Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dumni z łódzkich marek

Piotr Brzózka
Modelka Claudia Schiffer pomogła firmie Monnari stać się popularną marką
Modelka Claudia Schiffer pomogła firmie Monnari stać się popularną marką fot. Peter Andrews/FORUM
Mamy się czym chwalić. Kleje łódzkiego Atlasa, płytki z Opoczna i Paradyża, ubrania Próchnika, Monnari, Pabii i Hexeline, przetwory z Łowicza - to już nie byle jakie marki, ale marki narodowe. Tak orzekli sami Polacy. OBOP zapytał, z jakich rodzimych marek jesteśmy dumni, jakie sami kupujmy i jakie moglibyśmy polecić cudzoziemcom. Bazując na tych opiniach, wybrano "wizytówki polskiego produktu" w dziewięciu kategoriach.

W branży budowlanej bezkonkurencyjny okazał się łódzki producent zapraw i klejów Atlas - markę spontanicznie wymieniło na pierwszym miejscu 15,1 proc. respondentów. Kolejne w zestawieniu farby Dulux oraz Śnieżka zdobyły odpowiednio 8,7 oraz 8,0 pkt. Sukces Atlasa to już... tradycja. Przez 3 ostatnie lata firma zdobywała tytuł Budowlanej Marki Roku, wcześniej okrzyknięto ją polską firmą 15-lecia.

- Raduje nas, że Polacy o wiele bardziej są skłonni polecać Atlasa niż wódkę Wyborową - komentuje Roman Rojek, współtwórca Atlasa, obecnie członek rady nadzorczej firmy.

Atlas działa na rynku zaledwie 17 lat. Od początku firma intensywnie reklamowała swoje produkty, przy okazji podkreślając ich polskość. Udało się też wypromować rozpoznawany symbol marki - bociana.

W kategorii "wyposażenie domu" Polacy najchętniej polecają płytki z Opoczna. 12 procent wskazań to wynik dwukrotnie lepszy od kolejnych w rankingu marek Cersanit (wyposażenie łazienek, płytki) oraz Black Red White (meble).

7 miejsce w rankingu zajął kolejny producent glazury i terakoty z naszego regionu - Ceramika Paradyż, co dowodzi, że Łódzkie jest potęgą w produkcji płytek.

Łódź najbardziej jednak Polakom kojarzy się z szyciem ubrań, mimo że w ostatnich latach padła większość dawnych firm odzieżowych. W czołowej dziesiątce uplasowały się aż 4 i pół firmy z Łódzkiego. Pół, bo pierwsze miejsce zajmuje Vistula&Wólczanka. Siedziba koncernu od dwóch lat znajduje się w Krakowie, ale wcześniej Wólczanka przez 60 lat pracowała na renomę w Łodzi.

Czwarte miejsce w zestawieniu zajął rówieśnik Wólczanki - łódzki producent płaszczy Próchnik. - Myślę, że to nie tylko zasługa sentymentu. Oferujemy dziś ubrania uniwersalne, które mogą się spodobać również cudzoziemcom - mówi Jacek Pudło, prezes Próchnika.

Pierwszy salon firmowy łódzkiej firmy Monnari, oferującej elegancką odzież dla kobiet, powstał zaledwie 6 lat temu. Dziś marka zajmuje w sercach Polaków doskonałe szóste miejsce. Jak to możliwe?

- Praca, konsekwencja, Claudia Schiffer i wszechobecność - tłumaczy zwięźle Marek Banasiak, współtwórca i prezes Monnari. - Już na początku działalności sprzedawaliśmy ubrania w 800 sklepach, od 2002 roku zaczęliśmy otwierać własne salony firmowe. Do dziś powstało ich 160. Najważniejsze jednak okazało się zaangażowanie modelki o światowej sławie, by w 2006 roku promowała markę swoją twarzą - mówi Marek Banasiak.

Kolejnym udanym pociągnięciem Monnari było wykupienie marki od syndyka upadłych zakładów Pabia. Pabianicka firma nie sprostała konkurencji i upadła, 60-letnia tradycja jednak przetrwała. Marka odświeżona przez Monnari zajmuje dziś 8 miejsce w rankingu.

Dziesiątkę zamyka Hexeline, inna nowa łódzka firma, która sprzedaje damskie kolekcje z najwyższej półki cenowej.

W kategorii odzieży Polacy wyróżnili marki drogie i eleganckie, a nie producentów popularnych ubrań młodzieżowych. - To łatwo wytłumaczyć, np. firma Reserved nie jest postrzegana jako polska - mówi Andrzej Olszewski, prezes TNS OBOP.

Olszewski zauważa, że marki docenione przez Polaków można podzielić na trzy grupy: działające od dziesięcioleci, jak Wedel, Zelmer czy Próchnik i te, które powstały tuż po transformacji, jak Atlas, piwo Tyskie i ubrania Monnari.

Marką narodową numer jeden i jednocześnie liderem w kategorii żywność został Wedel, którego historia sięga 1851 roku. Firma zdobyła aż 32,6 procent wskazań respondentów. Wśród marek spożywczych wysokie czwarte miejsce zajęły przetwory Łowicza.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki