Jeśli łodzianie zakładają, że po zakończeniu modernizacji trasy W-Z w centrum miasta zakończą się roboty drogowe, to są w błędzie. I to sporym. Plany rewitalizacji ośmiu kwartałów w ścisłym centrum miasta zakładają remonty i modernizacje 31 odcinków ulic oraz budowę pięciu nowych dróg. A potem? Na części z nich zostanie wprowadzona tzw. strefa tempo 30. Ma ona obiąć kwartał Kościuszki - Piłsudskiego - Północna - Kilińskiego. Jednak ostateczną decyzję podejmą łodzianie. Przynajmniej taką wersję przedstawiono wczoraj radnym z komisji ds. rewitalizacji.
Pierwsze przebicie
Tylko na Zachodniej, Sienkiewicza i części Kilińskiego prace będą polegały głównie na remoncie chodników, zwiększeniu ilości zieleni, wymianie latarni oraz ustawieniu ławek i koszy. Reszta ulic stanie się "poligonem" dla drogowców. Jednym z ich zadań będzie budowanie dróg wewnątrz kwartałów, które do tej pory były zamknięte. Prace przy pierwszej z nich już się zaczęły. To ulica, która połączy Tuwima i Moniuszki. Fragment drogi będzie przechodził przez starą fabrykę przy ul. Tuwima, gdzie trwają już wyburzenia. Na razie ma powstać tylko 30 m tej ulicy, na co Zarząd Dróg i Transportu ogłosił przetarg.
Joanna Adamczyk, naczelnik wydziału inwestycji i remontów w ZDiT, tłumaczyła wczoraj radnym, że droga między Tuwima i Moniuszki nie będzie miała wydzielonej jezdni i chodnika, podobnie jak woonerf przy ul. Mielczarskiego.
Noga z gazu
W przebiciach międzykwartałowych powstaną strefy zamieszkania z ograniczeniem prędkości do 20 km/godz. Dotyczy
to m.in. kwartału Moniuszki - Piotrkowska - Tuwima - Sienkiewicza oraz Traugutta - Sienkiewicza - Tuwima - Kilińskiego.
- Natomiast ograniczenie prędkości do 30 km/godz. planowane jest na ul. Gdańskiej, Zielonej oraz Kilińskiego - zaznacza Joanna Adamczyk. - Na wielu ulicach w centrum nie można zrobić strefy 30 km/godz. , bo nie ma tras, które pełniłyby rolę obwodnicy śródmieścia, jak planowana trasa Żeligowskiego - Karskiego. Natomiast w Kopenhadze, Hamburgu lub Rotterdamie trasy obwodowe są standardem.
Standardem w Europie są też ulice przeznaczone wyłącznie dla komunikacji miejskiej. I takim Zachodem ma powiać w Łodzi na Kilińskiego od Północnej do Piłsudskiego oraz na Narutowicza / Zielonej między Żeligowskiego a Wschodnią. Nowością ma być też oddzielnie poszczególnych miejsc parkingowych na poboczach drzewami.
CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Standard łódzki
Włodzimierza Tomaszewskiego, radnego PiS, zdziwiło, że ZDiT zaplanował remonty w tych samych miejscach, gdzie robiono je kilka lat temu, jak Sienkiewicza między ul. Nawrot a Tuwima. - Czy nie będzie sytuacji, że to, co zostało zrobione, będzie demontowane - pyta radny PiS.
Według Joanny Adamczyk takiego zagrożenia nie będzie ani na Sienkiewicza, ani na Kilińskiego (Narutowicza - Północna).
- Chcemy tam zwiększyć ilość zieleni, wyremontować chodniki i wykonać nowe oświetlenie - zapewnia Adamczyk.
Standardem na wyremontowanych ulicach mają być ławki, wiaty przystankowe i barierki w secesyjnym stylu, jak na Kopernika i Narutowicza. Jednak według radnej PO Urszuli Niziołek-Janiak nowe słupki powinny być bardziej trwałe.
- Słupki stalowe z dokręcanymi elementami, które niedawno były instalowane, zostały już częściowo zdemontowane przez złomiarzy. Być może powinno się powrócić do słupków żeliwnych - mówi Niziołek-Janiak.
Według Joanny Adamczyk problem jest też ze znakami, które zamontowano na Piotrkowskiej w specjalnych gniazdach. Dzięki temu znaki można usuwać na czas imprez miejskich, ale niektórzy usuwają je poza nimi. - Nasze społeczeństwo do tego rozwiązania nie dorosło. Okazuje się, że musimy stosować rozwiązania trwałe - mówi Joanny Adamczyk .
Kamil Deptuła, radny PO, zgłosił też uwagi co do funkcjonalności nowych secesyjnych wiat przystankowych, bo jest w nich mało miejsca do siedzenia. Rację przyznała mu radna Niziołek-Janiak, która podejrzewa, że ławkę zaprojektowano, tak by jej wielkość uniemożliwiała bezdomnym spanie na niej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?