Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małe sklepy znikają, choć klienci je lubią

Alicja Zboińska
Zdzisław Pawelczyk prowadzi sklep od 1982 roku
Zdzisław Pawelczyk prowadzi sklep od 1982 roku Krzysztof Szymczak
Ponad połowa z nas robi codzienne zakupy w małych sklepikach osiedlowych. Doceniamy świeżą żywność, lokalne produkty i jakość obsługi. Aż 94 procent klientów ceni indywidualne podejście sprzedawców - wynika z raportu przygotowanego w ramach akcji "Tu mieszkam, tu kupuję".

Aż 86 procent Polaków docenia możliwość zakupu świeżego chleba, 77 procent owoców i warzyw, a 75 proc. mięsa - czytamy w raporcie.

Zdaniem Piotra Rogowieckiego, zastępcy dyrektora departamentu dialogu społecznego Pracodawców RP, małe sklepy nie są w stanie konkurować z marketami niższymi cenami ani bogatym asortymentem.

- Sklepik osiedlowy może się za to wyróżnić nie tylko indywidualnym podejściem do klienta, ale również wysoką jakością, świeżością produktów lub dystrybucją lokalnych przysmaków - podkreśla Piotr Rogowiecki.

Zdaje sobie sprawę z tego Zdzisław Pawelczyk, który prowadzi sklep spożywczy przy ul. Gdańskiej 30 w Łodzi. Otworzył go w 1982 roku.

- W sklepie zaopatrują się głównie okoliczni mieszkańcy, a także studenci pobliskiej Akademii Muzycznej - mówi pan Zdzisław. - Rozpoznaję wielu moich klientów i doskonale wiem, po co przyszli do sklepu.

Pan Zdzisław jest w stanie dopasować się do upodobań swoich klientów i nawet jeśli nie posiada jakiegoś towaru, może go sprowadzić. Ostatnie takie zamówienie otrzymał z Akademii Muzycznej i chociaż na co dzień nie handluje paczkowanymi wędlinami, to sprowadził je do sklepu, gdyż muzycy ich potrzebowali.

Mimo to pan Zdzisław z niepokojem patrzy w przyszłość. Jak wielu właścicieli małych sklepów obawia się konkurencji ze strony marketów.

Ten niepokój potwierdzają statystyki: w ciągu pięciu lat liczba sklepików zmalała o prawie 10 tysięcy. Ten proces przyspiesza, z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen wynika, że w ciągu roku ubyło ich niemal 7 tysięcy. Obecnie działa ich ok. 150 tysięcy.

Podobna tendencja występuje w innych krajach europejskich. We Włoszech działają 134 tysiące sklepików, w Niemczech jest ich niewiele ponad 50 tysięcy, podobnie jak w Hiszpanii. Francuzi natomiast mogą kupować w ok. 38 tysiącach małych sklepów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki