- Jeśli wkrótce nie rozpocznie się remont wiaduktu, to za dwa lub trzy lata możemy być świadkami katastrofy budowlanej - zaalarmował nas zaniepokojony rzeczoznawca budowlany, nazwisko chce pozostawić do wiadomości redakcji.
Zdaniem rzeczoznawcy, słupy podpierające wiadukt są bardzo popękane. Wystają z nich pręty zbrojeniowe, które są pokruszone i zardzewiałe. Pod wiaduktem leży sterta gruzu osypującego się z konstrukcji wiaduktu. To jego zdaniem naoczne znaki, że katastrofa budowlana zbliża się szybkimi krokami.
Sprawdziliśmy, że podobnie wyglądają inne łódzkie wiadukty. W przejściu podziemnym pod wiaduktem na ul. Żeromskiego powstała po zimie dziura w suficie. Na podłodze leżał gruz wypłukany z konstrukcji wiaduktu. Zbrojenie do dziś jest skorodowane, a stropy konstrukcji nie są wystarczająco zabezpieczone i niszczeją. Wiosną tylko doraźnie zabezpieczono dziurę.
Z wiaduktu na ul. Przybyszewskiego też od lat osypuje się gruz. Z okien tramwaju można dostrzec mnóstwo miejsc, z których wykruszyły się elementy konstrukcji wiaduktu. Wszędzie sterczą pręty zbrojeniowe.
- Aż strach tędy jechać - mówi motorniczy tramwaju linii 3, który od wielu lat jeździ przez wiadukt na Przybyszewskiego. - Nie rozumiem, dlaczego w Łodzi nie dba się o stan wiaduktów. Wyremontowanie dwóch na al. Jana Pawła II i Kopcińskiego to za mało - krytykuje motorniczy.
Przebudowa wiaduktu na al. Jana Pawła II odbyła się w 2009 roku. Najpierw wyburzono i odtworzono wschodnią jezdnię, później zachodnią. Inwestycja kosztowała 15,5 mln zł. Dzięki przebudowie zwiększyła się nośność wiaduktu i mogą po nim jeździć pojazdy do 50 ton.
Naprawa wiaduktu na Kopcińskiego zakończyła się w 2007 roku. Trwała 4 lata. Łączny koszt inwestycji sięgnął prawie 29 mln zł. Najpierw za 6 mln wyremontowano wschodnią jezdnię, później przebudowano wiadukt tramwajowy, zaś w 2007 roku za 14,6 mln zł wyremontowano zachodnią jezdnię, dostosowując konstrukcję do nośności 40 ton.
Zarząd Dróg i Transportu jest świadomy kiepskiego stanu wiaduktów.
- Co roku zlecamy przegląd wszystkich wiaduktów i na tej podstawie zapadają decyzje, który wiadukt remontować, który przebudować, a gdzie wystarczą doraźne poprawki - powiedziała Aleksandra Mioduszewska, rzecznik ZDiT.
W przypadku wiaduktu na Rzgowskiej jeszcze w tym roku ma być rozpisany przetarg na projekt remontu, który obejmie pokruszone filary, ściany i balustrady. Remont ma odbyć się w przyszłym roku.
- Jeśli przegląd wiaduktów wykaże, że pogorszył się stan konstrukcji na Rzgowskiej, to możemy wyłączyć jeden pas jezdni lub ograniczyć prędkość, jak miało to miejsce na Kopcińskiego - mówi Aleksandra Mioduszewska.
W przypadku wiaduktu na Przybyszewskiego ZDiT wyłonił wykonawcę koncepcji modernizacji. Prawdopodobnie wiadukt będzie zbudowany od nowa w przyszłym roku. W przypadku wiaduktu na ul. Śmigłego-Rydza trwa przetarg na koncepcję modernizacji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?