Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź. Co przeszkadza pasażerom?

Agnieszka Magnuszewska
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Łodzi rozda ankiety pasażerom. Chce się dowiedzieć, jakie zachowania pasażerów są uciążliwe.

Kłapodziób wylewny, knyszojad smrodliwy czy hałaśnik głuchawy występują w komunikacji miejskiej. Na razie takie przypadki uciążliwych pasażerów wykryli i nadali im nazwę warszawscy przewoźnicy. Łódzkie MPK też postanowiło się zmierzyć z tym wyzwaniem, bo wychodzi z założenia, że od komunikacji miejskiej odstraszają nie tylko opóźnienia autobusów czy ceny biletów, ale też zachowania pasażerów. Jakie? To właśnie mają wykazać badania przeprowadzone wśród osób korzystających z komunikacji miejskiej.

O tym, że łodzianie chętnie zabierają głos w sprawie komunikacji miejskiej wykazał sondaż dotyczący krzeseł, jakie mają być montowane podczas modernizacji tramwajów. Wzięło w nim udział aż 986 osób.

- Liczymy, że w badaniach dotyczących uciążliwych zachowań pasażerów weźmie udział kilka tysięcy osób. W końcu dyskomfort podróży powodują często współpasażerowie, zresztą dość często docierają do nas sygnały dotyczące ich zachowań. Zakładamy, że często to one zniechęcają do korzystania z komunikacji miejskiej - zaznacza Sebastian Grochala, rzecznik MPK.

Pierwsze sto ankiet zostało już wypełnionych podczas pikniku "Bądźmy Razem Bezpieczni", który MPK zorganizowało 28 czerwca na Brusie. Najwięcej łodzian skarżyło się na: akty wandalizmu (78), brak higieny i przykry zapach pasażerów (73), wulgaryzmy (67), pchanie się (67), głośne rozmowy przez telefon (62 osoby), przewóz zwierząt (58), nieustępowanie miejsca (54) i brak kultury przy wsiadaniu oraz wysiadaniu (43).

Wśród pasażerskich uwag znalazły się też: picie alkoholu w pojazdach, niereagowanie na wandalizmy i agresję, żebrzący, palenie papierosów i e-papierosów, roszczeniowi rodzice małych dzieci, nieprzepraszanie przy przepychaniu się, znieczulica wobec osób starszych, matek z dziećmi i osób niepełnosprawnych.

Współpasażerom przeszkadza też przerzucaniem złego humoru na pasażerów i kierowców, "próby wychowawcze" stosowane przez starszych pasażerów wobec innych, narzekanie na korki oraz idące z tym w parze: "permanentne niezadowolenie - że za szybko, że za wolno, że bilety za drogie, autobus za krótki, za zimno, za gorąco i tak ciągle - a to wszystko wina kierowcy".

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Inne uwagi: brak poszanowania dla mienia, otwieranie okien, gdy działa klimatyzacja czy zanieczyszczenie pojazdów.

Żeby pasażerom łatwiej było określić, co im przeszkadza u innych podróżujących, MPK wymieniło w ankiecie dwadzieścia przykładowych zachowań. Wśród nich jest m.in.: nieustępowanie miejsca, blokowanie miejsca przy oknie, jedzenie i picie czy brak higieny i przykry zapach.

I o ile MPK może bardziej restrykcyjnie podchodzić do zakazu jedzenia w swoich pojazdach, o tyle nie może zmusić pasażerów do mycia. Jak zatem zmienić ich postawę? Przewoźnik zamierza prowadzić kampanie społeczne, które zwrócą uwagę na uciążliwe zachowania. Rozpoczną się one w wrześniu, bo wówczas mają być już gotowe wyniki badań, które będą prowadzone od lipca do sierpnia. Kampanie potrwają do czerwca przyszłego roku.

- Chcemy, aby każda z kampanii realizowana była we współpracy z partnerami społecznymi, począwszy od instytucji miejskich, służb takich jak policja czy straż miejska po organizacje pozarządowe - podkreśla Grochala.

Ankieta nie przypadkowo zawiera pytanie dotyczące wieku pasażera, który ją wypełnia. - Dzięki niemu będziemy mogli ocenić, co przeszkadza poszczególnym grupom i uwzględniać to zarówno w kampaniach społecznych, ale też podczas Akademii Kulturalnego Pasażera czy spotkaniach z seniorami- podkreśla Grochala.

Do kampanii MPK przyłączyła się też Młodzieżowa Rada Miejska oraz zespół ds. seniorów. Współpraca ta pomoże w lepszej dystrybucji ankiet. Oprócz tego ,że dostępne one będą w punktach sprzedaży biletów MPK, na stronie internetowej MPK, w Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK - Łódź, na Zajezdni Muzealnej Brus i na trasie Turystycznej Linii Tramwajowej (przeprowadzą ją konduktorzy w zabytkowym tramwaju), to również w licznych punktach dostępnych dla seniorów.

Będą to Centra Aktywnego Seniora na Bałutach, Widzewie, Górnej, Polesiu i w Śródmieściu, Zespół ds. Seniorów Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Zachodniej 47 oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów przy ul. Próchnika 5.

Oprócz ankiet MPK stworzyło też specjalne wydarzenie na Facebooku "Pasażerowie o pasażerach", które ma zachęcić do dyskusji na temat wpływu zachowania pasażerów na komfort podróży autobusami i tramwajami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki