Formula 1. Czy znajdą lekarstwo na nudę?

    Formula 1. Czy znajdą lekarstwo na nudę?

    Adrian Lakowski, Spa/Belgia

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Sezon 2008 Formuły 1 obejrzało 600 mln widzów, a 2014 - już tylko 425 mln. Odpływ kibiców mają zatrzymać szybsze bolidy/.
    Z każdym kolejnym sezonem wśród kibiców wzmagają się negatywne komentarze odnośnie do atrakcyjności wyścigów Formuły 1. Fani narzekają, że zmagania kierowców stały się przewidywalne, a wręcz nudne.

    Głosy niezadowolenia coraz częściej pochodzą także z samego serca motoryzacyjnego świata. Trzykrotny mistrz Formuły 1 Niki Lauda po jednych z ostatnich zawodów motocyklowego MotoGP stwierdził, że są one zdecydowanie bardziej interesujące od wyścigów F1.

    - Tutaj widać, jak zawodnicy muszą walczyć ze swoimi maszynami, natomiast prowadzenie bolidów stało się niezwykle proste. One nawet się nie ślizgają - mówił legendarny kierowca.

    Na brak odpowiedniej dawki emocji wskazuje Fernando Alonso. Jeżdżący dla McLaren-Honda Hiszpan przyznaje, że zarówno on, jak i wielu jego kolegów intensywnie myśli nad startami w innych kategoriach.

    - Dysponujemy maszynami zaledwie 2-3 sekundy szybszymi od tych w GP2 - stwierdził dwukrotny mistrz świata. Wtóruje mu kolega z zespołu Jenson Button. - W wyścigach przydałoby się więcej ryzyka. Notoryczne zmniejszanie jednostek napędowych przekłada się na coraz słabsze osiągi. Chciałbym, abyśmy mogli rozwijać większe prędkości, także na zakrętach, a samo prowadzenie bolidu było trudniejsze - powiedział brytyjski kierowca.

    Na docierające zewsząd sygnały powoli zaczynają reagować działacze federacji. Od Shell Grand Prix Belgii obowiązują nowe procedury startowe, które ograniczają komunikację radiową kierowców z inżynierami. Oznacza to, że za start odpowiedzialni będą sami zawodnicy. Do tej pory sztab specjalistów na podstawie danych zebranych podczas okrążenia formującego przekazywał kierowcy zalecenia co do ustawień m.in. sprzęgła i silnika. Tendencja do zminimalizowania wsparcia ze strony załogi ma w najbliższym czasie jeszcze bardziej nabrać na sile.

    Od 2017 r. bolidy mają także przyśpieszyć. W ostatnim czasie redukowano siłę docisku w celu zmniejszenia prędkości pojazdów. - Nadszedł najwyższy czas, żeby zrobić kilka kroków do tyłu. Nowe samochody będą zdecydowanie szybsze, a o wynikach w głównym stopniu będą decydowały umiejętności kierowców - mówił dyrektor wykonawczy Mercedesa Toto Wolff.
    Marc Gené, kierowca testowy Ferrari, zdradził w rozmowie z "Polską", że nieplanowana jest zmiana jednostek V6. Lepsze osiągi mają wynikać ze zmniejszenia masy bolidu. Gené podkreślił również, że w F1 stawia się nacisk na jazdę ekonomiczną, stąd też prace nad zastosowaniem technologii hybrydowej w napędach. Efektów działań inżynierów w tej materii będzie można się spodziewać za co najmniej 4-5 lat.

    Mimo apeli części kibiców nie ma szans na powrót do tankowania podczas wyścigów. Sprzeciw w tej kwestii płynie zarówno ze strony władz organizacji, jak i samych zespołów. - Strategie na wyścigi stały się elastyczne i mogą być w każdej chwili zmieniane. Przywrócenie tankowania je ograniczy, a także zmniejszy liczbę manewrów wyprzedzania - podkreśla Wolff.

    Ciekawą propozycją wydaje się wprowadzenie do weekendu Grand Prix wyścigu sprinterskiego. Miałby się on odbywać w sobotę, a zawodnicy, którzy osiągnęliby najlepsze wyniki, premiowani byliby np. lepszą pozycją startową podczas niedzielnych głównych zawodów. Jednak do realizacji tego pomysłu droga jest jeszcze daleka, albowiem nie był on dyskutowany oficjalnie podczas spotkań organizacji F1 i FIA.

    Prezydent FIA Jean Todt z kolei domaga się zwiększenia liczby nocnych wyścigów. Jego zdaniem rozgrywanie w Europie zawodów wczesnym popołudniem mija się z celem. - Szczególnie latem ludzie o tej porze myślą o czymś innym niż Formuła 1. Wolą pójść na plażę niż siedzieć przed telewizorem. Chociażby w tym okresie należałoby pomyśleć o organizowaniu wyścigów wieczorem - tłumaczył prezydent Todt. W środowisku F1 mówi się także o nowych lokalizacjach zawodów. W przyszłorocznym kalendarzu GP Europy po raz pierwszy rozegrane zostanie w Baku. Natomiast szef F1 Bernie Ecclestone badał ostatnimi czasy możliwość zorganizowania wyścigu ulicznego w Helsinkach. Pomysł ten nie spotkał się jednak z ciepłym przyjęciem ze strony burmistrza miasta Jussi Pajunena.

    Ecclestone znalazł również sposób na wzmożenie zainteresowania Formułą 1 wśród kobiet. Według ekscentrycznego prezydenta należy wprowadzić panie do męskiego świata F1. - Będę zabiegał o kobiety w naszej serii. Obserwowałem już w Ameryce dwie dziewczyny - Danicę Patrick i Simonę de Silvestro. Chciałem coś dla nich załatwić, ale one nie zamierzają przyjechać do Europy - powiedział Ecclestone. Obecnie kierowcą rozwojowym teamu Lotus jest Hiszpanka Carmen Jorda.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Sport z kraju i ze świata

      Zobacz więcej na Sportowy24.pl

      Tabela Ekstraklasy

      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Eliminacje Ligi Mistrzów
      Eliminacje Ligi Europy
      1 Legia Warszawa Live 37 44 21 10 6 70-31
      2 Jagiellonia Białystok Live 37 42 21 8 8 64-39
      3 Lech Poznań Live 37 42 20 9 8 62-29
      4 Lechia Gdańsk Live 37 42 20 8 9 57-37
      5 Korona Kielce Live 37 28 14 5 18 47-65
      6 Wisła Kraków Live 37 26 14 6 17 54-57
      7 Pogoń Szczecin Live 37 25 11 13 13 51-54
      8 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 37 25 13 7 17 35-55
      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Spadek do 1. ligi
      1 Zagłębie Lubin Live 37 34 14 11 12 51-45
      2 Piast Gliwice Live 37 31 12 10 15 45-54
      3 Śląsk Wrocław Live 37 29 12 10 15 49-52
      4 Wisła Płock Live 37 28 12 11 14 49-57
      5 Arka Gdynia Live 37 24 10 9 18 44-60
      6 Cracovia Live 37 24 8 15 14 45-52
      7 Górnik Łęczna Live 37 22 9 10 18 47-63
      8 Ruch Chorzów Live 37 19 10 8 19 42-62
      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Awans do grupy mistrzowskiej
      Miejsce w grupie spadkowej
      Ruch Chorzów został ukarany odjęciem czterech punktów za zaległości finansowe
      1 Legia Warszawa Live 37 73 21 10 6 70-31
      2 Jagiellonia Białystok Live 37 71 21 8 8 64-39
      3 Lech Poznań Live 37 69 20 9 8 62-29
      4 Lechia Gdańsk Live 37 68 20 8 9 57-37
      5 Zagłębie Lubin Live 37 53 14 11 12 51-45
      6 Wisła Kraków Live 37 48 14 6 17 54-57
      7 Korona Kielce Live 37 47 14 5 18 47-65
      8 Wisła Płock Live 37 47 12 11 14 49-57
      9 Pogoń Szczecin Live 37 46 11 13 13 51-54
      10 Śląsk Wrocław Live 37 46 12 10 15 49-52
      11 Piast Gliwice Live 37 46 12 10 15 45-54
      12 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 37 46 13 7 17 35-55
      13 Cracovia Live 37 39 8 15 14 45-52
      14 Arka Gdynia Live 37 39 10 9 18 44-60
      15 Ruch Chorzów Live 37 38 10 8 19 42-62
      16 Górnik Łęczna Live 37 37 9 10 18 47-63

      Magazyn sportowy

      Gry On Line - Zagraj Reklama