Odpowiedzialny sprzedawca to hasło najnowszej edycji kampanii "Pozory mylą - dowód nie". Prowadzą ją Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie we współpracy z Komendą Główną Policji. Chodzi o to, by handlowcy nie sprzedawali alkoholu nieletnim. A problem ciągle jest poważny.
- W 2014 roku na terenie województwa łódzkiego policjanci wszczęli 106 postępowań przygotowawczych w związku ze sprzedażą alkoholu małoletnim - mówi asp. sztab. Radosław Gwis z biura prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji. - W samej Łodzi takich postępowań wszczęto 44. Jednocześnie w województwie łódzkim policja skierowała 102 wnioski o cofnięcie koncesji na sprzedaż alkoholu, z czego 42 w samej Łodzi.
By sprzedawca znał konsekwencje
W tegorocznej edycji kampanii szczególny nacisk został położony na edukację sprzedawców. Chodzi o to, by doprowadzić do odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Służyć ma temu m.in. portal www.odpowiedzialnysprzedawca.pl, na którym zostały przedstawione m.in. doświadczenia sprzedawców i problemy, z jakimi się spotykają, gdy młodzież próbuje kupić alkohol. Dostęp do portalu jest bezpłatny, wystarczy się tylko zarejestrować. Następnie przechodzi się interaktywne szkolenie z zakresu przepisów dotyczących zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Kolejne etapy to zapoznanie się z informacjami na temat wpływu alkoholu na rozwój psychofizyczny. Sprzedawcy poznają także techniki asertywnej odmowy, a na koniec zdają test. Szkolenie kończy interaktywna gra, która jest symulacją sytuacji zakupu alkoholu w sklepie.
Do korzystania z niego zachęcą m.in. policjanci, którzy podczas kontroli w sklepach zostawią ulotki z informacją o portalu.
- Sprzedawcy oraz właściciele sklepów, którzy nie przestrzegają ustawowego zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, ryzykują nie tylko utratę zezwolenia na sprzedaż, ale przede wszystkim postępują nieetycznie - mówi mł. insp. Anna Kuźnia, zastępca dyrektora Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. - Nie dostrzegają poważnych konsekwencji takiego zachowania, takich jak utrata zdrowia, uzależnienie i wejście w konflikt z prawem przez młodego człowieka.
W akcję szczególnie zaangażowali się przedstawiciele branży piwowarskiej.
- Choć obowiązek reagowania na próby nabycia i spożywania napojów alkoholowych przez osoby niepełnoletnie spoczywa na wszystkich dorosłych, szczególnie odpowiedzialne zadanie stoi przed sprzedawcami, jako osobami, od których decyzji bezpośrednio zależy, czy alkohol trafi w ręce młodego człowieka - mówi Danuta Gut, dyrektor biura ZPPP Browary Polskie. - Doceniając rolę sprzedawców w łańcuchu prewencji, pragniemy zaoferować im wsparcie w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Sprzedawcy i właściciele sklepów mogą ponieść poważne konsekwencje. Za sprzedaż alkoholu nieletnim grozi grzywna, a jej maksymalna wysokość wynosi 5 tys. zł. Kolejna to utrata koncesji na handel wyrobami alkoholowymi. Jeśli sąd uzna, że doszło do rozpijania małoletniego, to osoba za to odpowiedzialna może spędzić w więzieniu nawet dwa lata.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?