Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo drogowe. Miasta i gminy pozbędą się problemu dawnych dróg krajowych

Zbyszek Rybczyński
Tadeusz Sobczak
Miasta i gminy będą mogły pozbyć się problemu dawnych dróg krajowych, które dostały w spadku. W Łódzkiem dotyczy to m.in. starej DK nr 14.

Taką furtkę otwiera nowela ustawy o drogach publicznych, którą po wyroku Trybunału Konstytucyjnego musi teraz podpisać prezydent RP. Lokalni samorządowcy mają jednak mieszane uczucia, bo nowa ustawa umożliwi tzw. kaskadowe przekazywanie dróg.

- Sejmik wojewódzki będzie mógł przekazać drogę powiatowi, a powiat nam. I wrócimy do punktu wyjścia - obawia się Sylwester Skrzypek, wójt gminy Sokolniki, która po wybudowaniu trasy S8 dostała w zarząd odcinki dawnych DK nr 8 i 14.

ZOBACZ TEŻ:Nikt nie chce odśnieżać drogi krajowej nr 14

W założeniu zmiany w prawie drogowym mają rozwiązać problemy, z którymi borykają się gminy. Teraz jest tak, że odcinek krajówki, który jest zastępowany nową trasą, z mocy prawa staje się drogą gminną. Budzi to opór samorządowców. W woj. łódzkim fala protestów przelała się po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S8. Były nawet odwołania do sądu administracyjnego. Lokalne władze podnoszą, że nie mają pieniędzy na utrzymanie i remonty byłych krajówek. Do tego obawiają się, że po objęciu całej S8 systemem opłat viaTOLL, co ma wkrótce nastąpić, ciężarówki wrócą do miast i zniszczą drogi, które mają teraz służyć ruchowi lokalnemu.

Wedle nowej ustawy, drogi krajowe zastępowane np. przez ekspresówkę, staną się już nie gminne, lecz wojewódzkie. A co z drogami, które już zostały przekazane gminom przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad? Lokalny samorząd może pozbawić przejęty odcinek kategorii drogi gminnej. Stosowną uchwałę trzeba będzie podjąć w ciągu 90 dni od wejścia w życie ustawy. Wówczas taka droga przejdzie pod zarząd województwa, a gmina będzie mogła wydać pieniądze na inne potrzeby.

- Jeśli będziemy musieli zająć się dawnymi odcinkami dróg krajowych, to trzeba wyraźnie zaznaczyć, że niesie to za sobą niemałe koszty utrzymania. Mamy nadzieję, że w ślad za nowymi obowiązkami samorządy regionalne otrzymają też konkretne środki na ten cel - mówi Marcin Nowicki, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi.

Ale wedle nowych przepisów, również Sejmik Województwa Łódzkiego będzie mógł podjąć uchwałę o przekazaniu odcinka swojej drogi powiatowi. A powiat swój odcinek gminie. To właśnie ten mechanizm wzbudził wątpliwości prezydenta Bronisława Komorowskiego i dlatego ustawa została skierowana do Trybunału Konstytucyjnego. Kilka dni temu Trybunał uznał ją jednak za konstytucyjną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Prawo drogowe. Miasta i gminy pozbędą się problemu dawnych dróg krajowych - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki