Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Złote Maski: Posprzątane [ZDJĘCIA]

Łukasz Kaczyński
Już po raz dwudziesty pierwszy przyznane zostały Złote Maski, nagrody łódzkich recenzentów teatralnych.
Już po raz dwudziesty pierwszy przyznane zostały Złote Maski, nagrody łódzkich recenzentów teatralnych. Artur Kostkowski
Już po raz dwudziesty pierwszy przyznane zostały Złote Maski, nagrody łódzkich recenzentów teatralnych. W kończącym się sezonie 2011/2012 tymi najważniejszymi podzieliły się cztery teatry.

Nie bez powodu po uroczystej gali zgromadzeni w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi widzowie obejrzeli spektakl "Posprzątane" w reż. Mariusza Grzegorzka. Przedstawienie otrzymało bowiem Złotą Maskę dla najlepszego spektaklu sezonu 2011/2012. Dodatkowo jego wartość i wyjątkowe miejsce w artystycznym dorobku reżysera podkreśliło wybranie Mariusza Grzegorzka najlepszym reżyserem sezonu. Niebagatelne jest tu także znaczenie aktorskich kreacji. Gabriela Muskała za rolę Virginii odebrała Złotą Maskę dla najlepszej aktorki. Dodajmy, że to jej trzecia Złota Maska. Otrzymała ją już w 1995 roku (za role Uczennicy w "Lekcji" w eatrze im. S. Jaracza i Dorotki w "Czarodzieju z Oz" w Teatrze Powszechnym) i w 2003 roku (za rolę Olgi w spektaklu "Merylin Mongol").

Drugą Złotą Maskę dla reżysera sezonu kapituła nagrody zdecydowała się przyznać Zbigniewowi Brzozie za przygotowanie spektaklu dyplomowego studentów aktorstwa PWSFTviT w Łodzi "Z Różewicza dyplom" na podstawie autorskiego wyboru fragmentów sztuk Tadeusza Różewicza. Wobec osiągniętego efektu uznanie dla reżysera jest tym większe, że pracował z aktorami będącymi dopiero na początku swej artystycznej drogi.

Złota Maska dla najlepszego aktora sezonu trafiła do rąk Michała Staszczaka za złożoną i wyróżniającą się w spektaklu "Król Ryszard III" w reż. Grzegorza Wiśniewskiego rolę księcia Buckingham. Aktor po raz pierwszy został laureatem tej nagrody. Grzegorz Wiśniewski, który jest również autorem scenografii do "Króla Ryszarda III", na tym właśnie polu otrzymał tegoroczną Złotą Maskę - za przygotowanie przestrzeni scenicznej, która w znaczący sposób implikuje treść dramatu i wznosi ją na wyższy poziom.

Do łask powraca w tym sezonie Teatr Nowy im. K. Dejmka. Złotą Maskę za debiut na łódzkiej scenie otrzymał aktor tego teatru, Piotr Trojan. Kapituła doceniła go za rolę Ifigenii w spektaklu "I Ifigenia". Złotymi Maskami nagrodzeni zostali także: reżyser spektaklu Tomasz Bazan i dramaturg Szczepan Orłowski - za współpracę nad wypracowaniem nowych treści i oryginalnej formy scenicznej. Nagroda za pracę duetu reżyser-dramaturg przyznana została po raz pierwszy w historii.
Mimo iż pozbawiony macierzystej siedziby, zespół Teatru Wielkiego zrealizował wysoko ocenione koncerty: Koncert na Wielki Tydzień z muzyką Pergolesiego i Rossiniego, a także Koncert muzyki Wojciecha Kilara z okazji 221. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Za kierownictwo muzyczne spektaklu "Madama Butterfly" Złotą Maskę otrzymał Tadeusz Kozłowski. Kapituła doceniła także kostiumy Marii Balcerek przygotowane do tego samego widowiska.

Natomiast musical "Wonderful Town" Leonarda Bernsterina w reż. Zbigniewa Maciasa, od której Teatr Muzyczny sezon zaczął i na której dzięki zbyt niskiemu budżetowi skończył nie zapewniła scenie lauru. A przypomnieć wypada, że bywały sezony, gdy "Muzyczny" potrafił otrzymać aż trzy Złote Maski za jeden spektakl (vide: "Człowiek z La Manchy" w sezonie 1994/1995, który właśnie wrócił na łódzką scenę). Żadna z Masek nie trafiła też w tym roku do Teatru Powszechnego.

Najlepszym spektaklem teatru lalkowego w Łodzi wybrany został "Niewielki, niemały król" w reż. Bogdana Nauki, przygotowany na deskach Teatru Lalek "Arlekin" na kanwie "Króla Maciusia Pierwszego" Janusza Korczaka w adaptacji Joanny Kulmowej. Kapituła doceniła siłę wyrazu wizji scenicznej, interpretację, a także scenografię i kostiumy, które przygotował Pavel Hubička. Pod nieobecność dyrektora teatru, Waldemara Wolańskiego, który wraz z częścią zespołu udał się na gościnne wizyty do Bristolu i Birmingham w Anglii, nagrodę odebrali aktorzy "Arlekina". Tym samym historia zatoczyła koło, bowiem pięć lat temu "lalkowa" Złota Maska przyznana została po raz pierwszy. Asumpt do jej ustanowienia dał rewelacyjny "Kwiatu paproci" według Józefa Ignacego Kraszewskiego, w adaptacji i reżyserii Aliny Skiepko-Gielniewskiej zrealizowany właśnie w "Arlekinie".

Po raz pierwszy przyznana została Złota Maska za najciekawsze wydarzenie w teatrze nieinstytucjonalnym (choć recenzenci doceniali już przedsięwzięcia z tego zakresu życia teatralnego, ale były to nagrody sporadyczne i określane jako nadzwyczajne). Otrzymało ją Stowarzyszenie Teatralne Chorea za realizację artystyczno-społecznego projektu "Oratorium Dance Company".

Po długich dyskusjach w tym sezonie kapituła zdecydowała nie przyznawać Czarnej Maski, anty-nagrody dla największego artystycznego nieporozumienia sezonu.

Złote Maski w sezonie 2011/2012 przyznali mając nadzieję na jeszcze lepszy kolejny sezon:Renata Sas ("Express Ilustrowany"), Dariusz Pawłowski i Łukasz Kaczyński ("Dziennik Łódzki"), Małgorzata Karbowiak ("Kalejdoskop"), Piotr Grobliński (www.reymont.pl) oraz Igor Rakowski-Kłos ("Gazeta Wyborcza"). Nagrody ufundowało, jak co roku, wydawnictwo Polskapresse Oddział Prasa Łódzka.

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki