Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Airbus Helicopters zainwestuje w Łodzi niezależnie od ulokowania produkcji w Radomiu [ZDJĘCIA+FILM]

Sławomir Sowa
Na konferencji w Marignane, głównej siedzibie francuskiego koncernu Airbus Helicopters, jego prezes Guillaume Faury, stwierdził, że w Łodzi zostanie ulokowana "działalność przemysłowa", niezależnie od uruchomienia produkcji w Radomiu.

W Łodzi panowała atmosfera wyczekiwania i nerwowości po tym jak we wtorek Airbus Helicopters ogłosił, że ulokuje produkcję w Radomiu, a "prace inżynierskie, industrializacja i produkcja komponentów do śmigłowców przyczynią się do stworzenia co najmniej 250 bezpośrednich miejsc pracy w Radomiu". Takich zapewnień zabrakło w komunikacie w stosunku do Łodzi, choć wcześniej koncern zadeklarował wybudowanie tu fabryki komponentów do śmigłowców. Liczba miejsc pracy z początkowych 300 miała wzrosnąć do 700.

Na dziś brakuje konkretów co liczby miejsc pracy w Łodzi, ale Guillaume Faury deklaruje, że koncern dotrzymuje zobowiązań. Z 1250 bezpośrednich miejsc pracy, które AH ma stworzyć w Polsce, wiadomo, jak zostanie podzielone 700: 300 na linię montażu śmigłowców wojskowych Caracal w Łodzi (jeśli zostanie podpisany kontrakt z AH), 100 na biuro konstrukcyjne w Łodzi (otwarte w lutym br.), 250 na działalność przemysłową w Radomiu i 50 w zakładach remontu silników Dęblinie (podlegają Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 1 w Łodzi). Niewiadomą pozostaje jak zostanie podzielone pozostałe 550 bezpośrednich miejsc i jaki udział będzie miała w nich Łódź oraz 2 tysiące miejsc pracy, które mają powstać pośrednio dzięki francuskim inwestycjom.

Tomasz Krysiński, łodzianin i szef działu badań w Airbus Helicopters w Marignane, któremu podlega również biuro konstrukcyjne AH w Łodzi, jest przekonany, że przemysłowe zaangażowanie koncernu w Łodzi będzie logiczną konsekwencją jego dotychczasowej polityki. AH 9 lat temu rozpoczął współpracę z Politechniką Łódzką, później naukowcy z PŁ odpowiadali za kluczowe obliczenia w najszybszym śmigłowcu świata X3 zbudowanym przez AH, a następnie w lutym otwarte zostało w Łodzi biuro konstrukcyjne. Kolejnym etapem ma być uruchomienie w Łodzi produkcji elementów do śmigłowców.

Prezes AH nie ukrywa, że skala zaangażowania będzie zależała od tego, czy ostatecznie zostanie podpisany kontrakt na 50 śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego. Jak wiadomo, helikopter H225M Caracal jako jedyny został zakwalifikowany do finalnych testów, które właśnie trwają.

W Marignane padło kilka konkretów dotyczących budowy hali montażu finalnego śmigłowców Caracal w Łodzi. Jeśli kontrakt zostanie podpisany we wrześniu, jak to jest planowane, jeszcze w tym roku na szkolenie do Marignane wyjedzie pierwszych 30 przyszłych pracowników, a rok później kolejnych 30. W części będą to pracownicy Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi. Będą brać udział w montażu pierwszych śmigłowców dla Polski oraz stanowić kadrę instruktorską dla pozostałych pracowników. Pierwsze śmigłowce Caracal mają trafić do Polski w 2016 roku.

WKRÓTCE FILM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki