Łódzki stomatolog leczył uzębienie dziecka, które przebywało wtedy za granicą. Prawdopodobnie chciał oszukać Narodowy Fundusz Zdrowia i wyciągnąć pieniądze za leczenie, którego nie wykonał. Innemu pacjentowi rozliczono przeszczep w obrębie jamy ustnej, mimo że lekarze usunęli mu jedynie zmianę w jamie ustnej. Szpital dokonał korekty finansowej na ponad 11 tys. zł. Kolejny pacjent zauważył w systemie wizyty u stomatologa, których nie było. Takich spraw jak te jest wiele. Udało się je wykryć dzięki czujności pacjentów, zalogowanych w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta (ZIP).
System powstał dokładnie dwa lata temu. Dzięki niemu pacjenci mogą samodzielnie sprawdzić przez internet, gdzie i kiedy się leczyli, ile to kosztowało, kto jest ich lekarzem rodzinnym albo też kiedy otrzymali refundowany sprzęt, np. aparat słuchowy lub wózek. Dane są aktualizowane, a korzystanie z ZIP jest bezpłatne.
Jak przez ostatnie dwa lata spisał się nowy system?
- Konto w ZIP przez dwa lata założyło 78 tys. 366 mieszkańców naszego województwa. Daje nam to piąte miejsce w kraju- mówi Anna Leder, rzeczniczka łódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
CZYTAJ: Zintegrowany Informator Pacjenta: Pacjenci z Łódzkiego nadzorują lekarzy
W całej Polsce zarejestrowało się ponad milion pacjentów. Najstarszy ma 99 lat, najmłodszy zaledwie kilka tygodni. System okazał się niezwykle pomocy w stwierdzaniu nieprawidłowości w pracy lekarzy. Pacjenci zaczęli zgłaszać łódzkiemu funduszowi, że zapłacili za wizytę u lekarza, a w systemie widnieje jako opłacona przez NFZ. Zgłoszono 30 spraw takiego podwójnego finansowania. Chorzy zauważyli także, że zabiegi, które im wykonano, często nie pokrywały się z opisem lekarza w ZIP.
Najwięcej takich zgłoszeń dotyczyło opieki specjalistycznej (96) i leczenia stomatologicznego (94). Pojedyncze zgłoszenia dotyczyły błędów w receptach i hospitalizacji. W sumie przez dwa lata pacjenci zgłosili 265 nieprawidłowości. Siedem z tych spraw znalazło finał w prokuraturze, przy czym jedna z nich dotyczyła nawet 10 pacjentów. Chorzy zakwestionowali tym samym leczenie na kwotę ponad 182 tys. 372 zł.
- Pacjenci mogą zgłosić nieprawidłowość poprzez formularz, dostępny na koncie ZIP. Obok każdego sfinansowanego przez NFZ świadczenia jest informacja "zgłoś nieprawidłowość". Formularz należy wydrukować i przesłać do NFZ pocztą, opisując krótko, na czym polega zauważona przez pacjenta nieprawidłowość - tłumaczy Anna Leder.
Od niedawna na swoim koncie ZIP pacjent może sprawdzić także status ubezpieczenia. To duże udogodnienie, bo od czasu uruchomienia elektronicznej weryfi-kacji ubezpieczeń społecznych (eWUŚ) nie każdy ubezpieczony pacjent jest tak samo weryfikowany przez system. Ostatnią z nowości w systemie jest możliwość odebrania danych dostępu do konta przez pełnomocnika. Taką możliwość wprowadzono 1 lipca, czyli w drugie urodziny systemu. To duże udogodnienie ze względu na to, że nie każdy może przyjechać do oddziału NFZ po hasło i login, nie każdy jest też w pełni sprawny, by to zrobić. Wzór pełnomocnictwa można pobrać na stronie internetowej NFZ.
CZYTAJ TEŻ: Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP): jak uzyskać dostęp? [PORADNIK]
Zobacz też:
Źródło: Blisko ludzi TTV/X-news
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?