Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

70-lecie ASP w Łodzi. Retrospektywy w Miejskiej Galerii Sztuki

Łukasz Kaczyński
Tryptyk malarski "Stworzenie świata" I. Pierzgalskiego z lat 2000-01 przekazany Miejskiej Galerii
Tryptyk malarski "Stworzenie świata" I. Pierzgalskiego z lat 2000-01 przekazany Miejskiej Galerii Reprodukcja - Grzegorz Gałasiński
70-lecie obchodzi Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, nosząca imię Władysława Strzemińskiego, malarza i teoretyka awangardy, jednego z inicjatorów utworzenia uczelni (jeszcze jako Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych) i autora jej programu pedagogicznego.

Obchody w ASP zakończą się w styczniu przyszłego roku. Do tego momentu w październiku konferencja naukowo-warsztatowa "Estetyka japońska w modzie, sztuce i literaturze", której osią (ale i gościem) będzie osoba i twórczość japońskiej projektantki Junko Koshino, która też odbierze tytuł doctor honoris causa. W listopadzie otwarta będzie wystawa "Fundament" na podstawie zbiorów przekazanych Uczelni przez jej absolwentów i profesorów, zaś w styczniu na ekspozycji "70 na 70" zaprezentowanych zostanie właśnie 70 prac artystów i pedagogów, którzy wpłynęli na kształt ASP.

W obchody jubileuszu ASP ma swój wkład także silnie związana z łódzkim środowiskiem artystycznym Miejska Galeria Sztuki. Jubileusz uczelni kształcącej przyszłych twórców sztuk pięknych to najlepsza okazja, by przypomnieć postaci, które podjęły się kontynuowania dzieła Strzemińskiego i po latach stały się filarami środowiska. W tym celu posłużono się formułą retrospektywnych wystaw, umożliwiających wieloaspektowy kontakt z dorobkiem artystów.

Jako pierwszy zaprezentowany został Ireneusz Pierzgalski, urodzony w 1929 r. w Łodzi malarz, grafik i fotograf, od 1976 r. docent w PWSSP, gdzie prowadził Pracownię Fotografii na Wydziale Grafiki, od 2003 r. będący już na emeryturze. Do połowy sierpnia można było oglądać jego obrazy: te najwcześniejsze, będące dowodem poszukiwania oryginalnej formy, późniejsze - w tym inspirowane dalekowschodnią kaligrafią, i najnowsze - a wśród nich obrazy aluzyjne z takich cykli jak "Stworzenie Świata" i "Apokalipsa". Kuratorką wystawy była Elżbieta Fuchs, dyrektor MGS w Łodzi.

Dla samej Galerii, która rok temu obchodziła jubileusz 90-lecia istnienia i osadzenia w środowisku, wystawa ta miała niezwykły przebieg. Zakończyła się bowiem decyzją artysty o przekazaniu MGS ponad dwudziestu dzieł - dla każdej instytucji zajmującej się sztukami plastycznymi jest to najwyższa nagroda i dowód zaufania.

W depozyt Galeria otrzyma m.in. pokaźnych rozmiarów "Przechadzkę kardynała" i "Ofertorium" z 1957 r., trzy obrazy z cyklu "Gest" (I, II i IV) z lat 1962-64 oraz trzy z tryptyku "Stworzenie świata": wersję II z 2000 r., stronę prawą (I) i stronę lewą (I) z 2001 - w sumie ma on rozmiary 114 cm na prawie dwa i pół metra. Zaś w formie darów nestor łódzkich malarzy, który w katalogu do wystawy przyznaje: "Urodziłem się w Łodzi i całe życie spędziłem w tym mieście [...] Tu się wychowałem, uczyłem, studiowałem i pracowałem. Myślę, że stąd się bierze cała moja twórczość.", ofiarował Galerii m.in. dwa tryptyki: kolejną odsłonę "Stworzenia świata" (też z lat 2000-01) i "Apokalipsę" (VI i VII z roku 2009 i III z 2010).

To nie wszystko. MGS wsparła też artystę w dotarciu do instytucji dysponujących zbiorami publicznymi, w których dzieła Ireneusza Pierzgalskiego mają szansę odpowiednio zaistnieć. Dla Muzeum Sztuki w Łodzi artysta wybrał dziesięć prac, m.in. "Pisane" II i VII (1965 r.), "Feng - Piorun nad ogniem" (1986), sześć dla Muzeum Narodowego w Warszawie, pięć dla Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu i dwa dla Muzeum w Koszalinie.

Już za trzy dni, 4 września, w Ośrodku Propagandy Sztuki, oddziale MGS w Parku im. Sienkiewicza, otwarta będzie wystawa jednej z legendarnych artystek łódzkich i cenionego pedagoga, zmarłej w 2012 r. Romy Hałat, uczennicy m.in. Stefana Wegnera, który wraz ze Strzemińskim tworzył zręby dzisiejszej Akademii.

Na 2 października zaplanowany jest wernisaż kolejnej retrospektywy - "Horyzont" Jacka Bigoszewskiego, zmarłego w 1997 r., jednej z postaci, które konsolidowały artystów sztuk plastycznych i filmowych. Wystawa będzie prezentowana w zrewitalizowanej Galerii "Willa" (wyróżnionej niedawno w ogólnopolskim konkursie Narodowego Instytutu Dziedzictwa), oddziale MGS na ul. Wólczańskiej 31.

Wystawa "Hiperrealność współczesności" prac Andrzeja Sadowskiego otwarta będzie (w OPS) 22 października. Cykl ma zamknąć retrospektywa prof. Ryszarda Hungera.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki