Matura 2015 z WOS. Tylko 20 proc. maturzystów odpowiedziało...

    Matura 2015 z WOS. Tylko 20 proc. maturzystów odpowiedziało na pytania dotyczące JOW-ów

    Maciej Kałach

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Matura 2015 z WOS. Tylko 20 proc. maturzystów odpowiedziało na pytania dotyczące JOW-ów

    ©Piotr Krzyżanowski

    Tylko ok. 20 proc. maturzystów trafnie odpowiedziało na dwa pytania, które związane były ze zmianą systemu wyborczego na proponowany przez Kukiza.
    Matura 2015 z WOS. Tylko 20 proc. maturzystów odpowiedziało na pytania dotyczące JOW-ów

    ©Piotr Krzyżanowski

    W cieniu fatalnych wyników tegorocznej matury, której nie zdał co czwarty absolwent, pozostała informacja o kiepskich rezultatach z wiedzy o społeczeństwie (WOS). To przedmiot nieobowiązkowy, zdawany przez chętnych, którzy chcą zyskać dzięki WOS punkty potrzebne w walce o dobre studia - np. prawnicze.

    W liceach województwa łódzkiego z WOS-em mierzyło się ponad 1700 absolwentów, średnio uzyskując tylko 25 proc. punktów możliwych do zdobycia (gdyby WOS należał do przedmiotów obowiązkowych, przeciętny maturzysta nie otrzymałby świadectwa dojrzałości z powodu nieosiągnięcia warunku 30 proc. punktów).

    Jak ustaliliśmy, mnóstwo absolwentów gubiło punkty na dwóch pytaniach związanych z postulatami Pawła Kukiza, który chce wprowadzić w głosowaniu do Sejmu jednomandatowe okręgi wyborcze (JOW), czyli jedną z odmian systemu większościowego.


    MATURA 2015: Wszystko o egzaminie maturalnym 2015 [TERMINY, ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI, PRZECIEKI]

    Zobacz też:
    8 maja w arkuszu dla licealistów autorzy matury najpierw podali przykład jego działania w Wielkiej Brytanii, a potem w zadaniu nr 21 (zobacz w ramce) zapytali o nazwę. Prawidłowa odpowiedź, system większościowy, padała rzadko. Jak informuje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi, łatwość zadania wyniosła 0,25. W uproszczeniu oznacza to, że zaledwie co czwarty łodzianin poradził sobie z zadaniem. W całym okręgu naszej OKE (obejmującej województwa łódzkie i świętokrzyskie) łatwość polecenia 21 to 0,18.

    Co jednak z następnym pytaniem, także odnoszącym się do postulatu Pawła Kukiza?

    Twórcy matury z WOS w zadaniu 22 chcieli, aby absolwent wpisał zaletę i wadę opisywanego systemu.

    Dzięki uprzejmości Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi wiemy, że łatwość w mieście wyniosła 0,28, zaś w okręgu 0,23. Zatem w przybliżeniu tylko co czwarty maturzysta, który nieprzymuszany zapisał się na fakultet z wiedzy o społeczeństwie, potrafił wspomnieć np., że system większościowy zwykle służy wyłanianiu stabilnego rządu, ale podział mandatów w parlamencie nie odzwierciedla rzeczywistego poparcia dla partii.

    Przypomnijmy, że maturzyści to część grupy wiekowej (18 - 29 lat), wśród której największe poparcie w ostatnich wyborach prezydenckich zdobył Paweł Kukiz (ok. 40 proc.)

    - Nie sądzę, aby maturzyści zyskali wiedzę na temat systemu większościowego w okresie ostatniej kampanii wyborczej. Forsujący go kandydat nie wchodził w szczegóły, przedstawiał go raczej jako metodę do "rozwalenia sitwy"- komentuje dr Jacek Reginia--Zacharski z Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. - Zaś, po pierwsze, jeśli średni wynik z matury z wiedzy o społeczeństwie to25 proc., trzeba się zastanowić nad sposobem traktowania tego przedmiotu w szkole. Można podejrzewać, że jest uznawany tylko za przyjemny dodatek do "poważniejszych" zajęć - dodaje politolog.

    Zobacz też:

    Źródło:x-news.pl

    ZOBACZ NA NASTĘPNEJ STRONIE CO BYŁO W ARKUSZU EGZAMINACYJNYM:
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (22)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sam Kukiz też nie wie o co chodzi Kukizowi

      ;-))) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Też by nie zdał, ale za to by obraził się na całą maturę.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie każdy musi posiadać maturę

      tubylec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

      Matura w systemie publicznej oświaty jest formą wyróżnienia dla wystarczająco zdolnych i pracowitych osób, które mogą kontynuować edukację na wyższym poziomie.
      Czy matura którą zdaje 80%...rozwiń całość

      Matura w systemie publicznej oświaty jest formą wyróżnienia dla wystarczająco zdolnych i pracowitych osób, które mogą kontynuować edukację na wyższym poziomie.
      Czy matura którą zdaje 80% przystępujących jest wyróżnieniem? Można dyskutować.

      W efekcie na państwowe uczelnie wyższe promowani są ludzie nie radzący sobie z wnioskowaniem i podstawową arytmetyką.
      A te umiejętności potrzebne są i psychologowi, i lekarzowi, i prawnikowi. Miernym uczniom funduje się pięć lat hulanki za publiczne pieniądze. Stać nas na to?
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No właśnie. A ty?

      ? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 4

      > Matura w systemie publicznej oświaty jest formą wyróżnienia
      STOP! Bzdura. Reszta wypowiedzi wynika z błędnego założenia.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      WOS nie taki prosty

      p (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

      Wszyscy myślą że WOS to takie sobie gadanie o świecie, podczas gdy matura na poziomie rozszerzonym jest naprawdę wyzwaniem. Nauczyciele traktują przedmiot po macoszemu, uczniowie nie słuchają.

      A w...rozwiń całość

      Wszyscy myślą że WOS to takie sobie gadanie o świecie, podczas gdy matura na poziomie rozszerzonym jest naprawdę wyzwaniem. Nauczyciele traktują przedmiot po macoszemu, uczniowie nie słuchają.

      A w artykule jest błąd. WOS nie jest branu pod uwagę w rekrutacji na studia prawnicze- może byc przedmiotem dodatkowym, równie dobrze jak wiele innych- tak przynajmniej jest na UŁ, ale jest to gazeta regionalna, więc widze tu nieścisłość i dezinformacjęzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pytanie za 100 pkt.

      pytajnik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

      Dlaczego obecni maturzyści zdają dwa różne egzaminy, zwykły i rozszerzony.

      Egzamin powinien być jeden dla wszystkich.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Odpowiedź za 1000pkt.

      ? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 7

      Ponieważ wyniki z matury służą do rekrutacji na studia.

      > Egzamin powinien być jeden dla wszystkich.
      Bo ponieważ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kałach ignorant

      q (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 6

      Kałach, sprawdź
      1. najpierw jaka jest różnica w tworzeniu arkusza na poziom podstawowy i na rozszerzony
      2. jaka jest zasada oceniania na każdym z w/w poziomów
      (3. wyniki na podstawie zawsze...rozwiń całość

      Kałach, sprawdź
      1. najpierw jaka jest różnica w tworzeniu arkusza na poziom podstawowy i na rozszerzony
      2. jaka jest zasada oceniania na każdym z w/w poziomów
      (3. wyniki na podstawie zawsze były DOBRE, choć mogły być lepsze, zdawalność była).zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie dziwię że nie wiedzieli 99% polakow nie wie co to jest JOW !!!!!

      na dziś wiadomo że: (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

      Muzyk jak wężyk w dupsko wchodzi prezesowi aby go na nowogrodzkiej przyjąl na audiencji osobiste.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zacznijmy

      w ogóle od tego (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 5

      że na WOS-ie nie uczą nauczyciele prawie w ogóle o polityce a jak już zaczną to nikt ich nie słucha bo to nudne jest nie wiem jak teraz kiedyś tak było WOS to raczej dodatek do innych przedmiotów...rozwiń całość

      że na WOS-ie nie uczą nauczyciele prawie w ogóle o polityce a jak już zaczną to nikt ich nie słucha bo to nudne jest nie wiem jak teraz kiedyś tak było WOS to raczej dodatek do innych przedmiotów i uczą czego inne niż powinni.... zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I to oni głosowali na Kukiza

      ;-))) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

      JOW srow.

      A najlepsi są aktywiści, którzy próbują tłumaczyć głębie przemiany jaką zaoferuje nam JOW. Tylko że wobec braku argumentów albo powołują się na kogoś, kto również powiedział, że JOWy są...rozwiń całość

      JOW srow.

      A najlepsi są aktywiści, którzy próbują tłumaczyć głębie przemiany jaką zaoferuje nam JOW. Tylko że wobec braku argumentów albo powołują się na kogoś, kto również powiedział, że JOWy są fajne (nadal bez uzasadnienia), albo od razu zaczynają obrażać dyskutantów.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Trzeba się uczyć, aby zdac cokolwiek

      Tara (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 1

      Nawet najlepszy nauczyciel nie nauczy gry na fortepianie, jeśli uczeń nie będzie ćwiczył tzn. się uczył. Praktyka czyni mistrza. Jak można zdać maturę, nic nie robiąc. Ale swoją drogą teoretycznie...rozwiń całość

      Nawet najlepszy nauczyciel nie nauczy gry na fortepianie, jeśli uczeń nie będzie ćwiczył tzn. się uczył. Praktyka czyni mistrza. Jak można zdać maturę, nic nie robiąc. Ale swoją drogą teoretycznie matury nie zdało więcej osób, ponieważ sposób zaliczanie punktów jest kompromitujący, zalicza się prawie wszystko co uczeń napisał, tak aby nie było skandalu (sprawa polityczna?). Aby zdać maturę należy uzyskać 30 % "poprawnych" odpowiedzi. Ciekawe ile osób zdało maturę w przedziale 30-40 %. Trzeba wiedzieć, że kiedyś, aby zdać maturę uczeń musiał mieć przynajmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Dzisiejsze 30% to kompromitacja. Dzisiejszy system oświatowy promuje "bylejakość". Ale to zupełnie inny problem.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Próg zdawalności powinien być na poziomie minimum 75%

      Olo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 5

      Poniżej tego progu egzaminy mijają się z celem.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdura

      IdeOlo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 4

      Próg zdawalności nie powinien się opierać na odsetku zdających. W przeciwnym razie w grupie Einstein, Heisenberg, Schroedinger, Newton i Bohr będziesz musiał uwalić na egzaminie z fizyki...rozwiń całość

      Próg zdawalności nie powinien się opierać na odsetku zdających. W przeciwnym razie w grupie Einstein, Heisenberg, Schroedinger, Newton i Bohr będziesz musiał uwalić na egzaminie z fizyki przynajmniej jednego z nich. Który jest najgłupszy?
      Prawidłowa odpowiedź: durny jest twój pomysł.

      Próg zdawalności musi być określony poziomem wiedzy i w szkole w Malborku matury z matematyki nie zdaje nikt, a w PLO PŁ wszyscy i to z wysokimi wynikami.

      Pozostaje tylko pytanie: czemu tacy jak ty zabierają głos w sprawach o których nie mają pojęcia?
      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zanim zacznie się dyskusję, warto zrozumieć treść.

      Olo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

      Osobnik, który chce zdać egzamin maturalny lub każdy inny egzamin powinien odpowiedzieć czy napisać 75% poprawnych odpowiedzi.

      Czy to też jest za trudne do zrozumienia?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Najpierw musi być treść. A czemu 75% ?

      Obliczyłeś to jakoś? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 6

      Za drugim razem udało ci się w miarę poprawnie wyrazić swoją myśl. To już coś!

      Niestety, myśl nadal jest bez sensu. Czemu to ma być 75%???
      To wynika z jakiegoś wzoru, czy może empirycznej...rozwiń całość

      Za drugim razem udało ci się w miarę poprawnie wyrazić swoją myśl. To już coś!

      Niestety, myśl nadal jest bez sensu. Czemu to ma być 75%???
      To wynika z jakiegoś wzoru, czy może empirycznej obserwacji?

      Bo ja jestem w stanie przedstawić ci egzamin, który jest na tyle banalny, że zaliczysz go w 100%, każdy nie-analfabeta zaliczy. I wtedy nawet próg 90% niczego nie zmieni.
      Z drugiej strony możesz dostać egzamin, gdzie zdobycie 20% świadczy o dobrej znajomości tematu.
      Łapiesz?

      Wracając do matur: obecny system (w sensie "progu zdawalności") jest DOBRY. Jest dobry, ponieważ umożliwi uczniowi Technikum Dorbiarskiego w Lututowie zdać maturę (30%), a jednocześnie pozwoli absolwentowi PLO PŁ różnić się znacząco od wspomnianego absolwenta technikum.
      Matura to egzamin powszechny, więc nie może być elitarna. Jednocześnie matura to egzamin na studia, więc nie można dopuścić, aby połowa kraju miała wynik powyżej 75%.

      Jednocześnie nie stoi NIC na przeszkodzie, aby podnosić (lub obniżać!) poprzeczkę, cały czas zachowując w/w progi.

      Nie za trudne do zrozumienia? ;-)zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      na następnych maturach

      raz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 5

      będą pytania w stylu ' dlaczego moim obowiązkiem jest głosować na partię rządzącą' . Swoją drogą z tymi JOWami to ten bankrut Kukiz forsuje je na zlecenie pewnego kręgu politycznego i tyle. Żal mi...rozwiń całość

      będą pytania w stylu ' dlaczego moim obowiązkiem jest głosować na partię rządzącą' . Swoją drogą z tymi JOWami to ten bankrut Kukiz forsuje je na zlecenie pewnego kręgu politycznego i tyle. Żal mi ludzi wierzących, że ten degenerat kieruje się patriotyzmem czy dobrem narodu. Z drugiej strony rozumiem jego, jako bankrut bez żadnych perspektyw dostał możliwość dzięki której zapewni byt swojej rodzinie. Rodziny reszty polaków ma poprostu w D i tyle. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama