTANIA - ŚRODA 13 MAJA 2015]*
Lista aktualizowana na bieżąco

1. Etykieta i netykieta językowa na podstawie fragmentu tekstu kultury i własnych doświadczeń
2. Do czego prowadzi pycha? Na podstawie "Dziadów cz. III" (Wieża Babel) i innych tekstów kultury
3. Za pomocą jakich środków stylistycznych można przedstawić satyryczny obraz rzeczywistości? I podany wiersz "Mieszkańcy" Tuwima
4. Jak przedstawiany jest czas w tekstach kultury na podstawie obrazu Salvadora Dali "Zegary"
5. Zesłanie na Syberię na podstawie opowiadania (obraz Syberii w kulturze europejskiej)
6. Jak wyrażać uczucia i emocje na podstawie tekstu (...), tekstów kultury i własnych doświadczeń
7. Temat o marionetkowości. Fraszka "O żywocie ludzkim" Kochanowskiego
8. Na czym polega uniwersalizm ludzkich doświadczeń. Nawiązania do weltszmercu i kolaż Davida Trullo - [Weltszmerc - poczucie bezsensu istnienia, bezcelowości życia. Charakterystyczne dla obyczajowości oraz literatury romantyzmu i modernizmu. Można odnieść do literatury: "Cierpienia młodego Wertera" Goethego, czy "Kordiana" J. Słowackiego.
9. Zapożyczenia językowe. Moda, czy konieczność - na podstawie fragmentu artykułu. Kontekst kulturowy i własne doświadczenia językowe.
10. Jak mity greckie wpływały na kulturę europejską
11. Utopia - kraina szczęścia, czy groźna pułapka? Powiastka filozoficzna Woltera
12. Jakich środków językowych używają autorzy do opisu rzeczywistości. Jest podany fragment "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego. Odwołaj się do jeszcze jednego utworu
13. Jak twórcy ukazują marzenia w swoich dziełach. Odwołaj się do tekstu "Trzeba marzyć" Jonasza Kofty i wybranych tekstów kultury.

Trzeba marzyć Jonasz Kofta

Żeby coś się zdarzyło
Żeby mogło się zdarzyć
I zjawiła się miłość
Trzeba marzyć
Zamiast dmuchać na zimne
Na gorącym się sparzyć
Z deszczu pobiec pod rynnę
Trzeba marzyć
Gdy spadają jak liście
Kartki dat z kalendarzy
Kiedy szaro i mgliście
Trzeba marzyć
W chłodnej, pustej godzinie
Na swój los się odważyć
Nim twe szczęście cię minie
Trzeba marzyć
W rytmie wiecznej tęsknoty
Wraca fala do plaży
Ty pamiętaj wciąż o tym
Trzeba marzyć
Żeby coś się zdarzyło
Żeby mogło się zdarzyć
I zjawiła się miłość
Trzeba marzyć

14. Holocaust z punktu widzenia kata i ofiary. Omów problem odwołując się do wybranych pozycji literackich:
- Wyjaśnij znaczenie pojęcia Holocaust
- Wyjaśnij motto "Medalionów" Z. Nałkowskiej "Ludzie ludziom zgotowali ten los"
- Jak Żydzi próbowali walczyć z niemieckimi siłami w Powstaniu w Getcie Warszawskim
15. Jak może być rozumiane bohaterstwo? Fotografia z żołnierzami Powstania Warszawskiego (żołnierze na tle ruin Warszawy)
16.**Jak reklama odnawia język? [Można się odnieść do tego, że język jest żywy. Pojawiają się w nim neologizmy, które trafiają do języka potocznego. Z biegiem czasu mogą być oficjalnie zatwierdzone przez językoznawców. I właśnie reklama często wykorzystuje slogany, których używamy w mowie potocznej. Począwszy od jednej z najstarszych reklam Polleny 2000 i ich hasła "ojciec prać?", po najnowsze slogany sieci komórkowych. Przykładowe hasła reklamowe, które "odnawiają" język: "a łyżka na to niemożliwe", "prawie robi różnicę", "mi to lotto", "nie dla idiotów", "pij mleko, będziesz wielki" etc.] 17. Schematy - ograniczają, czy porządkują życie człowieka? Rozważ odwołując się do podanego fragmentu "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza i innych tekstów kultury 18. Na podstawie źródła ikonograficznego omów, jak przedstawiany jest motyw pijaństwa. 19. Jaką funkcję pełnią metafory w tekstach kultury? Dołączony został obraz "Człowiek na drabinie" Quinta. Odwołać się do dwóch tekstów literackich. 20. Motyw apokalipsy w literaturze. Odnosząc się do fotografii z 1981 roku, obrazującej stan wojenny** w Polsce.

*PYTANIA są zbierane i publikowane przez maturzystów. Mogą się nieco różnić od oryginalnej treści

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki