Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe wytyczne dla przyszłych kierowców. Kursant nie może kręcić kierownicą jedną ręką

Agnieszka Jasińska
Kursant pozna tajniki prawidłowego trzymania kierownicy
Kursant pozna tajniki prawidłowego trzymania kierownicy Grzegorz Gałasiński
"Przy skręcie w prawo należy ułożyć prawą rękę na umowną godzinę 12 na kierownicy, na taką wysokość, aby po wykonaniu skrętu prawa ręka znalazła się na wysokości umownej godziny 3 na kierownicy. Fotel należy odsunąć jak najdalej do tyłu, tak jednak, aby lewą nogą można było swobodnie wcisnąć pedał sprzęgła. Oparcie należy ustawić tak, aby ręką można było sięgnąć do umownej godziny 12 na kierownicy bez odrywania pleców od oparcia".

Te skomplikowane wytyczne to tylko fragment instrukcji szkolenia kandydatów na kierowców. Zmieniają się przepisy i instruktorzy będą musieli przestrzegać tych wytycznych. Rozporządzenie ministra transportu w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie w styczniu. Jednak autoszkoły nie zostawiają na instrukcji suchej nitki.

- Rozporządzenie zostało napisane tak, jakby szkoleniu poddawane były jednowymiarowe i jednakowo zaprogramowane roboty. Tymczasem trzeba szkolić wysokich i niskich, chudych i tęgich, ludzi o różnych zdolnościach manualnych - denerwuje się Mieczysław Karbowańczyk, właściciel i instruktor łódzkiej szkoły jazdy. - W rozporządzeniu powtarzane są uwagi dotyczące m.in. sposobu trzymania kierownicy. Nie wolno na przykład w trakcie manewrów kręcić kierownicą jedną ręką. Ja zgodnie z tą instrukcją prowadzę samochód w sposób nieprawidłowy, ponieważ w trakcie manewrów kręcę kierownicą jedną ręką.

Najsmutniejsze jest to, że w arkuszu przebiegu części praktycznej egzaminu jest rubryka, która nazywa się "Respektowanie zasad techniki kierowania pojazdem" i gwarantuję, że znajdą się egzaminatorzy stawiający ocenę negatywną za, na przykład, niechwytanie prawą ręką za fotel pasażera w trakcie jazdy do tyłu po prostej - tylko jak to ma zrobić osoba o zaokrąglonej figurze i krótkich rękach? Kierownicę należy ustawić w zależności od potrzeby. Według instrukcji do jazdy w ruchu miejskim, powinna być usytuowana wyżej. Przy jeździe za miastem można ją lekko obniżyć. Sprawdzeniem opanowania sprawności kręcenia kierownicą będzie ćwiczenie nazywane "jazdą wzdłuż linii między kołami".

Samochód jedzie na pierwszym biegu, bez gazu, z linią pomiędzy kołami. Kursant wykonuje skręty w lewo i w prawo (do oporu kierownicy) w takim tempie, żeby żadnym kołem nie najechać na linię.

Co o tym sądzą szefowie WORD? - Nowe przepisy mają poprawić szkolenie kierowców. Egzaminatorzy mają swoją instrukcję i nie ma się czego obawiać, bo ona zmierza w kierunku liberalizacji. Egzaminy mają być przeprowadzane w przyjemniejszej atmosferze - mówi Łukasz Kucharski, dyrektor WORD w Łodzi. Co jeszcze znajdziemy w rozporządzeniu ministra transportu? Dowiemy się m.in., jak prawidłowo pokonywać zakręty.

"Jeżeli po prawym zakręcie następuje zakręt lewy, to wychodząc z prawego zakrętu, nie należy wracać do osi jezdni, bo nie odpowiada to prawidłowemu wejściu w zakręt lewy" - czytamy w instrukcji. "Tak więc wychodząc z prawego zakrętu, należy pozostać przy prawej krawędzi, bo z tej pozycji będzie rozpoczynany skręt w lewo".

Kursant będzie musiał też odpowiednio zmieniać bieg z pierwszego na drugi. "Otwarta dłoń prawej ręki prowadzi dźwignię przy lewej krawędzi w linii prostej - z zaakcentowaniem przejścia przez bieg neutralny" - czytamy w nowym rozporządzeniu.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki