18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

RECENZJA: Dziewczyna z tatuażem [TRAILER]

Dariusz Pawłowski
UIP
Trudno jest realizować film na podstawie książki, którą przeczytało co najmniej 50 milionów czytelników na całym świecie. Każdy z tych czytelników wie bowiem najlepiej, jak taki film i jego bohaterowie powinni wyglądać. W dodatku tym razem z ekranizacją Amerykanów wyprzedzili Szwedzi. David Fincher zatem nie wydziwiał i postarał się zadowolić jak najszersze grono odbiorców, robiąc porządny, trzymający w napięciu film. Jak to thriller.

Dziewczyna z tatuażem

USA, thriller, 158 min.
reż. David Fincher
wyst. Daniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgard
dystr. UIP

Istotą produkcji Finchera jest dobre opowiedzenie historii. I na elementach konstruujących opowieść reżyser koncentruje się najbardziej. Wątki nieźle się zaplatają, bohaterowie są dobrze narysowani, napięcia zostały świetnie rozłożone, całość ma znakomity klimat i została wyśmienicie zmontowana. Dodajmy do tego perfekcyjnie pasującą do obrazu ścieżkę dźwiękową i mamy kinową rozrywkę na najwyższym poziomie.

Film, jak na standardy popcornowego multipleksu, jest długi (ponad dwie i pół godziny), a i tak - jak wieść niesie - producenci wcześniej kazali wyciąć z niego godzinę. Daje się to odczuć podczas projekcji. Gdy pierwsza część filmu rozwija się precyzyjnie, w drugiej zbyt szybko i nieco chaotycznie zostały podomykane poszczególne wątki, łącznie z rozwiązaniem zagadki. Może dłuższa wersja reżyserska, którą zapewne kiedyś otrzymamy na DVD, utrzyma właściwe dla tej opowieści tempo i doda więcej nastroju.

"Dziewczyna z tatuażem" to także ciekawie pokazane tło. Reżyserowi pomagają świetni aktorzy w drugoplanowych rolach (Plummer, Skarsgard), ale i tak obraz rodziny, podstawowej komórki społecznej, jest tu traumatyczny. Ojcowie gwałcą córki, bracia siostry, matki są alkoholiczkami, najbliżsi wzajemnie się nienawidzą, oszukują, zdradzają, mają romanse. Wzajemne krzywdzenie się jest standardem rodzinnych zachowań, dla których główny kryminalny wątek seryjnych, okrutnych zabójstw jest tylko naturalną konsekwencją. W takich relacjach będąca osią "Millenium" Lisbeth, uznana za niepoczytalną, jawi się jako oczywiste i jak najbardziej normalne "dzieło" tego świata.

Lisbeth to zresztą jedna z najbardziej barwnych kobiecych postaci ostatnich lat w literaturze i kinie. Łącząc w sobie niezgodę, agresję, tajemnicę, olbrzymią inteligencję, niezwykłą pamięć, spostrzegawczość, przenikliwość z wrażliwością dziecka (ładnie zagrana ostatnia scena) silnie oddziałuje na czytelnika i widza. Wcielająca się w nią Rooney Mara miała zatem ułatwione zadanie, bo dostała smakowity, bogaty materiał aktorski. Mara radzi sobie z nim nieźle, na pewno wbijając się w pamięć. Partnerujący jej Craig dzielnie walczy zaś z wizerunkiem Bonda, solidnie wykonując swą robotę.

Sam Craig reklamuje film jako "dorosłe kino". Myślące, bez "szczeniackich" uproszczeń. Prace nad drugą częścią trwają. Jeśli producenci będą zadowoleni wynikami pierwszej i nie zapragną wyciągnąć więcej pieniędzy od mniej rozgarniętej widowni, powinno być równie dobrze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki